Asiakkaiden palautteet ovat arvokkaita palveluiden kehittämisessä
Oma Häme on kerännyt palautetta uusilla tavoilla kesästä lähtien.
Oma Häme on uudistanut tämän vuoden aikana asiakaspalautemuotojaan, jotta jokaisella asiakkaalla olisi mahdollisuus saada mielipiteensä osaksi palveluiden kehittämistä. Oma Hämeelle voi antaa palautetta vastaamalla säännölliseen asiakaskyselyyn tai antamalla vapaamuotoista palautetta. Palautteiden käsittelyä ja raportointia on myös uudistettu, että ammattilaiset pystyvät hyödyntämään palautetietoa kehittämisessä. Uudistusta on tuettu asiakaspalautejärjestelmällä, jonka hankinta on rahoitettu osittain EU:n Kestävän kasvun ohjelmasta (RRP).
Asiakkaat suosittelisivat Oma Hämeen palveluja läheisilleen
Säännölliset asiakaskyselyt otettiin käyttöön heinäkuussa. Kysely on ollut käytössä pääasiassa terveydenhuollon palveluissa, mutta tarkoituksena on laajentaa kyselyitä kaikkiin palveluihin ensi vuoden aikana. Kyselyyn on voinut vastata joko tekstiviestitse, QR-koodilla tai palautelaitteella. Numerosta 18220 tuleva tekstiviestikysely on näistä yleisin ja siihen vastaaminen on maksutonta.
Ensimmäisenä säännöllisessä asiakaskyselyssä kartoitetaan suositteluhalukkuutta kysymyksellä: Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi? Tätä kysymystä kutsutaan NPS (Net Promotor score)-mittariksi ja sen tulos vaihtelee -100 ja +100 välillä. Arvoa 50 voidaan pitää todella hyvänä tuloksena. Oma Hämeen asiakkaiden antamien vastausten arvo on 85,8 ja se perustuu yli 38 000 vastaukseen. Tämä kertoo erinomaisesta asiakaskokemuksesta, mikä on Oma Hämeelle erittäin tärkeää.
Vapaamuotoinen palautelomake Oma Hämeen verkkosivuilla
Kyselyn lisäksi palautetta voi antaa vapaamuotoisesti esimerkiksi Oma Hämeen verkkosivujen lomakkeella. Ammattilaiset voivat myös kirjata talteen suullisesti annettua palautetta, jos asiakas antaa siihen luvan.
Vapaamuotoiset palautteet ohjautuvat käsiteltäväksi pääasiassa yksiköiden esihenkilöille. Tavoitteenamme on käsitellä palautteet 7 vuorokauden sisällä. Kuitenkin loma-aikoina, kuten joulun ja uudenvuoden vaihteessa palautteen käsittelyaika voi olla pidempi.
Vapaamuotoisen palautteen lomake on avattu syyskuun alussa ja palautteita on ohjautunut tähän mennessä käsiteltäväksi jo lähes 700 kappaletta.
Löydät vapaamuotoisen palautteen lomakkeen täältä.
Mikä tuntuu asiakkaista toimivalta, mitä tulisi kehittää?
Sekä kyselyiden että vapaamuotoisten palautteiden sanalliset vastaukset tuovat tietoa niistä asioista, jotka ovat asiakkaiden kokemina toimineet hyvin ja mitkä taas niitä, joissa olisi kehittämistarvetta. Tietoa käytetään johtamisen ja kehittämisen tukena.
Oma Hämeelle on annettu eniten kiitoksia kohtaamisesta, asiakaspalvelusta, ratkaisuosaamisesta ja toiminnan sujuvuudesta. Kehittämiskohteiksi on yleisimmin mainittu jonotus tai odottelu, sähköiset/digipalvelut, puhelinpalvelu ja ilmoittautuminen. Näitä tietoja käytetään palvelumuotoja kehitettäessä.
Tiedotamme ensi vuoden puolella, miten kehittämiskohteita on viety eteenpäin. Kiitos kaikille jo tähän mennessä palautetta antaneille!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli AaltoAsiakkuusjohtaja
Puh:050 306 5323heli.aalto@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Oma Hämeen järjestöavustushaku vuodelle 2025 on käynnistynyt20.12.2024 14:18:43 EET | Tiedote
Hyvinvointialue avustaa järjestöjä, joiden toiminta tukee, täydentää ja monipuolistaa sen omia palveluja.
Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa palkittiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen edelläkävijöitä turvallisuuden kehittämisessä20.12.2024 13:50:02 EET | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa juhlistettiin kuuden yksikön merkittävää panosta turvallisen hoidon kehittämisessä. Hauhon terveysasema ja Kotihoito palkittiin esimerkillisestä toiminnastaan. Tapahtumassa korostettiin asiakasosallisuuden merkitystä turvallisuuden kehittämisessä. Musiikkiesityksenä kuultiin Kristian Ahjoniemen sävellys.
Omaishoidon tuen palkkioiden maksuaikatauluun suunnitellaan muutoksia20.12.2024 13:38:09 EET | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella omaishoidon tuen palkkioiden maksujen aikataulut muuttuvat kevään 2025 aikana.
Oma Hämeen Kotia kohti -yksiköt ovat tuoneet tarvittavaa apua ikäihmisille – toiminta saa jatkoa20.12.2024 08:42:00 EET | Tiedote
Yhteisölliselle asumiselle on ollut eniten tarvetta sairaalasta kotiutuville, jotka tarvitsevat jatkohoitoa, mutta eivät ympärivuorokautista hoivaa. Toimintaa on päätetty jatkaa myös pilottien jälkeen.
Kiireettömät terveydenhuollon palvelut avautuvat 2.1.2025 poikkeuksellisesti klo 1020.12.2024 08:04:21 EET | Tiedote
Oma Häme yhtenäistää potilastietojärjestelmät, minkä vuoksi kiireettömät terveydenhuollon palvelut avautuvat poikkeuksellisesti klo 10 torstaina 2.1.2025. Tämä koskee terveyskeskuksia, kuntoutusta, erikoissairaanhoitoa ja digitaalisia palveluja. Muutos takaa sujuvamman asiakaspalvelun jatkossa. Kiireellinen hoito toimii normaalisti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme