Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

1800-talets kvinnliga konstnärer och Wien i början av 1900-talet presenterar sig på utställningarna år 2025

Dela

På Konstmuseet Ateneum ses år 2025 två tillfälliga utställningar. Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Gallen-Kallela, Klimt & Wien som visas 26.9.2025–1.2.2026 berättar om hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernisterna som Gustav Klimt och Koloman Moser. Samtidigt visas samlingsutställningen En tidsfråga. Den nu pågående utställningen Gothic Modern visas fram till den 26 januari 2025.

Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Göteborgs konstmuseum. Foto: Göteborgs konstmuseum, Hossein Sehatlou I Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918). 1988 Widmung Vita & Gustav Künstler, Belvedere, Wien. Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Vienna.
Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Göteborgs konstmuseum. Foto: Göteborgs konstmuseum, Hossein Sehatlou I Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918). 1988 Widmung Vita & Gustav Künstler, Belvedere, Wien. Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Vienna. Var god och ladda ner bilderna separat för användning från mediabanken på press.ateneum.fi/sv.

Gränsöverskridare förändrar vår uppfattning om kvinnliga konstnärers liv på 1800-talet

Gränsöverskridare – 1800-talets resande kvinnliga konstnärer
7.3–24.8.2025 

För att får en bättre utbildning måste konstnärerna på 1800-talet resa utomlands, som till Düsseldorf, Dresden, München eller Berlin i Tyskland. Kvinnor fick bara studera som manliga konstnärers privatelever eller i konstskolar som de hade grundat för kvinnor. 

Att resa var långsamt, ibland farligt, och krävde specialarrangemang eftersom en kvinna inte tilläts resa ensam. Resandet påverkade också verkens motiv: blommor, stilleben och porträtt var att föredra som motiv, snarare än landskap. Kvinnor klädde sig enligt tidens mode i krinolin, och därför var det enklare att måla inomhus än utomhus.  

Då konstnärerna på Gränsöverskridare var verksamma hade kvinnor ännu inte rösträtt. Kvinnor tvingades ofta välja mellan karriär och familj: i och med äktenskap blev de ofta tvungna att sluta med sitt arbete som konstnär. Många av de modiga konstnärerna på utställningen har varit förebilder för kvinnliga konstnärer som levde senare, såsom Helene Schjerfbeck och Ellen Thesleff

Ett konsthistoriskt betydande utställning lyfter fram tidigare helt okända konstnärer och deras nätverk, och presenterar verk som aldrig tidigare setts i Finland. Utställningen är en fortsättning på Ateneums arbete som en pionjär inom forskningen kring kvinnliga konstnärer, och kurator för utställningen är amanuens Anne-Maria Pennonen. Den belyser Tysklands betydelse som konstland och resemål jämfört med Frankrike, som det har forskats mycket mer om. 

Alla de nordiska, baltiska, tyska och polska konstnärerna på Gränsöverskridare studerade och arbetade i Tyskland på 1800-talet. Finska konstnärer på utställningen är bland annat Fanny Churberg, Alexandra Frosterus-Såltin, Ida Silfverberg och Victoria Åberg, och utländska Jeanna Bauck, Mathilde Bonnevie-Dietrichson, Marie Ellenrieder, Julie Hagen-Schwarz, Elisabeth Jerichau-Baumann, Magda Kröner, Amalia Lindegren, Emmy Lischke och Bertha Wegmann. På utställningen ses också teckningar ur Naturhistoriska centralmuseets samlingar av den första kvinnliga vetenskapliga illustratören i Finland, Hilda Olson. Totalt visas målningar, skulpturer och teckningar av mer än 50 konstnärer, som alla är kvinnor.  

Samarbetspartner för den internationella utställningen och en av dem som lånat ut verk för utställningen är Kunstpalast i Düsseldorf, där en annan version av utställningen visas på hösten 2025, efter Ateneums utställning. Många av de visade verken kommer ur Finlands Nationalgalleris samlingar, och utöver dem har verk lånats av bland annat Alte Nationalgalerie (Tyskland), Nationalmuseum (Sverige), Göteborgs konstmuseum, Nasjonalmuseet (Norge), Ny Carlsberg Glyptotek och Statens Museum for Kunst (Danmark) samt Estlands konstmuseum. 

I samband med utställningen publiceras en omfattande utställningskatalog på finska, svenska och engelska. Chefredaktörer för publikationen är Anne-Maria Pennonen och Hanne Selkokari. I boken publiceras sammanlagt 18 artiklar av internationella forskare. 

Akseli Gallen-Kallela och secessionisterna möttes i början av 1900-talet i Wien: utställningen hämtar för första gången verk av Klimt till Finland  

Gallen-Kallela, Klimt & Wien 
26.9.2025–1.2.2026 

De unga konstnärerna i början av 1900-talet ville på ett radikalt sätt frigöra sig från de gamla konstidealen och ta kurs mot en ny, friare konstuppfattning. Den kändaste frigörelsen av detta slag var Wiensecessionen som grundades år 1897 under ledning av Gustav Klimt.  

Utställningen Akseli Gallen-Kallela, Klimt & Wien berättar om secessionisterna som Akseli Gallen-Kallela samarbetade med och i vars utställningar han deltog. I utställningen ingår både modern konst och formgivning, och där framträder den pulserande konstvärlden i Wien på 1900-talet och anammandet av nya tankar och olika stilar genom internationella influenser. Samtidigt hämtar utställningen för första gången verk av Gustav Klimt till Finland.  

Sesessionisternas viktigaste mål var jämlikhet mellan alla konstarter. Bildkonsten, arkitekturen, hantverket och modet skulle skildra den förändrade och moderna livsstilen. De förenades av en gemensam strävan att utveckla en ny identitet och livsstil samt ett intresse för monumentalism och för att avbilda skönhet. Den breda rörelsen var inte en enhetlig konstriktning utan omfattade flera stilriktningar som art nouveau, symbolism och impressionism. Kvinnor kunde inte bli officiella medlemmar i sesessionen, men de deltog i utställningar och deras roll i reformarbetet var betydande.  

Akseli Gallen-Kallela fokuserade på finska motiv men utvecklade sitt konstnärliga uttryck i nära interaktion med de internationella modernisterna. En av dem var Koloman Moser som delade Gallen-Kallelas intresse för allkonstverk (Gesamtkunstwerk) och jämlikhet mellan olika konstformer. Gallen-Kallela arbetade i Centraleuropa åren 1895–1908, och deltog i Secession-gruppernas utställningar i flera städer i Tyskland och två gånger i Wien åren 1901 och 1904. 

Utöver konst ses på utställningen också fotografier samt ett rikt urval formgivning: vardagliga föremål, smycken och mode, såsom modedesignern Emilie Flöges reformdräkt. Reformdräktens nya form befriade kvinnan från getingmidjans ideal och korsettens strypgrepp. Flöge var en österrikisk designer, affärskvinna och konstnären Gustav Klimts långvarigaste partner.  

På utställningen visas verk av bland annat följande konstnärer och formgivare: Emilie Flöge, Akseli Gallen-Kallela, Ferdinand Hodler, Josef Hoffmann, Gustav Klimt, Broncia Koller-Pinell, Max Kurzweil, Elena Luksch-Makowsky, Koloman Moser samt Edvard Munch

Utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien har satts upp i samarbete med konstmuseet Belvedere, Wien. Kurator för utställningen är Ateneums intendent Anu Utriainen i samarbete med FD Arnika Groenewald-Schmidt (konstmuseet Belvedere). Utställningskatalogen publiceras på finska, svenska och engelska. 

Du kan köpa en förhandsbiljett på webbplatsen

Om du vill vara säker på att komma in på museet vid den tidpunkt du vill rekommenderar vi att du köper din biljett på förhand. Du kan också reservera en biljett med Museikortet eller andra årskort, inga extra avgifter tillkommer. Biljetter säljs också vid dörren. 

Läs mera om biljettköp  

Öppettider och inträdesavgifter år 2025

Konstmuseet Ateneums öppettider ändras från och med måndagen 27.1.2025. 

Museet är öppet på följande sätt 27.1–30.6.2025 och 1.9–31.12.2025:
Måndag stängt | Tisdag–onsdag kl. 10–18 | Torsdag kl. 10–20 | Fredag kl. 10–18 | Lördag–söndag kl. 10–17 |  

I juli och augusti är museet öppet också på måndagar. Öppettiderna 1.7–31.8.2025 är:
Måndag kl. 11–17 | Tisdag–onsdag kl. 10–18 | Torsdag kl. 10–20 | Fredag kl. 10–18 | Lördag–söndag kl. 10–17  

Inträdesavgifterna är oförändrade.
Normal inträdesbiljett vid kassan 22 € | Normal inträdesbiljett på nätet 20 € | Inträdesbiljett till rabattpris 12 € | 18–24-åringar 12 € | Under 18-åringar gratis | Fritt inträde med Museikortet    

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Göteborgs konstmuseum. Foto: Göteborgs konstmuseum / Hossein Sehatlou
Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Göteborgs konstmuseum. Foto: Göteborgs konstmuseum / Hossein Sehatlou
Ladda ned bild
Alma Erdmann: Kvinna från Schwarzwald (1899). Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie /Andres Kilger
Alma Erdmann: Kvinna från Schwarzwald (1899). Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie /Andres Kilger
Ladda ned bild
Fanny Churberg: Månskenslandskap (1878). Fortums Konststiftelses samling. Foto: Fortums Konststiftelses samling  / Rauno Träskelin
Fanny Churberg: Månskenslandskap (1878). Fortums Konststiftelses samling. Foto: Fortums Konststiftelses samling  / Rauno Träskelin
Ladda ned bild
Magda Kröner: Stilleben med körsbär och jordgubbar i en flätad korg (1904). Kunstpalast, Düsseldorf. Foto: Kunstpalast - Horst Kolberg – ARTOTHEK
Magda Kröner: Stilleben med körsbär och jordgubbar i en flätad korg (1904). Kunstpalast, Düsseldorf. Foto: Kunstpalast - Horst Kolberg – ARTOTHEK
Ladda ned bild
Fanny Churberg: Flickor på stranden (1869). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Arvid Souranders gåva. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.
Fanny Churberg: Flickor på stranden (1869). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Arvid Souranders gåva. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.
Ladda ned bild
Victoria Åberg: Tyska landskap (1860).  Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen
Victoria Åberg: Tyska landskap (1860). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen
Ladda ned bild
Maria Martinau: Flicka (odaterad). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.
Maria Martinau: Flicka (odaterad). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Insjölandskap (1901), Finlands Nationalgalleri. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Akseli Gallen-Kallela: Insjölandskap (1901), Finlands Nationalgalleri. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Ladda ned bild
Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918), 1988 Widmung Vita & Gustav Künstler, Belvedere, Wien. Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Vienna
Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918), 1988 Widmung Vita & Gustav Künstler, Belvedere, Wien. Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Vienna
Ladda ned bild
Gustav Klimt: Beethovenfrisen: De fientliga krafterna - panel 1, främre väggen, Belvedere, Wien. På permanent utlån i Secessionsbyggnaden i Wien. Foto: Belvedere, Wien. På uställningen visas kopior av muralen.
Gustav Klimt: Beethovenfrisen: De fientliga krafterna - panel 1, främre väggen, Belvedere, Wien. På permanent utlån i Secessionsbyggnaden i Wien. Foto: Belvedere, Wien. På uställningen visas kopior av muralen.
Ladda ned bild

Länkar

Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. 

Andra språk

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Välkommen till presskonferensen för Gothic Modern-utställningen på onsdag den 2 oktober 2024 kl. 10.15.18.9.2024 10:00:00 EEST | Pressmeddelande

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 2.10.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. Medeltidens och renässansens konst erbjöd 1900-talets konstnärer emotionellt material och metoder för att behandla människans innersta känslor, psykets mörka sidor samt födseln, döden, lidandet och sexualiteten. Utställningen Gothic Modern – från mörker till ljus lyfter fram ett fascinerande fenomen som inte förr har granskats i konsthistorien, och belyser hur det uppträder i kända konstnärers verk. Ateneum inledde det betydande, internationella samarbetsprojektet redan år 2018, och museet blir också den första platsen där utställningen visas, 4.10.2024–26.1.2025.

Tervetuloa Gothic Modern -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 2.10.202418.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 2.10.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1800- ja 1900 -lukujen taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Welcome to the Gothic Modern exhibition press conference on Wednesday, October 2, 2024, at 10:1518.9.2024 10:00:00 EEST | Press release

The press conference for the exhibition will be held on Wednesday 2 October 2024 at 10:15, on site at the Ateneum and online. For more information, see below. Medieval and Renaissance art provided 20th-century artists with emotional material and ways to deal with fundamental human feelings and the dark side of the psyche, as well as birth, death, suffering and sexuality. The exhibition Gothic Modern – From Darkness to Light highlights a phenomenon that has not been addressed in art history before, examining how it is manifested in the works of renowned artists. The Ateneum launched its significant international cooperation project around the topic in 2018, and the museum also serves as the first venue for the exhibition, from 4 October 2024 to 26 January 2025.

Utställningen Gothic Modern skriver den moderna konstens historia på nytt4.6.2024 11:00:00 EEST | Pressmeddelande

Medeltidens och renässansens konst erbjöd 1900-talets konstnärer emotionellt material och metoder för att behandla människans innersta känslor, psykets mörka sidor samt födseln, döden, lidandet och sexualiteten. Utställningen Gothic Modern – från mörker till ljus lyfter fram ett fascinerande fenomen som inte förr har granskats i konsthistorien, och belyser hur det uppträder i kända konstnärers verk. Ateneum inledde det betydande, internationella samarbetsprojektet redan år 2018, och museet blir också den första platsen där utställningen visas, 4.10.2024–26.1.2025.

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa4.6.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye