Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
I takt med att samhället blir mer flerspråkigt och invandringen ökar, kommer också antalet flerspråkiga barn öka i tvåspråkig undervisning. Det finns dock mycket lite forskning om hur flerspråkiga barn och deras språk kan inkluderas i tvåspråkig undervisning. Därför har pedagogie magister Anu Palojärvi valt att undersöka temat i sin doktorsavhandling som är en fallstudie.
I sin studie har Palojärvi fokuserat på en expertlärare, dvs. en lärare med lång yrkeserfarenhet och socialt erkänd expertis. Undersökningen har fokus på expertlärarens språkpedagogiska praktiska teori, dvs. lärarens syn på god pedagogik för språkanvändning och språkundervisning, och hur denna syn styr lärarens agerande i praktiken.
Erfarenheterna och gruppens flerspråkighet förändrade lärarens tänkande
Studiens resultat visar att det centrala inslaget i expertlärarens språkpedagogiska praktiska teori är att alla språk har lika värde. Andra viktiga mål och principer är exempelvis ömsesidigt lärande, stöd för språklig identitet och pedagogisk takt. Vidare fann Palojärvi att expertlärarens språkpedagogiska praktiska teori återspeglar en flerspråkig språkideologi: flerspråkighet anses som något naturligt och barnen uppmuntras att använda olika språk.
Expertlärarens teori har förändrats över tid och i takt med att gruppen har blivit mer flerspråkig, så att läraren nu identifierar fler situationer där svenska kan användas och inkluderar barnens hemspråk i sin praktiska teori. Dessa förändringar har drivits av ett antal personliga, interaktionella och kontextuella faktorer.
”Exempelvis har experimenterande och reflektion, interaktion med barn, familjer och kollegor samt begrepp som heltidspedagogik, språkberikning och inkludering alla bidragit till förändringen i lärarens praktiska teori”, säger Palojärvi.
Förändringen i den praktiska teorin kan därför vara mycket personlig och kontextspecifik.
En skicklig lärare kan implementera sin praktiska teori enligt situationen
Enligt undersökningen överensstämmer expertlärarens språkpedagogiska praktiska teori och praxis väl, dvs. lärarens principer förverkligas i praktiken. Samma principer och målsättningar tar sig olika uttryck i olika situationer. Dessutom påverkas praktiken av flera av målen och principerna i teorin samtidigt.
”Att förverkliga den språkpedagogiska praktiska teorin i praktiken är därför en komplex process, som påverkas av situationen samt av de olika målen och principerna och deras samverkan”, sammanfattar Palojärvi.
Mot en socialt rättvis utbildning
Avhandlingens resultat visar att utveckling av tvåspråkig utbildning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. På så sätt får även flerspråkiga barn en möjlighet att utveckla sina språkresurser samtidigt som deras hemspråk uppskattas och används. Detta är ett steg mot en mer socialt rättvis utbildning.
”Jag hoppas att min forskning kan inspirera fler lärare att inkludera barnens hemspråk i sin praktiska teori, och att använda och uppskatta dem i sin praktik. Att lyfta fram den språkliga mångfalden på ett positivt sätt är till allas fördel”, säger Palojärvi.
Doktorandprojektet har finansierats av Undervisnings- och kulturministeriet, Ellen och Artturi Nyyssönens fond, Svenska kulturfonden och Jyväskylä universitetet.
Anu Palojärvis doktorsavhandling ”Kaksikielistä pedagogiikkaa toteuttavan eksperttiopettajan kielipedagogiikan käyttöteoria ja käytäntö monikielisten lasten kanssa varhaiskasvatuksessa” framläggs för offentlig granskning fredagen den 29 november 2024 kl. 12.00 i Ruusupuisto, sal D104 Helena. Opponent vid den offentliga disputationen är professor Ritva Kantelinen (Östra Finlands universitet) och kustos är professor Niina Rutanen (Jyväskylä universitet).
Disputationen sker på finska.
Avhandlingen finns tillgänglig på: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0332-0
För ytterligare information, vänligen kontakta
Anu Palojärvi, anu.k.palojarvi@jyu.fi
Yhteyshenkilöt
Anu Palojärvi, anu.k.palojarvi@jyu.fi
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiKuvat
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Läheinen ihminen voi vahvistaa tai horjuttaa sijoitetun nuoren selviytymiskykyä19.11.2024 12:10:00 EET | Tiedote
Sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytyminen on vaihtelevaa, ja läheisillä ihmissuhteilla on ratkaiseva merkitys heidän resilienssinsä kehittymisessä. Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus tarkastelee perhesijoitettuna olleiden nuorten aikuisten resilienssiä heidän läheisten ihmissuhteiden ja niihin liittyvien jännitteiden, selviytymiskeinojen ja toimijuuden näkökulmasta.
Miljoonapotti tekoälypohjaisten lintu- ja lepakontunnistusmallien kehittämiseen19.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen Duke University saivat yli miljoonan euron tutkimusrahoituksen tekoälypohjaisten lintu- ja lepakontunnistusmallien sekä automaattisen kenttälaitteiston kehittämiseen.
Rahoitusta kestävyysmurroksen toteutumisen tueksi18.11.2024 09:43:15 EET | Tiedote
Maj ja Tor Nesslingin säätiö myönsi yhteensä yli 2,3 miljoonaa euroa rahoitusta yhteensä 24:lle hankkeelle. Säätiön rahoituksella edistetään kestävyysmurroksen toteutumista demokratiassa, EU:ssa ja luonnonsuojelualueilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme