Innovoinnilla ja työsuunnittelulla vaikutusta rakennushankkeiden valmistumiseen – Kreate kiri kaksi merkittävää hanketta etuajassa maaliin
Kaksi Kreaten väylärakentamisen kohdetta valmistui merkittävästi etuajassa. Oulussa Poikkimaantien urakkaosat luovutetaan tilaajalle vajaan vuoden etuajassa ja Helsingissä Nihdin esirakentaminen luovutettiin seitsemän kuukautta etuajassa. Molemmissa hankkeissa urakoitsijan onnistunut työsuunnittelu ja uudet ratkaisuehdotukset siivittivät onnistuneeseen lopputulokseen.
Liikennehaitta poistuu vuoden etuajassa Oulun sataman pääväylältä Poikkimaantieltä, jota pitkin ajelee jopa 16 000 autoa vuorokaudessa. Valtatiet 4 ja 22 satamaan ja terminaalialueeseen yhdistävän Poikkimaantien palvelutasoa ja turvallisuutta parannettiin rakentamalla se osittain nelikaistaiseksi. Kreaten hankkeeseen kuului 4,5 kilometrin tieosuuden rakentamisen lisäksi 10 uuden sillan rakentaminen ja kuuden sillan korjaaminen. Vaativin oli Äimäraution ylikulkusilta, jonka alla kulki 12 sähköistettyä raidetta.
– Ratapihan alueen ylittävän ja paikoilleen tunkatun Äimäraution ylikulkusillan rakentaminen sujui kaikin puolin mallikelpoisesti teknisestä haastavuudestaan ja sijainnistaan huolimatta, kertoo väylärakentamisen johtaja Juha Schönberg Kreatelta.
Kreate innovoi Poikkimaantien hankkeeseen liikennejärjestelyt, jotka sujuvoittivat merkittävästi alueella liikkumista.
– Hankkeen onnistuminen lähtee hyvästä ennakkosuunnittelusta. Ehdotimme tilaajille uusia liikennejärjestelyjä, jotka mahdollistivat työvaiheiden yhdistämisen ja liikenteelle aiheutuvien haittojen vähentämisen. Lisäksi alun perin viisi siltaa oli suunniteltu rakennettavan kahdessa vaiheessa, mutta ideamme ansiosta vain kaksi silta rakennettiin kaksivaiheisena, Schönberg sanoo.
Hankkeen aikaisten liikennejärjestelyiden aiheuttamat haitat pystyttiin minimoimaan, kun eri vaihtoehdot kartoitettiin ennakkoluulottomasti ja etsittiin ratkaisuja jo tarjousvaiheessa.
Nihdissä rakennettiin lomittain ja käsiteltiin valtavat massat paikan päällä
Helsingin Sompasaaren kärkeen sijoittuvassa Nihdin urakassa Kreate toteutti entisen satamalaitoksen alueen esirakentamisen uudeksi Nihdin asuinalueeksi. Kohde luovutettiin tilaajalle, Helsingin kaupungille, seitsemän kuukautta etuajassa.
– Avainasemassa oli töiden huolellinen suunnittelu ja toteuttaminen tehokkaasti lomittain. Vanhojen laiturirakenteiden purkutyöt, alueen syvätiivistykset ja maamassojen käsittely suunniteltiin toteutettavaksi samanaikaisesti, ja siinä myös onnistuttiin, kohteessa työmaapäällikkönä toiminut Jari Viitala Kreatelta kertoo.
Lisäksi Kreate yhteistyökumppaneineen toteutti vähähiilibetonista valmistettujen jopa 140 tonnia painavien laiturielementtien valamisen talven aikana hankealueelle.
– Päätimme hyödyntää urakka-alueella olevan tilan, kun sitä kerrankin oli tiiviissä kaupunkiympäristössä saatavilla. Laiturielementtien paikallavalu oli yksi merkittävimmistä onnistumisista. Käsittelimme myös suurimman osan maamassoista urakka-alueella, mikä vähensi ratkaisevasti kuorma-autoliikennettä ja lisäsi hankkeen päästösäästöä, Viitala toteaa.
Nihdin urakassa oli yli 40 000 kuutioita maanleikkausta, joista lähes 75 prosenttia hyödynnettiin suoraan työmaalla ja muissa kohteissa. Moottorikäyttöisellä välppäseulalla jalostettiin massoja ja seulottiin eri kivilaatuja paikan päällä. Jalostetut massat hyödynnettiin meritäyttöihin, laiturielementtien pohjatäyttöihin ja muihin rakenteisiin. Lisäksi hankkeella purkutöistä syntynyt betoni käsiteltiin murskeeksi ja hyödynnettiin laiturielementtien taustatäytöissä.
Toimiva yhteistyö eri osapuolten kanssa siivittää valmistumista
Molemmissa Kreaten nyt etuajassa valmistuneissa hankkeissa korostuu erinomaisesti sujunut yhteistyö sekä tilaajan että yhteistyökumppaneiden kanssa.
– Toimintatapaamme kuuluu fiksummin rakentaminen ja vaihtoehtojen tarjoaminen. Kummankin kohteen tilaajien myötämielinen suhtautuminen sujuvampiin rakentamisen ratkaisuihin on osaltaan edistänyt projektien nopeaa valmistumista. Tärkeänä osana on myös pitkäaikaiset ja luotettavat kumppanuudet eri toimijoiden kanssa, Schönberg vakuuttaa.
Kreatella on hyviä kokemuksia useista hankkeista, joissa ratkaisuista on pystytty sopimaan hyvässä hengessä tilaajien kanssa, parhaimmassa tapauksessa on yhdessä etsitty tehokkaampia, ympäristöystävällisempiä tai taloudellisempia ratkaisuja toteuttamiseen.
– Nihdin esirakentaminen oli vähäpäästöinen työmaa. Helsingin kaupunki hankkeen tilaajana suhtautui myötämielisesti esimerkiksi ehdotukseen toteuttaa laiturielementit entistä vähäpäästöisemmästä betonista, kertoo Viitala.
Rakentamishankkeiden tehostamisella on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, kun aikaisempi valmistuminen vähentää ruuhkista ja kiertoteistä aiheutuvia ongelmia sekä ympäristövaikutuksia.
– Uudet tai korjatut tie- ja raideliikenneyhteydet lyhentävät matka-aikoja, parantavat yritysten logistisia toimintoja ja parhaillaan jopa houkuttelevat rakentamisen myötä alueelle lisää investointeja, Schönberg sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha SchönbergJohtaja, väylärakentaminenKreate Oy
Puh:+358 40 587 9759juha.schonberg@kreate.fiJari ViitalaTyömaapäällikköKreate Oy
Puh:+358 400 263 713jari.viitala@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa13.11.2024 12:06:56 EET | Tiedote
Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden nostot tavanomaista ahtaamassa ja jyrkemmässä maastossa onnistuivat suunnitellusti.
Kreaten rakentamalle Telkäntaipaleen sillalle Vuoden silta 2024 -palkinto7.11.2024 15:45:00 EET | Tiedote
Kreaten Lempäälään rakentama Telkäntaipaleen silta nappasi Vuoden silta 2024 -tunnustuksen RILin Siltapäivien yhteydessä. Junaradan ylittävän polveilevan ristikkosillan isoin lohko nostettiin paikoilleen tiukassa aikataulussa yhdellä Suomen järeimmistä nostureista.
Kreatelle yli 9 miljoonan urakka: Kokemäenjoen Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusiminen käynnistyy1.11.2024 09:46:00 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut yli 9 miljoonan euron sopimuksen Väyläviraston kanssa Kokemäenjoen ylittävien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimisesta. Valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella sijaitsevat sillat ovat tulleet elinkaarensa päähän, eivätkä ne täytä nykyvaatimuksia. Kreate aloittaa uusien siltojen rakentamisen marraskuun alussa.
Kadotettu taiteenmuoto herätettiin henkiin Hessundinsalmen sillan rakentamisessa – kaunis kehäsilta haastoi tekijät24.10.2024 14:01:51 EEST | Tiedote
Kehitysvaiheessa täysin toisenlaiseksi suunniteltu, jyrkän kallion uomaan rakennettu ja Suomessa harvinaislaatuisen betoninivelten varassa lepäävä Hessundinsalmen silta on avattu liikenteelle. Jännemitaltaan lähes 120-metrinen silta tarjosi teknisillä ratkaisuillaan uutta oppia jopa maamme johtavalle siltarakentajalle.
Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheen sopimus allekirjoitettu – Kreate ja GRK rakentavat yhdessä23.10.2024 14:26:53 EEST | Tiedote
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheesta. Rakentamisen arvioidaan alkavan keväällä 2025. Vantaan ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme