Intrum Oy

Kuluttajatutkimus: Heräteostoksia tehdään aiempaa enemmän – nuorten aikuisten perintätapaukset kasvaneet kiihtyvällä tahdilla

Jaa

Luotonhallintayhtiö Intrumin tutkimukset paljastavat huolestuttavia ilmiöitä nuorten maksu- ja ostokäyttäytymisessä. Yhtiön tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti kertoo nuorten tekevän aiempaa enemmän heräteostoksia ja olevan erityisen alttiita somemainonnalle. Perintätietoon pohjautuvan analyysin perusteella nuorten aikuisten velkaantuminen on kasvanut kiihtyvällä tahdilla jo useana vuonna peräkkäin.

Kuvassa on kaavio, joka vertaa eri sukupolvien ostokäyttäytymistä verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kaaviossa näytetään erot baby boomereiden, X-sukupolven, millenniaalien ja Z-sukupolven välillä.
Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2024 kertoo eroista ostokäyttäytymisessä eri sukupolvien välillä.

Nuorista aikuisista puolet (50 prosenttia) kertoo tekevänsä nyt enemmän heräteostoksia verkossa kuin kaksi vuotta sitten ja 39 prosenttia ostaa enemmän kuin mihin heillä olisi varaa, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Kaikissa ikäryhmissä heräteostoksia verkossa tekee aiempaa enemmän 31 prosenttia ja yli varojensa verkko-ostoksia tekee 26 prosenttia kuluttajista. Suomalaisista kuluttajista 39 prosenttia on tehnyt heräteostoksia nähtyään tuotteen tai palvelun mainoksen sosiaalisessa mediassa. Huolestuttavaa on, että 18-27-vuotiaiden vastaajien, eli Z-sukupolven ikäryhmässä luku nousee 60 prosenttiin, mikä on enemmän kuin samassa ikäryhmässä Euroopassa keskimäärin (51 prosenttia). Intrumin perintädatan analyysin mukaan samaan aikaan, kun harkitsemattomien hankintojen määrä on lisääntynyt myös nuorten 18-24-vuotiaiden aikuisten perintään siirtyvien maksujen määrä on kasvanut.

– Harkitsemattomat hankinnat voivat olla yksi syy, miksi nuorten aikuisten perintään siirtyvien maksujen määrä on kasvanut. Hetken mielijohteesta tehdyt ostokset lisäävät riskiä joutua velkakierteeseen, josta voi olla vaikeaa päästä eroon. Luottokauppaa tekeville yrityksille tilanne puolestaan näkyy maksujen viivästymisinä ja kasvavina luottotappioina, sanoo Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari.

Graafi%2C%20joka%20n%E4ytt%E4%E4%20nuorten%20aikuisten%20%2818-24-%20ja%2025-29-vuotiaat%29%20ja%20muiden%20ik%E4ryhmien%20perint%E4tapausten%20prosentuaalisen%20muutoksen%20vuosina%202021-2024.
Nuorten aikuisten ja muiden ikäryhmien perintätapausten määrien muutos edelliseen vuoteen verrattuna.

Toisaalta koko Euroopan tuloksiin verrattuna suomalaiset tekevät muita vähemmän ostoksia, joihin heillä ei ole varaa. Tämä viittaa siihen, että suomalaisten talousosaaminen on eurooppalaisittain keskimääräistä paremmalla tasolla. Toisaalta Suomessa talous ja erityisesti nuorten aikuisten ostovoima eivät ole kehittyneet samaa tahtia kuin muualla Euroopassa.  

Nopean ja helpon ostamisen mahdollistavat digitaaliset teknologiat, kuten verkkokauppa ja sosiaalisen median alustat, vahvistavat harkitsemattomien hankintojen tekemistä. Lisäksi osta nyt, maksa myöhemmin -maksutapojen käyttö voi hämärtää oman maksukyvyn arviointia.  Nuoret ovat etevämpiä digitaalisten palvelujen ja alustojen käytössä, jolloin niissä tehtävät hankinnat kohdistuvat väistämättä enemmän nuorempien aikuisten ikäryhmään. Intrumin tutkimus tukee näkemystä, että sosiaalinen media ja verkko-ostaminen ovat kaksi suurinta liialliseen kulutukseen vaikuttavaa tekijää. Statistan mukaan sosiaalisen median mainontaan käytetyn rahan ennustetaan nousevan lähes 220 miljardiin dollariin vuonna 2024. Samaan aikaan ylikuluttaminen näyttää pahenevan.

– Yli neljännes alle 40-vuotiaista suomalaisista kuluttajista sanoo ostavansa verkosta useita tuotteita aikomuksenaan palauttaa ainakin yksi myöhemmin, mikä lisää ympäristön kuormitusta sekä hankaloittaa yritysten kassanhallintaa ja tuo uusia haasteita toimitusketjuun, Lehessaari sanoo ja jatkaa painottaen vastuullisuutta niin ostopäätöksissä kuin luotonhallinnassa.

– Ylivelkaantumisen torjuminen vaatii yhteisiä ponnisteluja. Vaikka kuluttajilla on vastuu oman taloutensa hallinnassa, päättäjät ja yritykset ovat keskeisessä roolissa talousosaamisen vahvistamisessa, vastuullisen mainonnan sekä turvallisten ja läpinäkyvien työkalujen tarjoamisessa ostamiseen ja oman talouden hallintaan. Yhteisillä ponnisteluilla voimme vähentää heräteostosten ja hallitsemattoman luotonoton vaikutuksia sekä luoda oikeudenmukaisemman ja kestävämmän taloudellisen ympäristön.

Tietoja Eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2024

Luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2024 (European Consumer Payment Report 2024) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 20 Euroopan maassa. Vuoden 2024 kyselyyn osallistui yhteensä 20 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 4.7.-25.8.2024. Lataa Suomea koskeva raportti ja Euroopan laajuinen raportti. Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 16. marraskuuta.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2024

Lähteet:

OliverWyman: How Gen Z Shops And Pays

Statista: Social Media Advertising - Global | Market Forecast

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvassa on kaavio, joka vertaa eri sukupolvien ostokäyttäytymistä verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kaaviossa näytetään erot baby boomereiden, X-sukupolven, millenniaalien ja Z-sukupolven välillä.
Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2024 kertoo eroista ostokäyttäytymisessä eri sukupolvien välillä.
Lataa
Graafi, joka näyttää nuorten aikuisten (18-24- ja 25-29-vuotiaat) ja muiden ikäryhmien perintätapausten prosentuaalisen muutoksen vuosina 2021-2024.
Nuorten aikuisten ja muiden ikäryhmien perintätapausten määrien muutos edelliseen vuoteen verrattuna.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Tutkimus: Huolestuttava ilmiö – yli kolmannes suomalaisista maksaa laskun luotolla28.11.2024 07:55:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen maksaa laskunsa ajallaan viime vuosiin verrattuna. Huolestuttavaa on, että luotonhallintayhtiö Intrumin tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti paljastaa luoton käytön yleistyneen laskujen maksamisessa ja jopa 35 prosenttia kuluttajista kertoi maksaneensa yhden tai useamman laskun luotolla. Intrumin tutkimuksen mukaan suomalaisten kuluttajien taloustilanne on kohentunut, mutta kehitys jää reilusti jälkeen muihin Euroopan maihin verrattuna. Suurin osa selviytyy pakollisista kuluistaan, mutta taloudellinen hyvinvointi on hauraalla pohjalla ja tulevaisuudennäkymät synkät. Suomalaisista 57 prosenttia uskoo, että työttömyys nousee jyrkästi seuraavan kahden vuoden aikana, kun Euroopan keskiarvo on 43 prosenttia. Suomalaisilla on myös maksuvaikeuksia lähes kaksi kertaa enemmän kuin eurooppalaisilla keskimäärin.

Huuhtooko konkurssiaalto kuluttajien orastavan ostovoiman mukanaan?30.10.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Kuluttajien maksamisessa nähtiin kolmannella vuosineljänneksellä positiivinen käänne, kun perintätapausten määrät ja perinnässä olevat summat kääntyivät laskuun. Huolestuttavaa kuitenkin on, että aiempaa useampi lasku siirtyi muistutusvaiheesta perintään. Myös yritysten maksamisessa nähdään huolestuttava suunta yritysperinnän tapausten ja perinnässä olevien summien käännyttyä kasvuun. Kuluttajien ostovoiman kasvusta ja positiivisten talousnäkymien pilkahduksesta huolimatta luotonhallintayhtiö Intrum ennakoi kuluttajien maksuvaikeuksien kasvavan loppuvuonna ja vuodenvaihteen jälkeen.

Konkurssiaalto jatkunee syksyllä, vaikka maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut8.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus kuluvan vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut hieman viime vuodesta. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla on yhä eniten haasteita, mutta julkisen hallinnon, maanpuolustuksen ja kaivostoiminnan aloilla maksuviiveellisten yritysten määrä on noussut suhteellisesti eniten. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Vireille pantujen konkurssien määrä on jatkanut edelleen kasvuaan. Vaikka talouskasvu on ollut edelleen vaisua, näkymät loppuvuodelle ovat varovaisen positiivisia.

Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.

Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä19.8.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye