Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja

Jaa

Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Jussi Hakanen.
Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Jussi Hakanen. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamarin järjestämään ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuneet yritykset mainitsivat konkreettisiksi toimiksi yrityksissään erityisesti päästöttömään sähköön siirtymisen, kuljetusten tarkemman suunnittelun polttoainekulujen hillitsemiseksi ja vihreämmät hankinnat. Reilu 88 prosenttia vastanneista yrityksistä oli tehnyt näitä konkreettisia muutoksia. Kyselyyn osallistuneista yrityksistä 65 prosenttia laati myös oman yrityksen päästövähennystiekartan.   

”Ilmastotoimilla on tietenkin vaikutusta yrityksille itselleen, mutta vaikutus näkyy myös yhteiskunnassa, mikä on tärkeää, kun ajatellaan koko maailmaa yhdistävää ilmastokriisiä. Isoilla yrityksillä on mahdollisuus ja osaamista tehdä toimia itsenäisesti, mutta pk-yritykset tarvitsevat usein konkreettista tukea. Halua on, kunhan välineet tarjotaan”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Jussi Hakanen. 

Keskuskauppakamarin ja LähiTapiolan ilmasto-ohjelmaan osallistui 218 yritystä, joista 131 laski ohjelman aikana hiilijalanjälkensä. Näistä yrityksistä 51 vastasi kyselyyn, joka tehtiin joulukuun alussa. Yritykset olivat eri puolilta Suomea, eri aloilta ja enimmäkseen 10–250 henkeä työllistäviä. 

Hakasen mukaan toimitusketjuista saatavan datan puute on koettu yrityksissä yhdeksi keskeisimmäksi esteeksi päästövähennysten suunnittelulle ja toteuttamiselle. Päästövähennysten tekeminen edellyttää yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa, jotta yritykset saavat tarvitsemansa tiedon siitä, mistä päästöt tulevat. 

”Jos päästölaskentaa ei ole tehty, ei välttämättä voi osallistua kilpailutuksiin ja näin menee kauppoja sivu suun. Tämän yritykset ovat huomanneet”, Hakanen sanoo. 

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä nousi ensimmäisen kerran 30 prosenttiin30.12.2024 06:53:44 EET | Tiedote

Naisten osuus pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä nousi tänä vuonna ensimmäisen kerran 30 prosenttiin, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta. Uusia ennätyksiä saavutettiin myös naisten osuudessa toimitusjohtajista ja liiketoimintojen johdossa. First North ‑yhtiöissä naisten osuus johtoryhmien jäsenistä on 29 prosenttia.

Keskuskauppakamari: Näitä 5 kysymystä seuraamme ilmastopolitiikassa vuonna 202528.12.2024 06:56:00 EET | Tiedote

Trumpin presidenttikausi, Kiinan häämöttävä päästöhuippu, EU:n ilmastotoimet ja Venäjän fossiilienergiasta irtautuminen ja Brasilian tuleva ilmastokokous - kansainvälisessä ilmastopolitiikassa tapahtuu paljon vuonna 2025. Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen nimeää viisi kysymystä, joita seurata kansainvälisessä ilmastopolitiikassa vuonna 2025.

Keskuskauppakamari: EU:n tuotteiden nimisuoja uudistui – Suomen on syytä miettiä, mitä meillä voisi jatkossa suojata27.12.2024 13:00:00 EET | Tiedote

EU:n tuotteiden nimisuoja on muuttunut. Kuluvana vuonna EU uudisti nimisuojaa koskevaa lainsäädäntöä, missä yhteydessä maataloustuotteiden maantieteellisten merkintöjen suojaa parannettiin ja rekisteröintiä yksinkertaistettiin. Suomalaisilla tuotteilla on nyt entistä parempi mahdollisuus hakea maantieteellistä merkintää. Karjalanpiirakoiden, kalakukon ja muiden tuttuja makuja edustavien elintarvikkeiden lisäksi olisi syytä pohtia, mitä uusia tuotteita Suomesta voitaisiin rekisteröidä tuomaan lisäarvoa niin tuottajille kuin kuluttajille toteaa Keskuskauppamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye