Väitös: Yhtenäiskoulun kehittämisessä kohtaavat ala- ja yläkoulujen erilaiset perinteet ja toimintatavat (Toikka)
Peruskoulun ala- ja yläkoulun yhdistyminen sekä yhteisöllisyyden rakentuminen eivät synny itsestään pelkällä päätöksellä yhdistää kaksi tai useampi koulu. KM Teppo Toikan väitöstutkimus tarjoaa ajankohtaisen kuvauksen yhtenäiskoulukehityksen tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista yksilön, tiimin ja koko kouluyhteisön tasoilla.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja nykyinen lainsäädäntö ovat luoneet puitteet perusopetuksen yhtenäisyydelle, mutta raja peruskoulun ala- ja yläkoulujen välillä näkyy opetusjärjestelmässä yhä.
Vaikka yhtenäiskoulujen osuus peruskouluista on kasvussa, kouluyhteisöjen valmistautumista tähän muutokseen on tutkittu varsin vähän. KM Teppo Toikka tutki Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan erillisten peruskoulun ala- ja yläkoulun kehittämistä yhtenäisenä peruskouluna. Tutkimuksessa tarkasteltiin erään kouluyhteisön yhteisöllistä kehittämistä oppivana yhteisönä.
– Kun erilaisiin toimintatapoihin ja käytänteisiin tottuneet opettajat alkavat yhdessä kehittää uutta koulua, on uudessa tilanteessa haastavaa hahmottaa, mikä olisi yhteistä esimerkiksi aineen- ja luokanopettajille tai eri-ikäisille oppilaille, Toikka kertoo.
Perusopetuksen perinteet näkyvät koulujen kehittämisessä
Kouluyhteisön kehittymistä yhtenäisenä peruskouluna haastavat monet tekijät. Väitöstutkimuksen mukaan haasteet kumpuavat sekä paikallisista olosuhteista että nykykouluissa vaikuttavista koulujärjestelmän perinteistä ja toimintatavoista.
Tutkimuksessa tarkastellun kouluyhteisön kehittäminen kesti hieman vajaat kaksi lukuvuotta. Tuloksien perusteella koulun opettajistossa ja kehittämistiimeissä ilmeni erilaisia valmiuksia ja odotuksia yhteisölliseen kehittämiseen ja tiimityöhön liittyen.
Uuden yhtenäiskoulun toimintakulttuurin rakentamisessa keskityttiin ymmärtämään paremmin opettajien mielenmalleja muutoksesta. Erityisesti kiinnitettiin huomiota opettajien käsityksiin yhteistyön mahdollisesta muuttumisesta uuden koulun myötä. Kehittämisprosessin alussa haastateltiin koko uuden koulun henkilöstö, jonka lisäksi yhteisöllisen kehittämisen käynnistymistä tuettiin luomalla koululle yhteinen jaettu visio sekä visioon perustuvat kehittämistiimit. Tutkimusaineistoa kerättiin myös kehittämisprosessin lopussa uuteen kouluun siirtymisen kynnyksellä.
– Koulun muutoksessa hyvien ja toimivien käytäntöjen ja ammatilliseen oppimiseen kiinnittyvien kehittämismallien löytäminen ja luominen näyttää olevan paljon yksittäisen kouluyhteisön opettajien ja rehtorin tai rehtorien varassa, Toikka summaa.
Tutkimus toteutettiin osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) -hanketta.
KM Teppo Toikan kasvatustieteen (OKL) väitöskirja “Building a school as a learning community: Exploring the development of a unified comprehensive school in Finland" tarkastetaan 29.11.2024 klo 12 Ruusupuiston Juho-salissa (RUUD101). Vastaväittäjänä toimii professori Janne Pietarinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on julkaistu osana Jyväskylän yliopiston JYU Dissertations -sarjaa ja on saatavilla verkossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0386-3.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teppo ToikkaVäitöskirjatutkija
teppo.t.toikka@jyu.fiKirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Keski-Suomen biopankin ja Jyväskylän yliopiston tutkimusjohtaja Tiina Jokela ehkäisee syöpää tutkimalla elintapoja13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Keski-Suomen biopankin uuden tutkimusjohtajan Tiina Jokelan tavoitteena on lisätä yhteistyötä Jyväskylän yliopiston, Keski-Suomen hyvinvointialueen ja Keski-Suomen biopankin kanssa. Tärkeää on tehdä biopankkitoimintaa näkyvämmäksi, jotta sen käyttöä tutkimuksessa voidaan entisestään lisätä. Jokela tutkii omassa tutkimuksessaan verinäytteistä löytyviä merkkiaineita, jotka voivat viitata syövän kehittymiseen erityisesti Lynchin syndroomaa kantajien keskuudessa.
Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet12.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.
Liikunta hoitaa mieltä. Avoin verkkokurssi tarjoaa tutkittua tietoa liikunnan vaikutuksista mielenterveyteen12.11.2024 10:18:44 EET | Tiedote
Voiko liikunta olla osa ratkaisua kasvaneiden mielenterveyshaasteiden ja esimerkiksi niistä johtuvien sairauspoissaolojen vähentämiseksi? Suuren suosion saanut Jyväskylän yliopiston Mielenterveys ja liikunta -verkkokurssi antaa tietoa ja ymmärrystä liikunnan positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen. Pääset tutustumaan ja ilmoittautumaan kurssille Jyväskylän avoimen yliopiston sivujen kautta. Kurssi on kaikille avoin ja ilmainen.
Vain puolet päätyy lapsiryhmätyöhön – tutkimustulokset raottavat ilmiötä varhaiskasvatuksen opettajapulan taustalla12.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Jo useamman vuoden ajan julkisuudessa on keskusteltu varhaiskasvatuksen opettajapulasta sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten halusta vaihtaa alaa. Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeessa selvitettiin, mikä on saanut opiskelijat hakeutumaan varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja millaiset tekijät ovat kytköksissä niin opettajaopintoihin kuin myöhemmin varhaiskasvatusalalle kiinnittymiseen. Hankkeen tuloksia julkaistaan tiistaina 19.11. järjestettävässä tilaisuudessa.
Keski-Suomen hoivasäätiö lahjoitti 60 000 euroa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteelliselle tiedekunnalle11.11.2024 13:00:00 EET | Tiedote
Keski-Suomen hoivasäätiö on päättänyt lahjoittaa 60 000 euroa Jyväskylän yliopistolle. Lahjoitus kohdennetaan liikuntatieteellisessä tiedekunnassa rakenteilla olevaan aktiivisen vanhuuden tutkimusohjelmaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme