Kelan asiakasyhteisössä pääsee vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen – yhteisöstä toivotaan mahdollisimman monimuotoista
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelassa on tänä vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Kela toivoo asiakasyhteisöstä mahdollisimman monimuotoista, jotta asiakkaiden erilaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi. Marraskuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta.
Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo yli 1 400 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Tavoitteena on, että kehitystyössä kuullaan yhä paremmin erilaisia asiakkaita.
– Olemme jo tähän mennessä saaneet hyviä tuloksia yhteisössä julkaistuista kyselyistä, ja opimme uutta eri asiakasryhmistämme. Toivomme asiakasyhteisöstämme mahdollisimman moniäänistä, jotta pystymme kehittämään Kela-asiointia entistä sujuvammaksi ja huomioimaan asiakkaiden erilaiset tarpeet, kertoo erityisasiantuntija Kimmo Taiminen Kelan asiakkuusyksiköstä.
Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselyyn yhdenvertaisuudesta Kela-asioinnissa voi vastata 24.11. asti
Kelan tavoitteena on varmistaa asiakkaiden yhdenvertainen ja tarpeidenmukainen palvelu sekä palvelujen saavutettavuus kaikille asiakkaille. Marraskuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta Kelassa. Kyselyssä kartoitetaan asiakkaiden kokemuksia kohtaamisista Kelan kanssa ja esimerkiksi mahdollisista tilanteista liittyen epäasialliseen kohteluun tai erityistarpeiden huomioimiseen.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 24.11.2024 asti Kelan asiakasyhteisössä.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Kimmo TaiminenerityisasiantuntijaKela
Puh:050 567 1085kimmo.taiminen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Upphandlingen av tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning klar – förändringar gällande tolkarna möjliga7.11.2024 12:45:07 EET | Pressmeddelande
FPA har upphandlat tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning i hela landet. Ändringarna gällande serviceproducenterna och tolkarna kräver inga åtgärder av kunderna.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksia7.11.2024 12:45:07 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut koko maassa. Palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
Stora förändringar i FPA:s tjänster för arbetsgivare7.11.2024 11:07:18 EET | Pressmeddelande
E-tjänsten för arbetsgivare förnyas 2.12.2024. FPA:s experter informerar om hur man använder den nya e-tjänsten på ett webbseminarium i november. En annan kommande förändring gäller de arbetsgivare som ansöker om dagpenning med eSARA-filer. Användningen av dessa filer upphör på hösten 2025. Det lönar sig att redan nu se till att löneprogrammet har de egenskaper som ändringen förutsätter, så att arbetsgivaren i fortsättningen kan ansöka om förmåner i inkomstregistret.
Isoja muutoksia työnantajan Kela-asiointiin7.11.2024 11:07:18 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Työnantajan asiointipalvelu uudistuu 2.12.2024. Kelan asiantuntijat kertovat marraskuun verkkoseminaarissa, miten uudistunutta palvelua käytetään. Toinen muutos koskee työnantajia, jotka hakevat päivärahoja eSARA-tiedostoina. Näiden tiedostojen käyttö päättyy syksyllä 2025. Jo nyt kannattaa laittaa palkkaohjelma uudistuksen vaatimaan kuntoon, jotta etuuksia pystyy jatkossa hakemaan tulorekisterissä.
Familjeledighetsreformen har gett önskat resultat - allt fler pappor sköter sitt barn hemma längre än förr7.11.2024 00:01:00 EET | Pressmeddelande
Under den tvååriga övergångsperioden har familjeledighetsreformen gett önskat resultat. I och med förändringen har antalet föräldrapenningsdagar som papporna tar ut nästan fördubblats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme