Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksia
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela on kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut koko maassa. Palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
Kela on tehnyt hankintapäätökset vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta kaikille kuudelle hankinta-alueelle. Hankintapäätökset koskevat palveluntuottamista vuosina 2025–2026 sekä mahdollisina optiovuosina.
Kilpailutuksessa alueille valittiin yhteensä 222 palveluntuottajaa, joilla on kaikkiaan 825 tulkkia. Edellä mainittu palveluntuottajamäärä sisältää kaikki hankinta-alueet, jolloin yritys voi olla valittuna palveluntuottajana useammalle hankinta-alueelle. Lopulliset luvut voivat vielä muuttua. Palveluntuottajien tiedot on julkaistu kela.fissä.
Kela sai kilpailutuksessa kaikkiaan 243 tarjousta yhteensä 175 tulkkauspalveluyritykseltä. Tulkkeja oli mahdollisuus tarjota rekrytointisuunnitelman perusteella.
Näin tulkkauspalvelu uudistuu vuoden 2025 alussa
Tulevalla sopimuskaudella huomiota kiinnitetään erityisesti työelämätulkkausta käyttävien asiakkaiden tarpeisiin. Kela sujuvoittaa tulkkien järjestämistä työelämätulkkaukseen ja pyrkii siihen, että tulkit vaihtuisivat mahdollisimman vähän.
– Tulkkien vaihtumista ei voida kuitenkaan täysin välttää, koska moni asiakas toivoo samoja tulkkeja kuin muut asiakkaat. Lisäksi tulkit eivät aina ole saatavilla, esimerkiksi poissaolojen vuoksi. Tavoitteena on myös lisätä etätulkkauksen käyttöä ja rohkaista asiakkaita etätulkkauksen kokeiluun. Etätulkkaus mahdollistaa tulkkauksen saamisen usein lyhyelläkin varoitusajalla, osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen sanoo.
Tulkkien muutokset eivät edellytä asiakkaalta toimenpiteitä
Hankintapäätösten myötä osa palveluntuottajista ja tulkeista vaihtuu. Asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään. Vammaisten tulkkauspalvelukeskus ottaa asiakkaaseen yhteyttä, jos hänen tulkkilistallaan oleva tulkki ei ole enää käytettävissä 1.1.2025 alkaen tai jos hänen tulkkilistalle kannattaisi lisätä uusia tulkkeja. Osalla asiakkaista tulkkilistat eivät muutu.
Jos asiakas haluaa, hän voi myös itse tarkistaa tulkkilistansa ja ehdottaa siihen muutoksia. Vammaisten tulkkauspalvelukeskus neuvoo ja ohjaa kaikissa palvelua koskevissa kysymyksissä.
Kela on lähettänyt kaikille tulkkauspalvelun asiakkaille kirjeen, jossa kerrotaan, että palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät edellytä asiakkailta toimenpiteitä.
Lue lisää:
Vammaisten tulkkauspalvelun palveluntuottajat 1.1.2025 alkaen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seija PeltomäkietuuspäällikköKela
Puh:020 635 8832etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kelan palvelu päättyy Lemin, Luumäen, Parikkalan, Ruokolahden ja Savitaipaleen hyvinvointiasemilla22.4.2025 11:15:00 EEST | Tiedote
Lemin, Luumäen, Parikkalan, Ruokolahden ja Savitaipaleen hyvinvointiasemien yhteydessä toimivien Kelan asiointipisteiden palvelu päättyy 1.5. alkaen. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) har valts för att genomföra reformen av FPA:s förmånshandläggning22.4.2025 09:16:12 EEST | Pressmeddelande
För att verkställandet av den sociala tryggheten ska löpa smidigare förnyar FPA sina förmånssystem och de tjänster som systemen ger möjlighet till och som ingår i målbilden. FPA har genom konkurrensutsättning valt PricewaterhouseCoopers Business Services SRL som sin strategiska partner för att genomföra den här reformen.
PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) on valittu Kelan etuuskäsittelyn uudistuksen toteuttajaksi22.4.2025 09:16:12 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela sujuvoittaa sosiaaliturvan toimeenpanoa uudistamalla etuusjärjestelmänsä ja niiden mahdollistamat tavoitetilan palvelut. Uudistusta toteuttamaan Kela on valinnut kilpailutuksella strategiseksi kumppanikseen PricewaterhouseCoopers Business Services SRL:n.
PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) selected to implement the reform of Kela’s benefit administration22.4.2025 09:16:12 EEST | Press release
Kela intends to streamline the processes involved in implementing social security by reforming its benefit administration systems and the target-state services these systems will facilitate. Kela has selected PricewaterhouseCoopers Business Services SRL as its strategic partner for the reform after conducting a competitive dialogue in accordance with procurement law.
Antalet mottagare av handikappbidrag för personer under 16 år fortsatte att öka 202417.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 beviljades totalt 11 300 nya handikappbidrag för personer under 16 år. Av de beviljade handikappbidragen beviljades 82 procent med anledning av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Antalet personer som fick handikappbidrag på grund av adhd ökade med 15 procent från året innan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme