Kela/FPA

Perhevapaauudistus on tuonut toivottuja tuloksia – yhä useammat isät hoitavat lasta kotona aiempaa pidempään

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi)

Perhevapaauudistus on tuonut kaksivuotisen siirtymäkautensa aikana toivottuja tuloksia. Uudistuksen myötä isien pitämien vanhempainrahapäivien määrä on lähes kaksinkertaistunut.

Perhevapaauudistuksen myötä vanhemmat voivat saada vanhempainrahaa yhteensä aiempaa useammalta päivältä. Uudessa mallissa molemmilla vanhemmilla on käytössään 160 päivää, joista 63 päivää voi luovuttaa toiselle vanhemmalle. Omaan käyttöön jää 97 päivää, joita ei voi siirtää toiselle vanhemmalle. Päiviä voi käyttää siihen saakka, kun lapsi täyttää 2 vuotta. 

Uudistus tuli voimaan 4.9.2022. Nyt ensimmäiset uuden mallin aikana syntyneet lapset ovat täyttäneet 2 vuotta, ja voidaan nähdä, miten vanhemmat ovat käyttäneet vanhempainrahaa.

Perhevapaauudistuksella haluttiin tasata vanhempien käyttämien vanhempainrahapäivien määriä. Näin näyttää myös käyneen. Kelan tilastoista selviää, että 4.9.2022 tai sen jälkeen vuonna 2022 syntyneiden lasten isät ovat pitäneet keskimäärin 78 vanhempainrahapäivää. Vanhan lain mukaisen mallin aikana eli vuonna 2021 syntyneiden lasten isät ovat pitäneet keskimäärin 44 vanhempainrahapäivää ja vuonna 2020 syntyneiden lasten isät keskimäärin 41 vanhempainrahapäivää.

– Uusi malli korostaa yhteiskunnan arvoja pyrkimällä tasaamaan vanhempainvapaita, ja tilastojen mukaan suunta on tavoitteen mukainen. Toki moni asia vaikuttaa siihen, että isät pitävät enemmän vapaita. Perhevapaauudistus on varmasti yksi kehityksen suuntaan vaikuttaneista asioista, johtava asiantuntija Johanna Aholainen summaa.

Uudistuksen myötä perheet hakevat vanhempainrahaa yhä useammissa pätkissä. Kun vanhan lain mukaisen perhevapaamallin aikana hakemuksia tuli perheeltä usein kaksi, perhevapaauudistuksen mahdollistamien uusien joustojen myötä niitä tulee useampia.

– Perheet jakavat lapsen hoitoa tasaisemmin molemmille vanhemmille ja suunnittelevat vapaat pienemmissä pätkissä. Meille Kelaan tulee käsiteltäväksi yhdeltä perheeltä yhä useampia hakemuksia. Myös osittaisen vanhempainrahan suosio on kasvussa, Aholainen kertoo.

Kela seuraa perhevapaauudistuksen vaikutuksia ja viestii niistä myös jatkossa.

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Medlemmar i kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster – en heterogen gemenskap önskas6.11.2024 10:17:26 EET | Pressmeddelande

FPA har i år startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. FPA hoppas på en så heterogen kundgemenskap som möjligt så att kundernas olika behov blir beaktade. I en enkät till kundgemenskapen i november utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av likabehandling och hur väl servicen motsvarar deras behov.

Kelan asiakasyhteisössä pääsee vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen – yhteisöstä toivotaan mahdollisimman monimuotoista6.11.2024 10:17:26 EET | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelassa on tänä vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Kela toivoo asiakasyhteisöstä mahdollisimman monimuotoista, jotta asiakkaiden erilaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi. Marraskuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta.

Members of Kela's Customer Community get to influence the development of Kela’s services – Kela wants the Community to be as diverse as possible6.11.2024 10:17:26 EET | Press release

Kela has launched a new Customer Community this year. The members of this community get to influence the development of Kela’s services through participation in various surveys and studies. Kela wants the Customer Community to be as diverse as possible, so that it reflects the different needs of the customers. A community survey conducted in November maps out the experiences customers have of equal treatment and of service that meets their needs.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye