Kesän päällystyksissä uutta pintaa Keski-Suomeen yli 230 kilometriä
Keski-Suomessa korjattiin maanteitä päällystämällä tämän vuoden aikana yhteensä yli 230 kilometriä. Merkittävä osa päällystystöistä mahdollistui hallituksen korjausvelan poistamiseen myöntämällä lisärahoituksella. Edellisen kerran päällystysohjelman pituus on Keski-Suomessa ylittänyt 200 kilometriä vuosina 2016–2017 – silloinkin erillisen korjausvelkarahoituksen turvin.
Päällystystyöt toteutettiin Keski-Suomessa kahdessa päällystysurakassa ja yhdessä päällysteiden paikkausurakassa. Poikkeuksellisen suuresta työmäärästä huolimatta työt saatiin turvallisesti ja laadukkaasti maaliin ennen talven tuloa. Päällystystyöt alkoivat Keski-Suomessa toukokuun puolivälissä ja kauden viimeinen päällystyskohde valmistui tiemerkintöineen lokakuussa.
– Kaikkiaan erillisiä päällystyskohteita toteutettiin päällystyskauden 2024 aikana yhteensä 61 kappaletta. Kohteilla käytettiin asfalttimassaa yhteensä 165 485 tonnia. Määrä vastaa noin 6 500 kuorma-autollista. Päällystystöiden lisäksi kohteilla parannettiin teiden rakenteita, kunnostettiin ojia ja korjattiin rumpuja. Jalankulku- ja pyöräilyväliä päällystettiin uudelleen 6,5 kilometriä, ylläpitovastaava Markus Simonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta laskee.
Korjausvelkarahoituksen turvin Keski-Suomen maanteiltä saatiin poistettua suuri määrä huonokuntoisia osuuksia etenkin keskivilkkailta valta-, kanta- ja seututeiltä. Ilman lisärahoitusta päällystysohjelmassa olisi ollut mahdollista toteuttaa ainoastaan vilkkaimpien maanteiden korjauksia. Vilkkaalla verkolla päällysteiden kunto pysyykin edelleen hyvänä. Keskivilkkaalla verkolla kuntokehitys on ollut suuresta päällystysmäärästä huolimatta haastava, ja toteutetuilla toimenpiteillä on pyritty estämään huonokuntoisten määrän kasvua.
Vähäliikenteisimmälle verkolle toimenpiteitä ei lisärahoituksesta huolimatta voitu juurikaan kohdistaa. Kaikkein hiljaisemmilla teillä ajomukavuudesta joudutaan valitettavasti tinkimään. Paikkaamalla pyritään varmistamaan maanteiden turvallinen käyttö. Tulevina vuosina myös päällystettyjen maanteiden parantaminen sorapintaisiksi tulee olemaan yhä ajankohtaisempaa.
Vuodelle 2025 odotetaan jatkoa korjausvelkarahoitukseen. Hallitus on esittänyt lisärahoitusta, jonka avulla on tavoitteena taittaa myös huonokuntoisten teiden määrän kasvua. Ensi vuoden päällystysohjelman laatiminen on parhaillaan käynnissä. Päällystysohjelmasta ja kohteista tiedotetaan tarkemmin vuoden 2025 alkupuolella, kun käytössä oleva rahoitus ja päällystyskohteet ovat varmistuneet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylläpitovastaava
Markus Simonen
p. 0295 026 536
Keski-Suomen ELY-keskus
Tietoja julkaisijasta
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen ELY-keskus
Tienkäyttäjien tyytyväisyys Keski-Suomessa säilynyt edellisvuoden tasolla28.11.2024 10:22:02 EET | Tiedote
Väyläviraston valtakunnallisen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan Keski-Suomen maanteiden kuntoon oltiin kesäkaudella 2024 lähes yhtä tyytyväisiä kuin edellisvuonna. Yksityishenkilöiden kokonaistyytyväisyyden arvosana pysyi muuttumattomana. Raskaan liikenteen käyttäjien arvosana sen sijaan hieman nousi.
Valtatien 9 parantamiseen tähtäävä suunnittelu Korpilahden ja Keljonkankaan välillä käynnistyy – yleisö mukaan keväällä 202527.11.2024 08:01:53 EET | Tiedote
Keski-Suomen ELY-keskus on aloittanut suunnittelun valtatien 9 parantamiseksi välillä Korpilahti-Keljonkangas. Tieosuudella kulki viime vuonna keskimäärin noin 8 700–16 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, liikennemäärän kasvaessa etelästä kohti Jyväskylää. Raskasta liikennettä tästä määrästä oli noin 6,5–8,5 %. Suunnittelu tähtää valtatien parantamiseen siten, että se palvelee niin pitkämatkaista, seudullista kuin paikallista liikennettä aiempaa turvallisemmin ja sujuvammin myös liikennemäärän edelleen kasvaessa.
Työttömyys lokakuussa 12,1 prosenttia26.11.2024 08:00:32 EET | Tiedote
Keski-Suomessa oli lokakuun lopussa 15 217 työtöntä työnhakijaa, mikä on 544 enemmän kuin vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana. Syyskuuhun verrattuna työttömien työnhakijoiden määrä laski 185:lla.
Vaajakosken siltojen massaliikuntasaumojen uusiminen vaikuttaa liikenteeseen 18.11. alkaen noin viikon ajan14.11.2024 12:12:56 EET | Tiedote
Vaajakoskella Naissaaren kohdalla uusitaan siltojen massaliikuntasaumoja. Sääolojen mukaan työ aloitetaan maanantain 18.11. klo 18:n ja tiistain 19.11. klo 6:n välillä.
Keski-Suomen seuraavat maakunnalliset vastuulajit: loput selkärangattomat5.11.2024 11:30:00 EET | Tiedote
Keski-Suomi on saanut luonto- ja ilmastotiedolla johtamiseen keskittyvässä LUMOAVA-hankkeessa lisää maakunnallisia vastuulajeja. Julkistussarjalla halutaan nostaa näkyvämmin esiin uhanalaisia lajeja, joiden elinympäristöjen säilymisessä Keski-Suomella on korostunut merkitys. Kolmannen osan kovakuoriaisten jälkeen esittelyssä ovat nyt muut selkärangattomat eläimet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme