Korkein hallinto-oikeus

KHO:n ennakkopäätös, joka koskee tietosuojaa ja tietoturvaloukkausta koskevaa ilmoitusvelvollisuutta

Jaa

Suomalaisiin diplomaatteihin oli kohdistettu verkkovakoilua vakoiluhaittaohjelmalla, joka oli pystytty tuomaan käyttäjän puhelimeen hänen huomaamattaan ja ilman käyttäjän toimenpiteitä. Vakoiluohjelma oli voinut mahdollistaa hyvin laajasti puhelimessa olevan tiedon ja sen ominaisuuksien hyväksikäytön.

Asiassa oli ratkaistavana, oliko rekisterinpitäjä ulkoministeriö ilmoittanut tapahtuneesta vakoiluhaittaohjelmalla toteutetusta verkkovakoilusta aiheutuneesta henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta tietosuojavaltuutetulle ja rekisteröidyille yleisen tietosuoja-asetuksen 33 ja 34 artikloissa säädettyjen aikarajojen mukaisesti.

Korkein hallinto-oikeus katsoi ensinnäkin, että käsillä olevassa kansalliseen turvallisuuteen ja ulkopolitiikkaan kytkeytyvässä asiassa sovellettiin tietosuojalain 2 §:n 1 momentin perusteella yleistä tietosuoja-asetusta. Ottaen kuitenkin huomioon, että unionin oikeudessa oli säädetty nimenomaisesti kansalliseen turvallisuuteen ja yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvien toimien jäämisestä yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle ja että tietosuojalain 2 §:n 1 momentissa oli myös pidätetty kansalliselle lainsäätäjälle toimivalta supistaa yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisalan kansallista laajennusta, yleisen tietosuoja-asetuksen 33 ja 34 artiklat tulivat käsillä olevassa asiassa sovellettaviksi sillä tavoin kuin kansallista lainsäädäntöä sovelletaan. Mainituilla artikloilla ei siten ollut unionin oikeuden oikeusvaikutuksia, kuten etusijaa kansalliseen lainsäädäntöön nähden. Tästä seurasi se, että artikloita sovellettaessa tuli täysimääräisesti ottaa huomioon muukin kansallinen lainsäädäntö, kuten julkisuuslain säännökset.

Tietosuojavaltuutetulle tehtävää ilmoitusta koskevan 33 artiklan osalta korkein hallinto-oikeus viittasi salassapidettävien tietojen luovuttamista ja saamista koskeviin tietosuojalain ja julkisuuslain säännöksiin ja katsoi, ettei salassapidettävien tietojen sisältymisellä valvontaviranomaiselle tehtävään ilmoitukseen ollut merkitystä arvioitaessa, oliko rekisterinpitäjä noudattanut säädettyjä aikarajoja ilmoittaessaan tietoturvaloukkauksesta tietosuojavaltuutetulle. Ilmoittaminen oli viivästynyt eikä ilmennyt, että viivästymiselle olisi ollut yleisen tietosuoja-asetuksen 33 artiklassa tarkoitettu aiheellinen peruste.

Rekisteröidylle tehtävää ilmoitusta koskevan 34 artiklan osalta korkein hallinto-oikeus katsoi, että julkisuuslain salassapitosäännöksiä oli pidettävä erityissäännöksinä suhteessa tietosuoja-asetuksen ilmoitusvelvollisuutta koskevaan säännökseen. Artiklassa tarkoitetun ilmoituksen antamisajankohtaa arvioidessaan rekisterinpitäjän tuli ottaa huomioon, merkitsisikö ilmoituksen antaminen samalla salassa pidettävien tietojen ilmaisemista rekisteröidyille.

Kun otettiin huomioon julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 2, 7 ja 9 kohdilla suojatut Suomen kansainvälisiin suhteisiin ja valtion turvallisuuteen liittyvät intressit, ulkoministeriön voitiin katsoa ilmoittaneen henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta yleisen tietosuoja-asetuksen 34 artiklan 1 kohdassa edellytetysti ilman aiheetonta viivytystä niille rekisteröidyille, joiden tietoja oli sisältynyt puhelimeen, johon vakoiluhaittaohjelma oli pystytty tuomaan.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla.

KHO 2024:115

Kort referat på svenska

HFD 2024:115

Yhteyshenkilöt

Korkein hallinto-oikeus (KHO) käyttää ylintä tuomiovaltaa hallintolainkäyttöasioissa. Suurin osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavista asioista tulee valituksina muista hallintotuomioistuimista. KHO:n päätöksistä ei voi valittaa. www.kho.fi - http://www.kho.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Korkein hallinto-oikeus

KHO:n ennakkopäätös yhdenvertaisuuslain syrjintäkieltosäännöksen soveltamisesta oikeushenkilöiden välisessä oikeussuhteessa25.10.2024 09:23:53 EEST | Päätös

Messujen järjestäjät olivat peruuttaneet yhdistyksen aiemmin hyväksytyn osallistumisen näytteilleasettajana messuille. Asiassa oli kysymys yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivallasta tutkia yhdistyksen tekemä syrjintää mielipiteen perusteella koskeva hakemus sekä sen arvioimisesta, oliko asiassa syntynyt syrjintäolettama ja oliko olettama kumoutunut.

KHO:n ennakkopäätös terveydenhuollon asiakasmaksusta15.10.2024 09:53:22 EEST | Päätös

Asiakasmaksulain 15 §:n 1 momentissa tarkoitettua tasasuuruisen asiakasmaksun mukaan määräytyvää laskua koskevan oikaisuvaatimuksen käsitteli hyvinvointialueen viranhaltija, jolle toimivalta oli siirretty hyvinvointialuelain 96 §:n 1 momentin mukaisesti. Viranhaltijan oikaisuvaatimukseen antamaan päätökseen haettiin muutosta hallinto-oikeudelta hallintovalituksella. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla. KHO 2024:113 Kort referat på svenska HFD 2024:113

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye