Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Asiakkaan ei tarvitse hakea uutta palvelupäätöstä heti vammaispalvelulain tullessa voimaan vuoden alussa
Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan ensi vuoden alussa. Asiakkaan ei tarvitse tehdä uutta palveluhakemusta, jos hänellä on voimassa oleva päätös vammaispalvelusta. Palvelut jatkuvat vanhan päätöksen mukaisesti siihen merkityn voimassaoloajan loppuun asti, mutta kuitenkin enintään vuoden 2027 loppuun.
Hyvinvointialue käsittelee 1.1.2025 alkaen saapuvat hakemukset uuden lain mukaisesti. Jos hakemus saapuu vuoden 2024 aikana, se käsitellään vielä nykyisen lainsäädännön mukaisesti.
Kaikki vanhat, toistaiseksi voimassa olevat päätökset päivitetään uuden lainsäädännön mukaisiksi kolmen vuoden siirtymäajalla. Hyvinvointialueen työntekijä on yhteydessä asiakkaaseen palvelutarpeen tarkistamiseksi. Asiakas voi kuitenkin halutessaan myös itse pyytää uutta palvelutarpeen arviointia ja päätöksensä päivittämistä uuden lain mukaiseksi. Tällöin asiakkaan tulee tehdä uusi hakemus aikaisintaan 1.1.2025. Määräaikaisesti myönnetylle palvelulle haetaan tarvittaessa jatkoa entiseen tapaan. Hakiessa on hyvä varautua riittävään asian käsittelyaikaan.
Palveluihin ei tule suuria muutoksia
Eduskunta tarkentaa loppuvuoden aikana lain soveltamisalaa, eli sitä, kuka voi jatkossa saada vammaispalveluja.
Uusia palveluja ovat erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko. Lisäksi osa hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palveluista tarjotaan vammaispalveluna terveyspalvelujen rinnalla. Palveluista ja niiden sisällöistä voi lukea tarkemmin THL:n vammaispalvelujen käsikirjasta.
— Kovin suuria muutoksia asiakkaille ei tule. Muutos näkyy kuitenkin esimerkiksi palvelujen nimissä. Joidenkin palvelujen kohderyhmä laajenee ja kokonaan uusia palvelujakin tulee. Yleisesti odotamme asiakasmäärien kasvavan, kertoo tulosaluejohtaja Pirkko Valtanen.
Asiakkaiden näkemykset huomioidaan kuljetusten välityskeskuksen kilpailutuksessa
Hyvinvointialue kilpailuttaa kuljetusten välityskeskustoiminnan. Kilpailutuksen valmistelussa huomioitiin hiljattain toteutetun kuljetusten asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ja säännöllisesti kokoontuvien, asiakkaista ja liikennöitsijöistä koostuvien seurantaryhmien palautteet.
Vain välityskeskuspalvelu kilpailutetaan, ja liikennöintipalvelun tuottaja pysyy ennallaan sopimuskauden loppuun.
Lisätietoja:
tulosyksikköpäällikkö Jonna Ritvanen, vammaispalvelut, asiakasohjaus, p. 040 088 9280 tulosaluejohtaja Pirkko Valtanen, vammaispalvelut, p. 044 440 6522
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Mira Leinosta esitetään Päijät-Hämeen uudeksi pelastusjohtajaksi23.4.2025 14:24:59 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialue esittää pelastustoimen uudeksi toimialajohtajaksi ja pelastusjohtajaksi Mira Leinosta. Aluehallitus päättää valinnasta 28. huhtikuuta 2025 kokouksessaan.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Hyvinvointialue panostaa ikääntyneiden yksilölliseen erikoissairaanhoitoon22.4.2025 15:42:27 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella halutaan antaa jokaiselle ikääntyneelle ihmiselle yksilöllisesti parhaiten vaikuttavaa hoitoa.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Padasjoen ensihoitoyksikkö väliaikaisesti Asikkalan pelastusasemalle22.4.2025 14:07:20 EEST | Tiedote
Padasjoen paloasemalla päivystänyt ensihoitoyksikkö EPH226 on siirtynyt väliaikaisesti Asikkalan pelastusaseman tiloihin. Siirron syynä ovat Padasjoen vanhalla paloasemalla havaitut sisäilmaongelmat.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Potilaat ja asiakkaat ottivat yhteyttä sosiaali- ja potilasasiavastaaviin hieman edellisvuotta useammin15.4.2025 14:35:36 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuosittainen selvitys on julkaistu. Selvityksen mukaan viime vuonna asiakkaat ja potilaat ottivat yhteyttä sosiaali- ja potilasasiavastaaviin noin kuusi prosenttiyksikköä useammin kuin edellisvuonna. Yhteyttä ottaneista potilaista vain murto-osa oli yksityisten palvelujen käyttäjiä.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Digipalveluista apua allergiakauteen15.4.2025 11:10:09 EEST | Tiedote
Allergiaoireisiin kannattaa hakea apua digipalveluiden kautta. Päijät-Sote-sovelluksen digiklinikalla saa terveysneuvontaa, ohjausta ja hoidon tarpeen arviointia myös allergiaoireisiin kuten allergiseen nuhaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme