Väyläviraston ja Tampereen yliopiston yhteistyössä kehitetään toimivaa ja turvallisempaa rataa jo vuosien kokemuksella
Tampereen korkeakoulusäätiö sr (Tampereen yliopisto) ja Väylävirasto ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien rautateiden tutkimus-, koulutus- ja asiantuntijayhteistyötä. Toimiva ja turvallinen rata -yhteistyön tavoitteena on kehittää ratojen ylläpitoa niin, että junaliikenne on turvallista ja että radalla pystytään edelleen liikkumaan kestävästi ja kustannustehokkaasti. Sopimuksessa määritellään vuosien 2025–2028 yhteiset tutkimukselliset tavoitteet ja se vahvistaa molempien osapuolien tutkimustoiminnan jatkuvuutta.
Pitkäjänteistä yhteistyötä toimivampien ratojen kehittämiseksi
Yhteistyöllä on pitkät juuret, sillä ratoihin liittyvää tutkimusta on tehty Väyläviraston ja Tampereen yliopiston yhteistyönä jo neljän tutkimusohjelman ajan aina 2000-luvun alkupuolelta saakka. Kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen tutkimusyhteistyön seurauksena mitattua tietoa on saatavilla merkittävästi enemmän, sitä on arkistoitu systemaattisesti ja myös analysointiin on työkaluja.
– Tampereen yliopiston kanssa tehty yhteistyö on meille valtion rataverkosta vastaavana viranomaisena erittäin tärkeää. Tutkimusyhteistyön avulla olemme saaneet paljon sellaista tietoa, jonka hankkimiseen omat resurssimme eivät riittäisi, kertoo Simo Toikkanen, Väyläviraston rautatieteknisen yksikön päällikkö
Monitieteistä yhteistyötä ratatutkimuksessa
Toimiva ja turvallinen rata -yhteistyö tähtää jo aiemmin kerätyn ja uuden tiedon hyödyntämiseen niin, että radanpito olisi kustannustehokkaampaa ja perustuisi tietopohjaiseen päätöksentekoon. Tavoitteena on tehdä entistä enemmän myös yliopiston sisäistä yhteistyötä eri tieteenalojen kesken.
– Pidämme tärkeänä tehdä monitieteellistä yhteistyötä myös yliopistomme sisällä. Nyt alkava tutkimusyhteistyökausi mahdollistaa yhä poikkitieteellisemmän näkökulman radanpidon tutkimukseen, kertoo rautatietekniikan dosentti Heikki Luomala Tampereen yliopiston Tutkimuskeskus Terrasta.
Käynnistyvän tutkimusyhteistyön tavoitteena on myös kehittää laskentamenetelmiä, joilla voidaan laskea ratojen yhteiskuntataloudellisia vaikutuksia. Laskennassa otetaan entistä tiiviimmin huomioon esimerkiksi ympäristövaikutukset ja vaikutukset huoltovarmuuteen sekä aluekehitykseen. Kokonaisvaltaisella laskennalla ratahankkeiden kannattavuus on helpommin osoitettavissa.
Osaajapula huolettaa rautatiesektorilla
Tavoitteena on myös saada uusia osaajia rautatiesektorille. Alalla on suuri huoli pahenevasta osaajapulasta. Suomessa ei järjestetä tällä hetkellä käytännössä lainkaan tutkintokoulutusta, joka tähtäisi pelkästään rautatieosaajien kouluttamiseen. Yhteistyön tavoitteena on myös kasvattaa uuden polven osaamista opinnäytetöiden avulla. Tarkoituksena on tuoda opinnäytetöiden tekijät ja yritykset yhteen. Myös täydennyskoulutusta järjestetään yhteistyön puitteissa.
– Uusien rautatieosaajien saaminen alalle on ehdotonta ratojen kunnossa pysymiselle ja myös huoltovarmuudellemme. Rautatiesektori työllistää laajasti eri alojen asiantuntijoita. Pidämme erittäin tärkeänä, että yhteistyömme Tampereen yliopiston kanssa lisää myös tulevaisuuden työntekijöiden rataosaamista, kertoo Toikkanen.
Yhteistyösopimuksen allekirjoittivat Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen, Väyläviraston toimialajohtaja Mirja Noukka, Rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaani Pekka Verho ja Väyläviraston rautatieteknisen yksikön päällikkö Simo Toikkanen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki LuomalaRautatietekniikan dosentti, projektipäällikköTampereen yliopisto
Puh:040 5521 490heikki.luomala@tuni.fiSimo ToikkanenYksikönpäällikkö, rautatietekninen yksikköVäylävirasto
Puh:02 953 438 90simo.toikkanen@vayla.fiLinkit
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Tuore tutkimus auttaa ymmärtämään, miksi jotkin eturauhassyövän hoidot eivät tehoa toivotusti27.11.2024 11:20:00 EET | Tiedote
Eturauhassyövän immunosuppressio eli immuunijärjestelmän toiminnan heikentyminen liittyy erikoistuneeseen epiteelisolutyyppiin, uusi tutkimus osoittaa.
Väitös: Uudenlaiset GaSb-pohjaiset valonlähteet lupaavat tarkempia mittausmenetelmiä ja turvallisempaa tietoliikennettä27.11.2024 08:50:00 EET | Tiedote
Yhdistepuolijohteet ovat vallanneet maailmaa niiden ainutlaatuisesti säädettävien ominaisuuksien ansiosta. Uusien yhdistepuolijohteiden kehitys mahdollistaa puolijohdekomponenttien toiminnallisuuksien laajentamisen sekä tehostamisen. Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Joonas Hilska kehitti uudenlaisia GaSb-yhdistepuolijohteita infrapuna-alueen fotoniikan sovelluksiin.
Tampere Peace Day avaa uusia näkökulmia rauhaan25.11.2024 14:09:51 EET | Tiedote
Tampereen yliopistossa järjestetään maanantaina 2.12. kansainvälinen konferenssi, joka kokoaa yhteen rauhan- ja konfliktintutkimuksen tutkijoita ja rauhanvälityksen ja -rakentamisen ammattilaisia.
Väitös: Aurinkokennojen toimintaa voidaan parantaa edistyksellisten valmistusmenetelmien avulla25.11.2024 09:30:00 EET | Tiedote
Aurinkosähkö on tärkeä kestävää kehitystä tukeva energiantuotannon muoto. III‒V-puolijohdemateriaaleja sisältävät moniliitosaurinkokennot mahdollistavat perinteisiä piikennoja korkeammat hyötysuhteet, sillä niillä on mahdollista yltää jopa 50 prosentin hyötysuhteeseen. Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Marianna Vuorinen kehitti edistyksellisiä valmistusprosesseja laimeita typpiyhdisteitä sisältäville moniliitosaurinkokennoille, jotta niiden toimintaa voitaisiin parantaa.
Väitös: Vaikea sydäninfarkti lisää myöhemmän äkillisen sydänpysähdyksen riskiä20.11.2024 08:40:00 EET | Tiedote
Lääketieteen lisensiaatti Markus Hautamäen väitöstutkimus osoitti yhteyden aiemman sydäninfarktin vaikeusasteen ja myöhemmän äkillisen sydänpysähdyksen välillä. Sydäninfarktin vakavuutta voidaan arvioida suhteellisen helposti GRACE-pisteytyksen avulla. Tutkimuksen perusteella GRACE-pisteytyksen ennustearvoa sydäninfarktin yhteydessä voisi olla mahdollista parantaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme