Väitös: Koulun johtaminen on yhteinen tehtävä – opettajankoulutus vahvistaa johtamisen ydintaitoja (Alho)
Kasvatus- ja koulutusalan johtajuudessa on syvimmiltään kyse oppimisen ja opettamisen tulevaisuuden suunnan kirkastamisesta. Tässä työssä tarvitaan laajasti koulun ammatillisen yhteisön jäseniä, ei pelkästään virallisessa johtaja-asemassa toimivia. Opettajien rooli onkin aivan keskeinen koulun yhteisessä johtamistehtävässä. Tästä syystä on tärkeää, että tulevia opettajia tuetaan johtajuusosaamisensa kehittämisessä jo perustutkintokoulutuksessa – erityisesti nyt, kun opettajien täydennyskoulutuksesta ollaan laajasti leikkaamassa.
KM Janni Alhon väitöskirjassa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymistä suomalaiseen luokanopettajakoulutusohjelmaan integroidussa opiskeluryhmässä. Ryhmän keskeisenä tavoitteena oli opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen vahvistaminen.
Väitöstutkimuksen mukaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaaminen vahvistui ryhmässä erityisesti yhteistoiminnallisessa johtajuusosaamisessa, johon kuuluvat esimerkiksi vahvat vuorovaikutustaidot, positiivinen asenne moninaisuutta ja erilaisuutta kohtaan sekä yhteisön tunnistaminen voimavarana. Johtajuusosaamisen kehittymistä tuki ryhmässä etenkin se, että opettajaopiskelijat harjoittelivat yhteistoiminnallisen johtajuuden ydintaitoja osana ryhmän päivittäistä toimintakulttuuria, sekä vertaiskeskustelut johtajuuteen liittyvistä aiheista. Opiskeluryhmä tuki lisäksi opiskelijoiden tietoisuuden vahvistumista johtajuudesta osana opettajan tehtävää.
Johtajuusosaaminen vaihtelee eri oppilaitoksista valmistuvilla opettajilla
Väitöstutkimuksen mukaan opettajien perustutkintokoulutus on tärkeä johtajuuskehittymisen konteksti, jossa johtajuuskehittymisen tukea tulee kuitenkin jatkossa vahvistaa entisestään. Keskeistä on, että tämä tuki alkaa opettajankoulutuksessa riittävän varhain, mikä näyttää mahdollistavan koko opettajankoulutuksen tehokkaamman hyödyntämisen tulevien opettajien johtajuusosaamisen kehittämisessä.
– Eri yliopistoista valmistuvat opettajat lähtevät nyt työhönsä hyvin erilaisella koulutuksesta saadulla johtajuusosaamisella. Siksi olisi hyvä, että johtamiseen painottuvien opintojen osalta käytäisiin nykyistä enemmän valtakunnallista keskustelua siitä, mitä johtajuusosaamista kaikilla opettajilla tulisi olla valmistuttuaan ja millaisella täydennyskoulutuksella sitä voidaan kehittää uran aikana, Alho ehdottaa väitöstutkimuksensa pohjalta.
KM Janni Alhon väitöskirjan “Student teachers’ leadership development in a Finnish class teacher education-integrated study group” tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 30.11.2024 klo 12 Agora-rakennuksessa salissa B222.1 (Gamma). Vastaväittäjänä toimii professori Janne Pietarinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena dosentti Sirpa Eskelä-Haapanen (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98110.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janni AlhoProjektitutkija
janni.e.alho@jyu.fiKirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Vanhuuden ja vammaisuuden risteyskohtaan liittyy paljon epäselvyyttä niin palveluissa kuin käsitteissäkin14.11.2024 10:32:47 EET | Tiedote
YTM Salla Eran väitöstutkimus kiinnittää huomiota ikääntyneiden asemaan vammaispalveluissa ja määritelmien merkitykseen palvelujärjestelmässä. Tutkimus osoittaa, että vammaisuuden käsite on epäselvä erityisesti ikääntyneiden henkilöiden kohdalla, mikä voi aiheuttaa väliinputoamisen paikkoja palveluissa.
Väitös: Yhtenäiskoulun kehittämisessä kohtaavat ala- ja yläkoulujen erilaiset perinteet ja toimintatavat (Toikka)13.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Peruskoulun ala- ja yläkoulun yhdistyminen sekä yhteisöllisyyden rakentuminen eivät synny itsestään pelkällä päätöksellä yhdistää kaksi tai useampi koulu. KM Teppo Toikan väitöstutkimus tarjoaa ajankohtaisen kuvauksen yhtenäiskoulukehityksen tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista yksilön, tiimin ja koko kouluyhteisön tasoilla.
Keski-Suomen biopankin ja Jyväskylän yliopiston tutkimusjohtaja Tiina Jokela ehkäisee syöpää tutkimalla elintapoja13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Keski-Suomen biopankin uuden tutkimusjohtajan Tiina Jokelan tavoitteena on lisätä yhteistyötä Jyväskylän yliopiston, Keski-Suomen hyvinvointialueen ja Keski-Suomen biopankin kanssa. Tärkeää on tehdä biopankkitoimintaa näkyvämmäksi, jotta sen käyttöä tutkimuksessa voidaan entisestään lisätä. Jokela tutkii omassa tutkimuksessaan verinäytteistä löytyviä merkkiaineita, jotka voivat viitata syövän kehittymiseen erityisesti Lynchin syndroomaa kantajien keskuudessa.
Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet12.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.
Liikunta hoitaa mieltä. Avoin verkkokurssi tarjoaa tutkittua tietoa liikunnan vaikutuksista mielenterveyteen12.11.2024 10:18:44 EET | Tiedote
Voiko liikunta olla osa ratkaisua kasvaneiden mielenterveyshaasteiden ja esimerkiksi niistä johtuvien sairauspoissaolojen vähentämiseksi? Suuren suosion saanut Jyväskylän yliopiston Mielenterveys ja liikunta -verkkokurssi antaa tietoa ja ymmärrystä liikunnan positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen. Pääset tutustumaan ja ilmoittautumaan kurssille Jyväskylän avoimen yliopiston sivujen kautta. Kurssi on kaikille avoin ja ilmainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme