Kela muuttaa väliaikaisesti vammaisten tulkkauspalvelun ohjetta tallenteiden tulkkauksesta
Kelan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu on muuttanut väliaikaisesti ohjeistustaan tallenteiden tulkkauksesta. Toisin kuin aiemmin, tallenteen tulkkaus ei toistaiseksi edellytä kaikissa tilanteissa siihen liittyvää vuorovaikutustilannetta. Muutoksen syynä ovat viimeaikaiset yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan ratkaisut. Ohjemuutos on väliaikainen, koska Kela odottaa tulevia ratkaisuja asiaan liittyen.
Kela on antanut väliaikaisen ohjeen tallenteiden tulkkauksesta. Kela järjestää toistaiseksi asiakkaille kohtuullisena mukautuksena* tallenteiden, kuten podcastien, elokuvien sekä kuva- ja äänilähetysten, tulkkausta myös silloin kun tilanteessa ei ole vuorovaikutusta toisen henkilön kanssa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta vammansa takia. Tulkkauspalvelun asiakas voi esimerkiksi kuulovammansa takia tilata tulkin tulkkaamaan podcast-tallennetta tilanteessa, jossa ei ole vuorovaikutusta toisen henkilön kanssa, jos tallenne ei ole asiakkaalle saavutettava ilman tulkkausta.
Kelan aiempi ohjeistus perustui tulkkauspalvelulakiin ja sen tulkintaan. Aiemminkin on ollut mahdollista tulkata tallenteita joissain tilanteissa, jotta asiakas selviytyy esimerkiksi opinnoissaan tai työssään. Tämä on tuotu esille myös Kelan ohjeistuksessa. Tulkki on voinut tulkata myös vuorovaikutustilanteeseen kiinteästi liittyvät nauhoitteet tai tallenteet, kuten puheluiden valintanauhoitteet tai videon. Kelan tulkinnan mukaan tilanteet, joissa asiakas tilaa tulkin esimerkiksi tulkkaamaan podcastia ilman vuorovaikutuksellista tilannetta toisen henkilön kanssa, eivät ole olleet sellaisia tilanteita, jotka lain mukaan oikeuttaisivat tulkkauspalvelun käyttöön.
*Kohtuullinen mukautus: Viranomaisen on tehtävä kohtuullisia mukautuksia vammaiselle henkilölle. Mukautuksilla turvataan vammaisen ihmisen yhdenvertaisuutta yksittäisissä tilanteissa. Mukautuksia ovat esimerkiksi työpisteen muokkaaminen, apuvälineiden järjestäminen tai erilaisten työmenetelmien tai tietoteknisten järjestelyiden käyttöön ottaminen. Kohtuulliset mukautukset perustuvat Suomen lainsäädäntöön, erityisesti yhdenvertaisuuslakiin. Lue lisää kohtuullisesta mukautuksesta yhdenvertaisuusvaltuutetun nettisivuilta. |
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan ratkaisut vaikuttavat ohjeistukseen
Kela tarkensi ohjeistustaan tallenteiden tulkkauksesta maaliskuussa 2024. Ohjeessa täsmennettiin tuolloin, että tulkkauspalvelulain mukaan yksinomaan ääni- ja kuvatallenteiden, kuten podcastien tulkkaaminen esimerkiksi kuulovammaiselle henkilölle ei kuulu Kelan järjestämisvelvollisuuteen, jos tallenne ei ole osana vuorovaikutustilannetta.
Loka-marraskuussa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta on antanut kolme tallenteiden tulkkaukseen liittyvää ratkaisua, joissa se katsoo, että Kela syrji vammaisia henkilöitä, kun se ei järjestänyt tulkkausta tallenteeseen.
Kyseisissä tapauksissa myös Kela itse on myöntänyt palvelun järjestämisessä tapahtuneen virheen ja todennut, että tallenteiden tulkkaus olisi pitänyt järjestää asiakkaalle voimassa olevien ohjeiden perusteella, koska tilanteissa oli muun muassa kyse opintoihin ja työhön liittyvistä tallenteista. Lautakunta suositti kuitenkin Kelaa maksamaan hakijoille hyvitysmaksun ja yhdessä tapauksessa asetti Kelalle uhkasakon.
Näiden jo saatujen ratkaisujen lisäksi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnassa, sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa sekä vakuutusoikeudessa on edelleen vireillä tapauksia tallenteiden tulkkaukseen liittyen. Kela odottaa näitä ratkaisuja ja päättää sen jälkeen tallenteiden tulkkauksen ohjeistukseen tehtävistä täsmennyksistä.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Hanna Hyytiäinen-SederholmErikoissuunnittelijaKela
16.12.2024
Seija PeltomäkiEtuuspäällikköKela
17.12.2024 alkaen
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme