Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut
Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle on tärkeää joulukinkun kotimaisuus. Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia ja kotimaisuuden tärkeyttä.
Lihatiedotuksen Kantar Agrilla teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että suomalaisista melkein 80 % aikoo syödä tänä joulua kinkkua. Kinkkua syövien osuus on noussut sitten vuoden 2021.
- Joulu on perinteiden juhlaa myös ruokapöydässä. Ja ehkäpä tutut perinteet tuovat iloa nimenomaan tämän hetken sekavan maailmatilanteen keskellä. Joulukinkkua syövien osuushan on alkanut nousta koronavuosien aikaan, ja näyttää yhä jatkuvan.” pohtii Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
Joulukinkun syöjien profiili noudattaa ylipäätään viime vuosien tutkimuksista tuttua lihan syönnin profiilia: todennäköisimmin syöjä on mies pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Mutta katsottiinpa kuluttajaryhmiä mistä näkökulmasta tahansa, syöjiä on aina vähintään noin 70 % ko. joukosta, eli joulukinkun syönti on pitkälti yhteinen kokemus.
Myös kinkun ostaminen on huipussaan, samoissa lukemissa syönnin kanssa. Ostetun kinkun pitää useimmille olla nimenomaan kotimainen.
Perinteiden ylläpidosta huolimatta maailma muuttuu, ja jouluperinteet sen mukana. Joulukinkku tai korvaava tuote jää hankimatta noin yhdelle kymmenestä kuluttajista. Useimmiten joulukinkku korvataan kalkkunalla, kasviproteiinituotteilla, kalalla, riistalla ja muulla liharuoilla.
- Mitä joulupöytään kattaakaan, kannatta muistaa, että kotimaisista raaka-aineista koottu joulupöytä paitsi maistuu hyvälle, on myös kestävä ja hyvinvointia luova valinta. Ja paras joulumauste on yhdessäolo ja ruokailo, toteaa Anni-Mari Syväniemi.
Lisätietoja: Lihatiedotus, info@lihatiedotus.fi, www.lihatiedotus.fi
Avainsanat
Kuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry
Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää3.12.2024 16:54:02 EET | Tiedote
Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua yhteistyössä koko vientiekosysteemin kanssa. Uusi kasvujohtaja näkee suomalaisilla elintarvikkeilla paljon vientipotentiaalia, jonka hyödyntäminen vaatii uudenlaisia toimia.
Ruokatieto Yhdistys ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäjäksi3.12.2024 16:45:30 EET | Tiedote
Ruokaviraston päätöksen mukaan Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry muodostavat yhdessä ruokaviennin kasvualustan. Ruokatieto sai yhdessä SUVI:n kanssa Ruokaviraston rahoituksen kolmivuotiselle kehityshankkeelleen ’Ruokaviennin yrityslähtöisen kasvualustan kehittäminen’.
Jukolan Juuston Aito Cheddar Vintage ja Valio Viola® maustamaton tuorejuusto laktoositon ovat Suomen parhaat juustot 202425.11.2024 08:32:02 EET | Tiedote
Jukolan Juuston Aito Cheddar Vintage ja Valio Viola® maustamaton tuorejuusto laktoositon on valittu Suomen parhaiksi juustoiksi 2024. Valtakunnallisen laatuarvioinnin järjestivät Suomen Juustonvalmistajain Yhdistys, Suomen Pienjuustolayhdistys ja Juustonvalmistajain säätiö. Kilpailuun osallistui lähes 100 suomalaista juustoa. Juustoja arvioitiin 15 kilpailusarjassa ja sarjojen voittajista valittiin vielä paras kypsytetty juusto ja tuorejuusto.
Tervetuloa Suomen suurimpaan juustotapahtumaan tutustumaan Suomen parhaisiin juustoihin21.11.2024 08:46:39 EET | Tiedote
Messut 2024 -tapahtuman Suomalaiset juustot -näyttelyssä Jyväskylän Paviljongissa valitaan viikonloppuna Suomen parhaat juustot eri kategorioissa. Kutsumme teidät 23.11. klo 11 tiedotustilaisuuteen, jossa julkistetaan valtakunnallisen Juustojen Laatukilpailu 2024 -kilpailun tulokset ja palkitaan parhaat suomalaiset juustot 15 kilpailusarjassa.
Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuusaste korkea1.11.2024 12:28:01 EET | Tiedote
Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista on sellaisia, joiden kotimaisuusaste on lähellä sataa. Merkin käyttöön sallitun matalimman kotimaisuusasteen elintarvikkeita on vain muutama prosentti. Hyvää Suomesta -merkittyyn ruokaan käytetään suuri osa suomalaisten maanviljelijöiden tuottamista raaka-aineista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme