Jyväskylän yliopisto

Vain puolet päätyy lapsiryhmätyöhön – tutkimustulokset raottavat ilmiötä varhaiskasvatuksen opettajapulan taustalla

Jaa

Jo useamman vuoden ajan julkisuudessa on keskusteltu varhaiskasvatuksen opettajapulasta sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten halusta vaihtaa alaa. Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeessa selvitettiin, mikä on saanut opiskelijat hakeutumaan varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja millaiset tekijät ovat kytköksissä niin opettajaopintoihin kuin myöhemmin varhaiskasvatusalalle kiinnittymiseen. Hankkeen tuloksia julkaistaan tiistaina 19.11. järjestettävässä tilaisuudessa.

Varhaiskasvatuksen opettaja ja lapset leikkimässä yhdessä päiväkodin lattialla legoilla.
Varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin sekä varhaiskasvatusalaan sitoutumista tutkivan SIMO-tutkimushankkeen tuloksia julkaistaan tiistaina 19.11. järjestettävässä tilaisuudessa. Tilaisuutta voi seurata myös verkon välityksellä. Kuvituskuva. Petteri Kivimäki

Aloituspaikkoja varhaiskasvatuksen opettajan koulutusohjelmiin on lisätty valtakunnallisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samanaikaisesti hakijoiden määrässä on tapahtunut laskua.

Jyväskylän yliopiston SIMO-hankkeen tulosten mukaan myös varhaiskasvatuksen opettajan työhön siirtyvien määrä näyttää laskevan . Vuonna 2018 ja 2019 aloittaneista varhaiskasvatuksen opiskelijoista jopa puolet on työelämään siirtymisen sijasta jatkanut opintojaan opettajanpätevyyden saatuaan.

”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vain noin puolet varhaiskasvatuksen opettajiksi valmistuneista siirtyy opintojen jälkeen koulutustaan vastaavaan työhön. Opiskelijoiden sisäänottomäärä ei näin suoraan tuo apua varhaiskasvatuksen kentällä olevaan opettajapulaan”, hanketta johtanut professori Maarit Alasuutari kertoo.

Moni vaihtaa alaa kesken opintojen

Tutkimusten mukaan etenkin nuoret opiskelijat ovat alttiita vaihtamaan opintojensa suuntaa. Opiskelupaikan vastaanottaneista noin 13 % vaihtaa opiskelupaikkaa toiselle alalle joko kesken opettajaopintoja tai valmistumisensa jälkeen. Opintojen keskeyttämisen syiksi mainitaan useimmin juuri toisen alan opiskelupaikka ja kokemus, ettei sovellu itse alalle.

Joulukuussa päättyvän hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen koulutuksen kehittämiseksi ja vaikuttaa varhaiskasvatusalaa koskeviin yhteiskunnallisiin ja poliittisiin päätöksiin tuomalla esille varhaiskasvatusalalle sitoutumiseen liittyviä tekijöitä.

Tutkimuksessa on hyödynnetty Suomessa vuosina 2018 ja 2019 varhaiskasvatuksen opettajaopintonsa aloittaneilta kerättyä haastattelu- ja kyselyaineistoa. Haastatteluiden ja kyselyiden teemoina ovat olleet opintoihin hakeutuminen, kokemukset opinnoista, syyt mahdolliseen alanvaihtoon ja näkemykset työelämään siirtymisestä ja varhaiskasvatusalalla toimimisesta.

Tervetuloa keskustelutilaisuuteen

Hankkeen tuloksia julkistetaan tiistaina 19.11.2024 kello 13.00–14.30 ”Varhaiskasvatuksen opettajaksi vai ei sittenkään? Opiskelijoiden ja opettajaksi valmistuneiden alalle sitoutuminen” -tilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopiston Ruusupuistossa (Alvar Aallon katu 9) ja sitä voi seurata etänä Moniviestimen kautta.

Paneelissa aiheesta keskustelevat opetusneuvos Kirsi Alila (OKM), kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen (Kuntaliitto), professori Marja-Leena Laakso (JYU) ja päiväkodinjohtaja Lisa Ström (Pietarsaaren kaupunki).

Tapahtumaan on vapaa pääsy, tervetuloa!

Yhteyshenkilöt

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet12.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.

Liikunta hoitaa mieltä. Avoin verkkokurssi tarjoaa tutkittua tietoa liikunnan vaikutuksista mielenterveyteen12.11.2024 10:18:44 EET | Tiedote

Voiko liikunta olla osa ratkaisua kasvaneiden mielenterveyshaasteiden ja esimerkiksi niistä johtuvien sairauspoissaolojen vähentämiseksi? Suuren suosion saanut Jyväskylän yliopiston Mielenterveys ja liikunta -verkkokurssi antaa tietoa ja ymmärrystä liikunnan positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen. Pääset tutustumaan ja ilmoittautumaan kurssille Jyväskylän avoimen yliopiston sivujen kautta. Kurssi on kaikille avoin ja ilmainen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye