Jyväskylän yliopisto

Väitös: Koulun johtaminen on yhteinen tehtävä – opettajankoulutus vahvistaa johtamisen ydintaitoja (Alho)

Jaa

Kasvatus- ja koulutusalan johtajuudessa on syvimmiltään kyse oppimisen ja opettamisen tulevaisuuden suunnan kirkastamisesta. Tässä työssä tarvitaan laajasti koulun ammatillisen yhteisön jäseniä, ei pelkästään virallisessa johtaja-asemassa toimivia. Opettajien rooli onkin aivan keskeinen koulun yhteisessä johtamistehtävässä. Tästä syystä on tärkeää, että tulevia opettajia tuetaan johtajuusosaamisensa kehittämisessä jo perustutkintokoulutuksessa – erityisesti nyt, kun opettajien täydennyskoulutuksesta ollaan laajasti leikkaamassa.

KM Jenni Alhon  väitöstutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymistä.
KM Jenni Alhon väitöstutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymistä.

KM Janni Alhon väitöskirjassa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymistä suomalaiseen luokanopettajakoulutusohjelmaan integroidussa opiskeluryhmässä. Ryhmän keskeisenä tavoitteena oli opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen vahvistaminen.

Väitöstutkimuksen mukaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaaminen vahvistui ryhmässä erityisesti yhteistoiminnallisessa johtajuusosaamisessa, johon kuuluvat esimerkiksi vahvat vuorovaikutustaidot, positiivinen asenne moninaisuutta ja erilaisuutta kohtaan sekä yhteisön tunnistaminen voimavarana. Johtajuusosaamisen kehittymistä tuki ryhmässä etenkin se, että opettajaopiskelijat harjoittelivat yhteistoiminnallisen johtajuuden ydintaitoja osana ryhmän päivittäistä toimintakulttuuria, sekä vertaiskeskustelut johtajuuteen liittyvistä aiheista. Opiskeluryhmä tuki lisäksi opiskelijoiden tietoisuuden vahvistumista johtajuudesta osana opettajan tehtävää.

Johtajuusosaaminen vaihtelee eri oppilaitoksista valmistuvilla opettajilla

Väitöstutkimuksen mukaan opettajien perustutkintokoulutus on tärkeä johtajuuskehittymisen konteksti, jossa johtajuuskehittymisen tukea tulee kuitenkin jatkossa vahvistaa entisestään. Keskeistä on, että tämä tuki alkaa opettajankoulutuksessa riittävän varhain, mikä näyttää mahdollistavan koko opettajankoulutuksen tehokkaamman hyödyntämisen tulevien opettajien johtajuusosaamisen kehittämisessä.

– Eri yliopistoista valmistuvat opettajat lähtevät nyt työhönsä hyvin erilaisella koulutuksesta saadulla johtajuusosaamisella. Siksi olisi hyvä, että johtamiseen painottuvien opintojen osalta käytäisiin nykyistä enemmän valtakunnallista keskustelua siitä, mitä johtajuusosaamista kaikilla opettajilla tulisi olla valmistuttuaan ja millaisella täydennyskoulutuksella sitä voidaan kehittää uran aikana, Alho ehdottaa väitöstutkimuksensa pohjalta.

KM Janni Alhon väitöskirjan “Student teachers’ leadership development in a Finnish class teacher education-integrated study group” tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 30.11.2024 klo 12 Agora-rakennuksessa salissa B222.1 (Gamma). Vastaväittäjänä toimii professori Janne Pietarinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena dosentti Sirpa Eskelä-Haapanen (Jyväskylän yliopisto).

Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98110.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote

Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.

Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote

Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.

Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote

KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.

Läheinen ihminen voi vahvistaa tai horjuttaa sijoitetun nuoren selviytymiskykyä19.11.2024 12:10:00 EET | Tiedote

Sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytyminen on vaihtelevaa, ja läheisillä ihmissuhteilla on ratkaiseva merkitys heidän resilienssinsä kehittymisessä. Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus tarkastelee perhesijoitettuna olleiden nuorten aikuisten resilienssiä heidän läheisten ihmissuhteiden ja niihin liittyvien jännitteiden, selviytymiskeinojen ja toimijuuden näkökulmasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye