Oma Häme

Asiakkaiden palautteet ovat arvokkaita palveluiden kehittämisessä

Jaa

Oma Häme on kerännyt palautetta uusilla tavoilla kesästä lähtien.

Kuvassa on käsissä hymiökortteja: vihreä hymyilevä, keltainen neutraali ja punainen vihainen. Oikealla teksti "Palaute vaikuttaa!".

Oma Häme on uudistanut tämän vuoden aikana asiakaspalautemuotojaan, jotta jokaisella asiakkaalla olisi mahdollisuus saada mielipiteensä osaksi palveluiden kehittämistä. Oma Hämeelle voi antaa palautetta vastaamalla säännölliseen asiakaskyselyyn tai antamalla vapaamuotoista palautetta. Palautteiden käsittelyä ja raportointia on myös uudistettu, että ammattilaiset pystyvät hyödyntämään palautetietoa kehittämisessä. Uudistusta on tuettu asiakaspalautejärjestelmällä, jonka hankinta on rahoitettu osittain EU:n Kestävän kasvun ohjelmasta (RRP).

Asiakkaat suosittelisivat Oma Hämeen palveluja läheisilleen

Säännölliset asiakaskyselyt otettiin käyttöön heinäkuussa. Kysely on ollut käytössä pääasiassa terveydenhuollon palveluissa, mutta tarkoituksena on laajentaa kyselyitä kaikkiin palveluihin ensi vuoden aikana. Kyselyyn on voinut vastata joko tekstiviestitse, QR-koodilla tai palautelaitteella. Numerosta 18220 tuleva tekstiviestikysely on näistä yleisin ja siihen vastaaminen on maksutonta.

Ensimmäisenä säännöllisessä asiakaskyselyssä kartoitetaan suositteluhalukkuutta kysymyksellä: Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi? Tätä kysymystä kutsutaan NPS (Net Promotor score)-mittariksi ja sen tulos vaihtelee -100 ja +100 välillä. Arvoa 50 voidaan pitää todella hyvänä tuloksena. Oma Hämeen asiakkaiden antamien vastausten arvo on 85,8 ja se perustuu yli 38 000 vastaukseen. Tämä kertoo erinomaisesta asiakaskokemuksesta, mikä on Oma Hämeelle erittäin tärkeää. 

Vapaamuotoinen palautelomake Oma Hämeen verkkosivuilla

Kyselyn lisäksi palautetta voi antaa vapaamuotoisesti esimerkiksi Oma Hämeen verkkosivujen lomakkeella. Ammattilaiset voivat myös kirjata talteen suullisesti annettua palautetta, jos asiakas antaa siihen luvan.

Vapaamuotoiset palautteet ohjautuvat käsiteltäväksi pääasiassa yksiköiden esihenkilöille. Tavoitteenamme on käsitellä palautteet 7 vuorokauden sisällä. Kuitenkin loma-aikoina, kuten joulun ja uudenvuoden vaihteessa palautteen käsittelyaika voi olla pidempi.

Vapaamuotoisen palautteen lomake on avattu syyskuun alussa ja palautteita on ohjautunut tähän mennessä käsiteltäväksi jo lähes 700 kappaletta. 

Löydät vapaamuotoisen palautteen lomakkeen täältä

Mikä tuntuu asiakkaista toimivalta, mitä tulisi kehittää?

Sekä kyselyiden että vapaamuotoisten palautteiden sanalliset vastaukset tuovat tietoa niistä asioista, jotka ovat asiakkaiden kokemina toimineet hyvin ja mitkä taas niitä, joissa olisi kehittämistarvetta. Tietoa käytetään johtamisen ja kehittämisen tukena. 

Oma Hämeelle on annettu eniten kiitoksia kohtaamisesta, asiakaspalvelusta, ratkaisuosaamisesta ja toiminnan sujuvuudesta. Kehittämiskohteiksi on yleisimmin mainittu jonotus tai odottelu, sähköiset/digipalvelut, puhelinpalvelu ja ilmoittautuminen. Näitä tietoja käytetään palvelumuotoja kehitettäessä.

Tiedotamme ensi vuoden puolella, miten kehittämiskohteita on viety eteenpäin. Kiitos kaikille jo tähän mennessä palautetta antaneille!

Eu-logo

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa palkittiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen edelläkävijöitä turvallisuuden kehittämisessä20.12.2024 13:50:02 EET | Tiedote

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa juhlistettiin kuuden yksikön merkittävää panosta turvallisen hoidon kehittämisessä. Hauhon terveysasema ja Kotihoito palkittiin esimerkillisestä toiminnastaan. Tapahtumassa korostettiin asiakasosallisuuden merkitystä turvallisuuden kehittämisessä. Musiikkiesityksenä kuultiin Kristian Ahjoniemen sävellys.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye