Liikenneturvallisuustarkastus valtatielle 8: Parannustoimia Turku–Merikarvia välillä
Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 Turku–Merikarvia välin liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset. Tarkastuksessa kartoitettiin tieosuuden nykytilaa ja analysoitiin viiden viime vuoden aikana tapahtuneita onnettomuuksia. Tulosten perusteella on laadittu listaus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa. Työ tukee tieliikenneturvallisuuden nollavisiota sekä Suomen tavoitetta puolittaa tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä vuoteen 2030 mennessä.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset Turku–Merikarvia välillä. Tarkastelu kattaa noin 200 kilometriä pitkän tieosuuden, joka kulkee Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien ja yhteensä yhdentoista eri kaupungin tai kunnan alueella. Työssä kartoitettiin tieosuuden nykytilaa alueen kunnille, urakoitsijoille ja muille sidosryhmille suunnatulla kyselyllä sekä maastokäynnillä. Viiden viime vuoden aikana tapahtuneista onnettomuuksista laadittiin onnettomuusanalyysi. Nykytila- ja onnettomuusanalyysin perusteella koottiin ehdotus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa.
Työ pyrkii osaltaan vastamaan tieliikenneturvallisuuden nollavisioon, jonka mukaisesti liikennekuolemien määrä vähenee nollaan vuoteen 2050 mennessä. Lisäksi Suomi on sitoutunut puolittamaan tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrän vuoden 2019 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Liikenneturvallisuus parantunut valtatiellä 8 viime vuosina
Viimeisen viiden vuoden aikana tieosuudella on tehty paljon turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Jakson aikana on muun muassa avattu uusia ohituskaistoja, parannettu liittymiä ja lisätty riista-aitoja. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä tieosalla on ollut laskusuuntainen viimeisen viiden vuoden aikana.
Vuosien 2019–2023 aikana tieosuudella tapahtui yhteensä 511 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta, joista 122 johti henkilövahinkoon. Vuosina 2019–2023 tapahtui keskimäärin 24,4 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuodessa, kun vuosina 2014–2018 tämä lukumäärä oli keskimäärin 30,8. Yleisimmät onnettomuustyypit olivat liittymäonnettomuudet, jotka muodostivat 43 % henkilövahinko-onnettomuuksista kyseisellä aikavälillä. Liittymäonnettomuuksia tapahtui vuosittain keskimäärin 14,4 vuosina 2014-2019, kun taas vuosina 2019-2023 niitä tapahtui keskimäärin 9,4 vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana valtatien 8 liittymäjärjestelyjä onkin parannettu monessa kohdassa.
Viiden vuoden ajanjaksolla (2019-2023) onnettomuuksissa kuoli yhteensä yksitoista ihmistä, joista suurin osa kohtaamisonnettomuudessa. Vaikka loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on pysynyt samana.
Turvallisuuden parantamistoimenpiteet tulevaisuudessa
Liikenneturvallisuustarkastuksessa listattiin yli sata toimenpidettä, joilla valtatien 8 turvallisuutta voidaan parantaa edelleen. Suurin osa näistä on pieniä, helposti toteutettavia korjaus- ja parantamistoimenpiteitä. Toimenpiteet sisältävät muun muassa liittymäjärjestelyjen parantamista, saarekkeiden rakentamista liittyville teille, riista-aitojen korjaamista, tien uudelleen asfaltointia sekä liikennemerkkien ja heijastinvarsien lisäämistä.
Toimenpiteiden laskennallinen säästö henkilövahinko-onnettomuuksissa on 0,372 onnettomuutta vuodessa, ja niiden arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 320 000 euroa. Valtatielle 8 on myös jo olemassa olevia kehittämissuunnitelmia, jotka tulevat toteutuessaan parantamaan tien turvallisuutta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus aikoo toteuttaa esitettyjä toimenpiteitä resurssiensa rajoissa. Suuri osa toimenpiteistä on helposti toteutettavia pieniä toimenpiteitä, mutta osa toimenpiteistä edellyttää jatkosuunnittelua. Työ liikenneturvallisuuden parantamiseksi aloitetaan jo tänä vuonna korjaamalla tiestötiedoissa havaitut virheet, mikä auttaa muiden parannustoimenpiteiden toteuttamisessa. Vuoden 2025 aikana tavoitteena on toteuttaa uusia liikennemerkkejä, tiemerkintöjä sekä riista-aidan korjaustöitä.
Turvallisuuskatsauksen tulokset Doriassa.
Lisätietoa:
Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, +358 295 022797, jaakko.klang@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.
Raskaskuljetukset Hailuodon lautoilla3.12.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus toivoo, että raskaanliikenteen liikennöitsijät, jakeluyritykset ja rakennushankkeiden toteuttajat ohjaisivat raskaat kuljetuksensa Hailuodon lauttaliikenteen aamun ruuhkaisen työmatkaliikenteen vuoron 07:30 sijaan muille aikataulun mukaisille lauttavuoroille.
RehuX Oy har tredubblat sin produktion under de senaste tio åren – med hjälp av landsbygdsfinansiering29.11.2024 14:57:24 EET | Pressmeddelande
RehuX Oy bygger en ny produktionslinje och ett nytt produktlager i Tarvasjoki. NTM-centralen i Egentliga Finland har beviljat EU:s landsbygdsfinansiering för investeringar på över två miljoner euro.
RehuX Oy on kolminkertaistanut tuotantonsa viimeisen kymmenen vuoden aikana – apuna maaseuturahoitus29.11.2024 14:57:24 EET | Tiedote
RehuX Oy rakentaa Tarvasjoelle uutta tuotantolinjaa ja tuotevarastoa. Varsinais-Suomen ELY-keskus on myöntänyt yli kahden miljoonan euron investoinnille EU:n maaseuturahoitusta.
Företagsstöd för landsbygden intresserar Egentliga Finland – 164 stöd har beviljats under året28.11.2024 13:18:55 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Egentliga Finland och Leader-grupperna har beviljat 5,5 miljoner euro i företagsstöd för landsbygden under det senaste året. När företagens självfinansiering räknas med stiger de totala kostnaderna för de projekt som stöds till över 22 miljoner euro. Nya investeringar, arbetsplatser, tillväxt och internationalisering utlovas!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme