Keskuskauppakamari: Suomen tulisi ottaa käyttöön B-ajokortin jakeluautopoikkeus pikaisesti

Jaa

Ruotsin ja Tanskan esimerkkiä seuraten Suomessa tulisi pikaisesti toteuttaa muutos ajokorttisääntelyyn siten, että B-kortilla olisi mahdollista kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 4 250 kg:n vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevaa ajoneuvoa. Jakeluyritykset ovat jo pitkään esittäneet poikkeuksen käyttöönottoa myös Suomessa, jotta sähköistyminen etenisi myös kevyemmässä jakeluautokannassa.

Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja.
Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Hanna Kalenojan mukaan muutos vähentäisi jakeluautojen kuljettajapulaa ja parantaisi kuljetusyritysten kilpailukykyä.

”Ennen kaikkea se lisäisi yritysten mahdollisuuksia investoida vähäpäästöiseen jakelukalustoon ja näin vähentäisi kuljetusten päästöjä ja energiankulutusta. Muutos ei aiheuta valtiolle kustannuksia, joten se soveltuisi myös julkisen talouden säästöpaineiden alla nopealla aikataululla toteutettavaksi päästövähennystoimeksi”, Kalenoja sanoo.

B-ajokortin poikkeuksesta on saatu lupaavia tuloksia Ruotsissa, jossa poikkeus tuli käyttöön kesällä. Ruotsissa B-kortilla saa tietyin rajauksin kuljettaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevaa massaltaan enimmillään 4 250 kg:n kevytkuorma-autoa hakemalla yrityskohtaisen poikkeusluvan.

”Kokeilu on ollut odotettua suositumpi. Ruotsin liikenneviraston mukaan tähän mennessä poikkeusluvan saaneita yrityksiä on 117. Ajokorttisäädöksestä hyötyvien sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen määrä on kuitenkin huomattavasti tätä suurempi, sillä lupa koskee yritysten kaikkia sähkö- ja kaasuautoja, jotka täyttävät painokriteerit”, Kalenoja sanoo.

Kalenojan mukaan Ruotsin lupaavan esimerkin pitäisi kannustaa Suomeakin toimimaan samoin.

”Nykyinen ajokorttivaatimus hidastaa jakeluautokannan sähköistymistä. Monet yritykset valitsevat kevyeksi tavara-autoksi samasta kantavuusluokasta mieluummin dieselpakettiauton kuin sähkökäyttöisen kevyen kuorma-auton, sillä C-korttia ja ammattipätevyyttä koskevat vaatimukset rajaavat ajoneuvon käyttöä kuljetustehtävissä ja vaikeuttavat kuljettajapulaa”, Kalenoja sanoo.

Ajokorttidirektiivin uudistuksessa niin sanottu massapoikkeus on tulossa EU-laajuiseksi käytännöksi viimeistään vuonna 2027. Kalenojan mukaan tätä ei kannata jäädä odottelemaan, vaan EU:n sallima poikkeus tulisi hyödyntää mahdollisimman ripeästi.

”Ei ole mitään estettä, miksi Suomi ei voisi ottaa tätä poikkeusta käyttöön jo nyt. Se auttaisi jakeluautokantaa sähköistymään nopeammin ja vähentäisi kuljetuksista aiheutuvia päästöjä”, Kalenoja sanoo.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarikysely: Viidennes suomalaisista vientiyrityksistä harkitsee liiketoiminnan käynnistämistä tai laajentamista Yhdysvalloissa, jos Trump asettaa tuontitullit13.12.2024 06:57:00 EET | Tiedote

Lähes viidesosa suomalaisista vientiyrityksistä suunnittelee liiketoiminnan käynnistämistä tai lisäämistä Yhdysvalloissa, jos tammikuussa virkaan astuva presidentti Donald Trump asettaa korkeat tuontitullimaksut kauppakumppaneilleen. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 44 prosenttia näkee Yhdysvaltojen merkityksen kauppakumppanina kasvavan tulevan vuoden aikana. Osavaltioista kiinnostavat erityisesti Texas, Kalifornia ja Washington D.C.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye