Selvitys: Vanhan Porvoon brändiarvo jopa 755 miljoonaa euroa
Vanhan Porvoon brändiarvoksi on arvioitu 755 miljoonaa euroa juuri valmistuneessa selvityksessä. Selvityksen laati FCG Finnish Consulting Group Oy yhteistyössä Imagian Oy:n kanssa, joka vastasi brändiarvoon liittyvistä tehtävistä. Lisäksi Salmi Platform Oy vastasi selvityksen kävijäkyselystä.
Brändiarvon määritys perustuu arvioon vuoden 2023 koko Porvoon matkailutulosta, joka oli 77 miljoonaa euroa sekä kesällä 2024 tehtyyn matkailijakyselyyn. Lähes 58 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti, että pääasiallinen syy vierailla Porvoossa oli Vanha Porvoo.
Brändiarvo laskettiin niin sanotun Brand Finance -menetelmän Economic Value Added -laskentamallilla (EVA). Kaupunkibrändin osalta EVA-menetelmässä tarkastellaan, kuinka paljon Porvoo hyötyy Vanhan Porvoon brändistä. EVA-menetelmä on yleisesti käytössä yritysbrändien rahallisen arvon määrittämisessä ja on myös yksi yleisimmin käytetyistä menetelmistä paikkabrändin taloudellisen arvon arvioinnissa.
Hankkeessa selvitettiin Vanhan Porvoon asukasyhdistyksen, Vanhan Porvoon kauppiasyhdistyksen, Porvoon kaupungin ja matkailuelinkeinon näkemykset brändiarvon vahvistamisen toimenpiteistä ja brändiarvon hyödyntämisestä matkailutulon lisäämiseksi. Lisäksi muodostettiin yhteinen visio eli tulevaisuuden kuva yhteistyössä eri intressejä yhteensovittaen.
Kävijäviihtyvyyden parantamispotentiaalin kartoitus tehtiin kävijöille suunnatulla sähköisellä kyselyllä, johon osallistui yli 400 vastaajaa heinäkuussa 2024. Matkailijat olivat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä Vanhaan Porvooseen vierailukohteena. Suurin osa kävijöistä suuntaa Vanhaan Porvooseen pääkaupunkiseudulta ja tuntee palvelutarjonnan hyvin.
Lisäksi selvitettiin, voidaanko nykyisten kävijäprofiilien lisäksi löytää uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, jotka varmistaisivat Vanhan Porvoon palveluiden kysynnän myös tulevaisuudessa eri vuodenaikoina.
Valmistuneessa selvityksessä on myös kuvattu Vanhaan Porvooseen suuntautuvaan matkailuun vaikuttavia trendejä, uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, joita selvityksen eri vaiheiden tulosten ohella on hyödynnetty toimenpide- ja kehitysehdotusten laadinnassa. Toimenpide- ja kehitysehdotuksia on ryhmitelty teemoihin: viestintä ja markkinointi, tuotekehitys ja paketointi, infrastruktuuri ja ympäristö sekä turvallisuus.
Vanha Porvoo on kaupungin tärkein vetovoimatekijä, ja sen säilyttäminen vetovoimaisena kohteena on elintärkeää koko kaupungille. Siksi Vanhan Porvoon säilyttämiseen, kehittämiseen ja markkinointiin tulee panostaa jatkossakin. Kehittämisessä tulee huomioida matkailun ohella Vanhan Porvoon asukkaiden ja yrittäjien tarpeet ja toiveet, koska osaltaan he luovat sen vetovoimaisen ja arvokkaan brändin, joka kiinnostaa kävijöitä.
Yhteyshenkilöt
Pauli Santalajohtava asiantuntijaFCG Finnish Consulting Group
Puh:050 556 5272pauli.santala@fcg.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
FCG Finnish Consulting Group on suomalainen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Tavoitteenamme on ratkaista ratkaisematon ja kehittää paremmaksi palaset, joista rakentuu hyvä elämä. Uniikki ymmärrys tulevasta syntyy ihmisistämme, asiakkaistamme ja teknologiasta. Tietoon pohjautuva suunnittelu ja vastuullisuuden edelläkävijyys kasvattavat ratkaisukykyämme ja auttavat meitä luomaan parempaa elämää Suomessa. Päivittäisessä työssämme konsultoimme, koulutamme ja tuotamme ratkaisuja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Olemme asiantuntijoita esimerkiksi kuntatalouden, sote-palveluiden ja hyvinvointialueiden kehittämisen, rakennetun ympäristön ja uusiutuvan energian saralla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FCG Finnish Consulting Group
FCG laatimaan Helsingin matkailun ja tapahtumien kokonaisvaltaista suunnitelmaa14.11.2024 13:00:00 EET | Tiedote
Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston matkailu ja kohdepalvelut -yksikkö on valinnut FCG:n laatimaan Helsingin matkailuun ja tapahtumiin liittyvää kokonaisvaltaista suunnitelmaa eli Master Plania, jonka painopiste on tarvelähtöisessä tulevaisuuteen suuntautuvassa maankäytöllisessä kehittämissuunnitelmassa.
FCG keskittyy nyt strategiansa mukaisesti Suomen markkinoihin30.10.2024 13:28:31 EET | Tiedote
FCG Finnish Consulting Group Oy on myynyt bulgarialaisen tytäryhtiön FCG Povvik EAD:n (“FCG Povvik”) 29.10.2024. Koko yhtiön osakekanta myytiin yhtiön toiminnassa jo aiemmin mukana olleille yksityishenkilöille. Yksi ostajista on Miroslava Todorova, joka on FCG Bulgarian entinen maajohtaja ja FCG Povvik:n toimitusjohtaja.
Selvitys: Oikeustieteellisen aloituspaikkojen lisääminen turvaisi kansalaisten perusoikeudet vastaamalla alue- ja tehtäväkohtaisiin rekrytointihaasteisiin7.10.2024 13:15:43 EEST | Uutinen
FCG Finnish Consulting Group toteutti opetus- ja kulttuuriministeriön ja oikeusministeriön toimeksiannoista selvityksen lakimieskoulutuksen kehittämistarpeista. Selvityksen perusteella oikeustieteellisen koulutuksen aloituspaikkojen lisääminen voisi olla yksi suositeltu ratkaisu havaittuihin rekrytointihaasteisiin tietyillä alueilla ja tehtävissä. Selvitys luovutettiin toukokuussa 2024.
FCG laatii Raahen-terästehtaan alueen kaavamuutoksia – tavoitteena turvata tulevaisuuden teollisuusalueet ja mahdollinen vedyn tuotanto30.9.2024 11:49:08 EEST | Tiedote
Konsulttiyritys FCG laatii Raahen kaupungin ohjauksessa SSAB Europe Oy:n Raahen-terästehtaan ympäristöön osayleiskaavan ja asemakaavan muutokset, joiden tavoitteena on varmistaa, että käytettävissä on riittävän laaja teollisuusalue Raahen tehtaan tuleviin tarpeisiin, mukaan lukien mahdollinen vedyn tuotanto.
Vilkastuva maahanmuutto painottuu työikäisiin ja kiihdyttää suurten kaupunkien kasvua11.9.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
MDI:n vuoden 2024 väestöennusteessa tarkastellaan maahanmuuton eri skenaarioita ja näiden vaikutuksia Suomen kansalliseen ja alueelliseen väestörakenteeseen. Maahanmuuton merkitys korostuu etenkin työikäisten ryhmässä. Maahanmuutto ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti maan sisällä, vaan keskittyy suuriin kaupunkeihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme