Vain puolet päätyy lapsiryhmätyöhön – tutkimustulokset raottavat ilmiötä varhaiskasvatuksen opettajapulan taustalla
Jo useamman vuoden ajan julkisuudessa on keskusteltu varhaiskasvatuksen opettajapulasta sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten halusta vaihtaa alaa. Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeessa selvitettiin, mikä on saanut opiskelijat hakeutumaan varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja millaiset tekijät ovat kytköksissä niin opettajaopintoihin kuin myöhemmin varhaiskasvatusalalle kiinnittymiseen. Hankkeen tuloksia julkaistaan tiistaina 19.11. järjestettävässä tilaisuudessa.
Aloituspaikkoja varhaiskasvatuksen opettajan koulutusohjelmiin on lisätty valtakunnallisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samanaikaisesti hakijoiden määrässä on tapahtunut laskua.
Jyväskylän yliopiston SIMO-hankkeen tulosten mukaan myös varhaiskasvatuksen opettajan työhön siirtyvien määrä näyttää laskevan . Vuonna 2018 ja 2019 aloittaneista varhaiskasvatuksen opiskelijoista jopa puolet on työelämään siirtymisen sijasta jatkanut opintojaan opettajanpätevyyden saatuaan.
”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vain noin puolet varhaiskasvatuksen opettajiksi valmistuneista siirtyy opintojen jälkeen koulutustaan vastaavaan työhön. Opiskelijoiden sisäänottomäärä ei näin suoraan tuo apua varhaiskasvatuksen kentällä olevaan opettajapulaan”, hanketta johtanut professori Maarit Alasuutari kertoo.
Moni vaihtaa alaa kesken opintojen
Tutkimusten mukaan etenkin nuoret opiskelijat ovat alttiita vaihtamaan opintojensa suuntaa. Opiskelupaikan vastaanottaneista noin 13 % vaihtaa opiskelupaikkaa toiselle alalle joko kesken opettajaopintoja tai valmistumisensa jälkeen. Opintojen keskeyttämisen syiksi mainitaan useimmin juuri toisen alan opiskelupaikka ja kokemus, ettei sovellu itse alalle.
Joulukuussa päättyvän hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen koulutuksen kehittämiseksi ja vaikuttaa varhaiskasvatusalaa koskeviin yhteiskunnallisiin ja poliittisiin päätöksiin tuomalla esille varhaiskasvatusalalle sitoutumiseen liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksessa on hyödynnetty Suomessa vuosina 2018 ja 2019 varhaiskasvatuksen opettajaopintonsa aloittaneilta kerättyä haastattelu- ja kyselyaineistoa. Haastatteluiden ja kyselyiden teemoina ovat olleet opintoihin hakeutuminen, kokemukset opinnoista, syyt mahdolliseen alanvaihtoon ja näkemykset työelämään siirtymisestä ja varhaiskasvatusalalla toimimisesta.
Tervetuloa keskustelutilaisuuteen
Hankkeen tuloksia julkistetaan tiistaina 19.11.2024 kello 13.00–14.30 ”Varhaiskasvatuksen opettajaksi vai ei sittenkään? Opiskelijoiden ja opettajaksi valmistuneiden alalle sitoutuminen” -tilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopiston Ruusupuistossa (Alvar Aallon katu 9) ja sitä voi seurata etänä Moniviestimen kautta.
Paneelissa aiheesta keskustelevat opetusneuvos Kirsi Alila (OKM), kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen (Kuntaliitto), professori Marja-Leena Laakso (JYU) ja päiväkodinjohtaja Lisa Ström (Pietarsaaren kaupunki).
Tapahtumaan on vapaa pääsy, tervetuloa!
Yhteyshenkilöt
Maarit AlasuutariProfessori, SIMO-tutkimushankkeen johtaja
Puh:+358408053513maarit.alasuutari@jyu.fiKirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet12.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.
Liikunta hoitaa mieltä. Avoin verkkokurssi tarjoaa tutkittua tietoa liikunnan vaikutuksista mielenterveyteen12.11.2024 10:18:44 EET | Tiedote
Voiko liikunta olla osa ratkaisua kasvaneiden mielenterveyshaasteiden ja esimerkiksi niistä johtuvien sairauspoissaolojen vähentämiseksi? Suuren suosion saanut Jyväskylän yliopiston Mielenterveys ja liikunta -verkkokurssi antaa tietoa ja ymmärrystä liikunnan positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen. Pääset tutustumaan ja ilmoittautumaan kurssille Jyväskylän avoimen yliopiston sivujen kautta. Kurssi on kaikille avoin ja ilmainen.
Keski-Suomen hoivasäätiö lahjoitti 60 000 euroa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteelliselle tiedekunnalle11.11.2024 13:00:00 EET | Tiedote
Keski-Suomen hoivasäätiö on päättänyt lahjoittaa 60 000 euroa Jyväskylän yliopistolle. Lahjoitus kohdennetaan liikuntatieteellisessä tiedekunnassa rakenteilla olevaan aktiivisen vanhuuden tutkimusohjelmaan.
Global Ranking of Academic Subjects 2024: Yhdeksän JYU:n tieteenalaa mukana maailman parhaiden joukossa11.11.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Maanantaina 11.11.2024 julkaistussa Shanghai Rankingin eri tieteenalojen kansainvälisessä yliopistovertailussa (Global Ranking of Academic Subjects) Jyväskylän yliopisto sijoittui sadan parhaan joukkoon tieteenalaluokassa Library & Information Science, välille 76-100. Jyväskylän yliopistossa tähän lukeutuu tietojärjestelmätiede.
Puolustusliitto Nato palkitsi kiertotalouden professori Ari Väisäsen parhaasta tieteellisestä artikkelista11.11.2024 07:05:00 EET | Tiedote
Pohjois-Atlantin liitto eli Nato on myöntänyt palkinnon parhaasta tieteellisestä julkaisusta Jyväskylän yliopiston kiertotalouden professori Ari Väisäselle ja hänen tutkijoilleen. Tutkimusartikkelissa havaittiin 3D-metallisieppareiden olevan erittäin toimiva ratkaisu metallipitoisten vesien puhdistamiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme