Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja on ruuhkautunut
Asiakkaita kehotetaan soittamaan heti kiireellisen hoidon tarpeen ilmetessä, eikä odottamaan aamuun. Palvelu tarjoaa arviointia ja ohjausta äkillisissä terveysongelmissa ympäri vuorokauden joka päivä. Ei-hätätilanteissa soita 116117, hätätilanteessa 112.
Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja aloitti toimintansa 31.10.2024. Puhelut ovat alkuvaiheessa ruuhkaantuneet, koska valtaosa puheluista soitetaan aamun ensimmäisinä tunteina. Perinteisesti asiakkaat ovat soittaneet kello 8.00 terveysasemalle, vaikka olisivat tarvinneet apua jo illalla. Nyt yhteydenottoa ei kannata viivästyttää aamuun, vaan soittaa kun kiireellisen hoidon tarve ilmenee.
Päivystysapu 116117 –kiireellisen hoidon ensilinja, palvelee äkillisissä terveysongelmissa ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Asiakas voi soittaa silloin, kun kiireellinen terveysongelma ilmenee. Puheluun vastaa ensilinjan sairaanhoitaja, jonka tukena toimii lääkäri. Sairaanhoitaja haastattelee asiakasta käyttäen apuna kansallisia hoidon kiireellisyyden arvioinnin ohjeita. Lisäksi arviossa hyödynnetään asiakkaan aiempia terveystietoja ja tehtyjä hoitosuunnitelmia. Asiakkaan asia ratkaistaan puhelun aikana järjestämällä tarvittava hoito tai antamalla kotihoito-ohjeet. Arvioinnin perusteella asiakas ohjataan hoitoon oikeaan paikkaan joko terveysaseman kiirevastaanotolle tai Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystykseen.
Päivystysapu 116 117 tarjoaa tilanteen arviointia, ohjausta ja neuvontaa kaikissa kiireellisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita. Jos olet asioinut terveysasemalla säännöllisesti esim. pitkäaikaissairauden vuoksi, ota edelleen yhteyttä omaan terveysasemaan myös kiireellisessä asiassa. Jos oma terveysasemasi on suljettu, ota kiireellisessä asiassa yhteyttä chattiin (avoinna arkisin klo 8-20) tai ympäri vuorokauden auki olevaan päivystysapuun 116 117. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita hätänumeroon 112.
Kiireettömissä asioissa otetaan yhteyttä tuttuun tapaan omalle terveysasemalle tai sinua hoitavalle poliklinikalle. Kiireettömiä asioita ovat mm. kiireetöntä hoitoa vaativat terveysongelmat, laboratoriovastausten tiedustelut, reseptien uusinnat ja pitkittyneet terveysongelmat, jotka eivät ole pahentuneet.
Yhteyshenkilöt
Tiina MerivuoriPTH avopalveluiden tulosaluejohtaja
Puh:0406629033tiina.merivuori@omahame.fiAuli Anttilatulosalueylihoitaja
Puh:040 330 5815auli.anttila@omahame.fiKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Oma Hämeen kehittämistekoja palkittiin kuntien ja hyvinvointialueiden Tärkeissä töissä -gaalassa3.12.2024 16:54:38 EET | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialueelta palkinnon nappasivat Oma Hämeen Helmi -kampanja sekä hybridityö ja etätyö ulkomailla -malli. Lisäksi henkilöstöjohtaja Johanna Bjerregård Madsen palkittiin positiivisesta someviestinnästä.
Oma Hämeen laskutusosoite muuttuu 1.1.2025 – tärkeitä asioita huomioitavaksi3.12.2024 15:11:37 EET | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palveluntuottaja sekä ostolaskujen käsittelyjärjestelmä vaihtuvat tammikuun alusta alkaen.
Aluehallitus päätti vammaisten asumispalveluiden hankinnasta sekä perheiden ja jälkihuollon kotiin vietävien palvelujen hankinnasta3.12.2024 13:45:27 EET | Tiedote
Aluehallitus käsitteli pitkään talousarvioon liittyviä asioita.
Mielenterveys – ja päihdepalveluiden Ensilinja palvelee 9.12.2024 alkaen!2.12.2024 13:55:14 EET | Tiedote
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden Ensilinja avautuu 9.12.2024 palvelemaan Kanta-Hämeen aluetta. Asiakkaille tarjotaan yhteys ammattilaisiin ohjausta, neuvontaa ja hoidon tarpeen arviointia varten. Palvelut saavutettavissa puhelimitse, chatissä ja tekstiviestillä, mukaan lukien puhe- ja kuulovammaisille. Terapianavigaattori helpottaa asiointia.
Uusi verkkopalvelu tuo lisää osallistumismahdollisuuksia Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle2.12.2024 11:53:50 EET | Tiedote
Hyvinvointialueen asukkailla on käytössä valtakunnallinen verkkopalvelu, jossa voi tehdä aloitteita hyvinvointialueelle sen toiminnasta tai palveluista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme