Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Ombyggnaden av Finlandiahuset är färdig – byggnaden som öppnas för allmänheten i januari 2025 betjänar energieffektivare och mer tillgängligt än tidigare

Dela

Den nästan tre år långa ombyggnadsentreprenaden av Finlandiahuset har slutförts och byggnaden har överlåtits till användaren för installations- och inredningsarbeten. De skyddade utrymmena har uppdaterats så att de uppfyller dagens krav med respekt för det gamla.

Finlandiahusets fasad från Tölöviken.
Även fasadens marmor på Finlandiahuset förnyades under ombyggnaden. Juho Kuva

Finlandiahuset, som designades av Alvar Aalto, är en av Finlands mest kända moderna byggnader. För Helsingfors stad är det viktigt att som ägare bevara byggnadens värdiga ställning nu och i framtiden. År 2021 började staden planera ombyggnaden av byggnaden som blev färdig 1971. Nu väntar moderna och tillgängliga utrymmen på besökarna.

Bakom de skyddade väggarna finns modern teknik

För besökarna ser utrymmena i den skyddade byggnaden ut som tidigare, eftersom det ursprungliga utseendet bevarades så bra som möjligt vid ombyggnaden. De största synliga förändringarna inomhus är de nya utställnings-, kafé-, restaurang- och butiksutrymmena. Det är också lättare att röra sig i huset än tidigare och tillgängligheten är bättre, eftersom det har tillkommit hissar samt tillgängliga salongsplatser och toaletter.

De bostäder som ursprungligen byggdes för arbetarna i byggnadens norra ände har renoverats för inkvarteringsändamål, och ett nytt kök samt tekniska utrymmen har placerats under jorden.

"På grund av de hustekniska kraven har det byggts nästan två tusen kvadratmeter tekniska utrymmen under jord. Planerarna och entreprenören har lyckats utmärkt med att bygga nytt i det skyddade husets trånga utrymmen utan att utseendet förändras", säger projektchef Mika Heimala från Helsingfors stadsmiljösektor.

Hundratals yrkespersoner inom byggande och restaurering har renoverat de slitna ytorna och möblerna. Huset har även fått ny fasadmarmor. Energieffektiviteten förbättras bland annat av nya fönster, nya typer av isolering och återvinning av spillvärme.

"Stadens mål är att göra sina byggnader så energieffektiva som möjligt. I Finlandiahuset har detta lyckats bland annat med hjälp av en vattentät fasadisolering av skumglas och en noggrant automatiserad luftväxling. Också ett par tusen exklusiva belysningsarmaturer har uppdaterats så att de fungerar med led-lampor", säger Heimala.

Den cirkulära ekonomin i en viktig roll

Vid ombyggnaden har vi strävat efter att utnyttja det material som redan fanns i byggnaden så omsorgsfullt som möjligt. Vi har renoverat till exempel över 60 procent av alla dörrar i huset och över 70 procent av fönstren. Byggnadens lister har lösgjorts och återställts till fot-, dörr- och fönsterlister i en längd på cirka sju kilometer. Största delen av den rivna fasadmarmorn har återanvänts som råmaterial. Marmorn har sålts vidare och det har bland annat tillverkats unika golvmaterial av den.

Färdigt inom målsatt tid och budget

Helsingfors stadsmiljösektor har ansvarat för planeringen av ombyggnaden. I projektet har 38 tjänstemän deltagit. Skanska Talonrakennus Oy var huvudentreprenör, och den sysselsatte som mest 250 personer samtidigt.

Ombyggnadsentreprenaden omfattade hela Finlandiahuset med undantag av kongressflygeln. Entreprenaden genomfördes inom maximipriset på 136,5 miljoner euro.

"Vi har verkligen väntat på att Finlandiahuset ska öppnas. Den fantastiska Finlandia-salen fylls av konserter, och egentligen är hela året en fest av underhållning, internationella kongresser, företagsevenemang för att inte glömma bolagsstämmor. Vi talar om Finlandiahusets öppningsår snarare än om öppningsmånaden", säger Johanna Tolonen, verkställande direktör för Finlandiahuset.

Finlandiahuset öppnas för allmänheten i januari 2025. Dittills fortsätter verksamheten i Lilla Finlandia. 

Nyckelord

Kontakter

Beställare av ombyggnaden
Mika Heimala
Projektchef
Byggnader och allmänna områden
Stadsmiljösektorn
09 310 42049
mika.heimala@hel.fi

Entreprenör för ombyggnaden
Skanska Talonrakennus Oy
Heikki Korpela
Projektchef
Skanska Talonrakennus Oy
050 310 0720
heikki.korpela@skanska.fi

Verksamheten i Finlandiahuset
Johanna Tolonen
Verkställande direktör
Finlandiahuset
040 551 3168
johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Bilder

Finlandiahusets fasad från Tölöviken.
Även fasadens marmor på Finlandiahuset förnyades under ombyggnaden.
Juho Kuva
Ladda ned bild
Förnyade vågformade ytor.
Utrymmena har renoverats under Alvar Aalto-stiftelsens och Museiverkets tillsyn och det ursprungliga utseendet har bevarats.
Juho Kuva
Ladda ned bild
Finlandia-salen i kvällsbelysningen.
Det är lättare än tidigare att röra än tidigare i utrymmena, såsom i Finlandia-salen på bilden. Fler hissförbindelser, ramper och tillgängliga sittplatser tar hand om detta.
Juho Kuva
Ladda ned bild
Belysningsarmaturer i rad framför stora fönster.
I samband med renoveringen har Finlandiahusets energieffektivitet förbättrats på olika sätt. Bland annat har ett par tusen exklusiva belysningsarmaturer uppgraderats till led-belysningsarmaturer.
Juho Kuva
Ladda ned bild

Länkar

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Snabbspårvägen Vik–Malm för beslutsfattande: En ny spårvagnslinje skulle sätta fart på utvecklingen av nordöstra Helsingfors22.11.2024 09:42:38 EET | Pressmeddelande

Den allmänna planen för snabbspårvägen Vik–Malm har färdigställts. Planen behandlas i Helsingfors stadsmiljönämnd på tisdag. I den första fasen skulle spårvägen byggas från Gumtäkt till Malms sjukhus, via Vik och Malms flygplats. I den andra fasen skulle också Jakobacka få en snabbspårvägsförbindelse. Enligt nuvarande beräkningar kan byggandet inledas 2028.

Viikin–Malmin pikaraitiotie päätöksentekoon: Uusi raitiolinja vauhdittaisi Koillis-Helsingin kehittämistä22.11.2024 09:42:38 EET | Tiedote

Viikin–Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Suunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie rakennettaisiin Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle. Toisessa vaiheessa myös Jakomäki saisi pikaraitiotieyhteyden. Rakentaminen voi tämän hetken arvioiden mukaan käynnistyä vuonna 2028.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye