Projektet Lähempää lautaselle jämnar vägen för närproducerad mat till offentliga kök
Egentliga Finland är hela Finlands matbod, men det mångsidiga utbudet av närproducerad mat framhävs dock inte i skolluncher och andra måltider som tillagas i offentliga kök. Inom projektet Lähempää lautaselle söker man sätt att bättre matcha utbudet från lokala producenter med efterfrågan från den offentliga sektorn. Hela den regionala livsmedelskedjan skulle gynnas av detta.
Valonia och Pyhäjärvi-institutet har med stöd av EU:s landsbygdsfinansiering startat projektet Lähempää lautaselle (övers. Närmat på tallriken) för att få in mer närproducerad mat i offentliga kök i Egentliga Finland och stärka den regionala livsmedelskedjans förmåga att fungera i föränderliga produktionsförhållanden.
I många offentliga kök vill man gärna erbjuda mer närproducerad mat, men det är svårt att få till ett samarbete eftersom volymen av närproducerade produkter ofta inte räcker till för offentliga ramavtal, och småproducenter upplever den offentliga sektorn som en alltför byråkratisk samarbetspartner. Dessutom saknar producenterna ofta kunskap om anbudsförfaranden och beställarna om upphandlingskompetens. Projektet Lähempää lautaselle strävar efter att hjälpa båda parter.
Valonias utvecklingsexpert Anni Lahtela berättar att den första utbildningen om anbudsförfaranden för producenter hölls i oktober och att ett nätverk har etablerats för kommunerna där man söker samarbetsmöjligheter och delar god praxis.
– I den första utbildningen deltog hela 16 av Egentliga Finlands 27 kommuner, vilket tydligt visar att behovet av informationsutbyte och samarbete är stort. Utmaningarna är gemensamma för många kommuner: resurserna är små och kommunerna har inte nödvändigtvis egna upphandlingsexperter.
Kommunerna behöver information om möjligheterna att öka andelen närproducerade produkter, utveckling av recept, kostnadseffektivitet och leveranssäkerhet samt allmänt om ekologisk och social hållbarhet i upphandlingar.
Kaarea testar en ny upphandlingsmetod
Projektet Lähempää lautaselle har ett samarbete med Kaarea Oy. Kaarea tillagar dagligen nästan 60 000 måltider i Egentliga Finland och företaget är villigt att öka andelen närproducerade livsmedel i sina upphandlingar. Nu testar Kaarea ett nytt dynamiskt upphandlingssystem (DPS), som gör det möjligt för småproducenter att erbjuda mindre partier, som Kaarea kan kombinera till en upphandlingshelhet.
För att nå ut till småproducenter samarbetar projektet med MTK-Varsinais-Suomi.
Många skäl att utveckla Egentliga Finlands livsmedelskedja
Egentliga Finlands kommuners gemensamma organisation för hållbar utveckling Valonia har redan länge arbetat med att utveckla livsmedelskedjan. Anni Lahtela, som arbetar inom projektet Lähempää lautaselle, anser att Egentliga Finland har en central roll som mat- och livsmedelsproducent i Finland. En bred utveckling av livsmedelskedjan är viktig ur många olika perspektiv.
– Livsmedelskedjan i Egentliga Finland har en stor inverkan på exempelvis livskraft, ekonomi, matsäkerhet, självförsörjning, klimatresiliens, hälsa, användning av naturresurser och Skärgårdshavet, listar hon.
Lahtela tror att utmaningarna med efterfrågan och utbud bara kommer att bli mer framträdande till exempel i takt med klimatförändringarna, så det är bra att ta itu med utmaningarna i förväg.
Projektet Lähempää lautaselle pågår till våren 2026. Inom projektet kommer man ännu att t.ex. undersöka framtidsutsikterna för Egentliga Finlands livsmedelskedja. Utredningen har redan förberetts med bakgrundsintervjuer som genomförts i år. Planerna inkluderar också riktade diskussioner med aktörer inom dagligvaruhandeln om marknadsmöjligheterna för lokala produkter. Dessutom kommer producenterna att erbjudas peer learning om klimatresiliens och odlingsplanering samt till exempel diversifiering av växtföljder.
Den totala kostnaden för projektet Lähempää lautaselle är 289 000 euro. NTM-centralen i Egentliga Finland har beviljat projektet EU:s landsbygdsfinansiering. NTM-centralen beviljar landsbygdsfinansiering för åtgärder som är förenliga med Egentliga Finlands landsbygdsutvecklingsplan. Ett område som prioriteras i planen är utveckling av livsmedelskedjan.
Nyckelord
Kontakter
Johanna MattilaVarsinais-Suomen ELY-keskus, maaseutyksikkö, kehittämispäällikkö
Tel:02 9502 3092johanna.mattila@ely-keskus.fiBilder
Länkar
NTM-centralen i Egentliga Finland
NTM-centralerna främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter i regionerna. Uppgifterna indelas i tre delområden: näringar, arbetskraft och kompetens; trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser.
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
ELY-keskus selvittää Turun kehätien Kauselan eritasoliittymän liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantamista18.12.2024 14:00:06 EET | Tiedote
E18/kt 40 Turun kehätiellä on tunnistettu ajoittaisia toimivuusongelmia Kauselan eritasoliittymän kohdalla. Toimivuusongelmia esiintyy erityisesti arki-iltapäivisin kehätieltä Hämeentielle suuntautuvan liikenteen osalta. ELY-keskus on asettanut kehätielle ennen ruuhkautuvaa ramppia liikenteen ruuhkautumisesta varoittavan liikennemerkin sekä käynnistänyt liikenteellisen toimivuustarkastelun eritasoliittymästä. ELY-keskus tekee toimivuustarkastelun tulosten pohjalta päätöksiä jatkotoimenpiteistä eritasoliittymän turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.
Arvonlisäveron korotus nostaa Seutu+ lippujen asiakashintoja 1.1.202518.12.2024 13:10:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Satakunnan seudullisen Seutu+ joukkoliikenteen kerta-, sarja- ja kausilippujen hinnat nousevat 1.1.2025, koska henkilöliikenteen arvonlisävero nousee vuodenvaihteessa 10 prosentista 14 prosenttiin. Hinnat nousevat keskimäärin 4 prosenttia.
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet - tienhoitotoimista huolimatta ei aina saada tavoiteltua laatutasoa18.12.2024 12:35:01 EET | Tiedote
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.
Liikenneturvallisuustarkastus valtatielle 8: Parannustoimia Turku–Merikarvia välillä16.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 Turku–Merikarvia välin liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset. Tarkastuksessa kartoitettiin tieosuuden nykytilaa ja analysoitiin viiden viime vuoden aikana tapahtuneita onnettomuuksia. Tulosten perusteella on laadittu listaus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa. Työ tukee tieliikenneturvallisuuden nollavisiota sekä Suomen tavoitetta puolittaa tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä vuoteen 2030 mennessä.
Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum