Kiireellisen hoidon ensilinjan ruuhkat on saatu purettua – myös kaikki terveysasemat ottavat nyt puheluita
Suurimmat ruuhkat on saatu torstain jälkeen onnistuneesti purettua. Edelleen palveluissa voi olla hitautta tai viivettä ja kiireettömiä asioita koskevat soitot pyydetään jättämään ensi viikolle.
Päivystysapu 116 117 -kiireellisen hoidon ensilinjan ruuhkat on saatu purettua. Oma Hämeen potilastietojärjestelmien yhdistäminen ruuhkautti torstaina ensilinjan, mutta jonossa olevat puhelut saatiin purettua torstai-iltana.
Myös kaikilla terveysasemilla pystytään ottamaan nyt vastaan puheluita. Samoin suun terveydenhuollossa tilanne on saatu normalisoitua torstain jälkeen. Sen sijaan perjantaina neuvolan ensilinjan puhelin on ruuhkautunut potilastietojärjestelmän uudistuksen ja henkilöstön vajauksen johdosta. Terveydenhoitajat tekevät parhaansa ruuhkan purkamiseksi mahdollisimman pian.
Potilastietojärjestelmäpäivitysten jälkeen Oma Hämeen palveluissa voi vielä olla hitautta tai viivettä. Jos asia ei ole kiireellinen, pyydämme edelleen siirtämään yhteydenottoa terveysasemaan myöhemmäksi, loppiaisen jälkeen.
– Potilastietojärjestelmä on sellaisenaan toiminut hyvin, mutta haasteet liittyivät siihen, miten se saatiin jaeltua työasemille, kuvailee Oma Hämeen kehitys- ja ICT-johtaja Toni Suihko.
Oma Häme siirtyi vuoden 2025 alussa yhteen, yhteiseen potilastietojärjestelmään, kun Forssan seudun ja muun Kanta-Hämeen alueen Lifecare-potilastietojärjestelmien tiedot yhdistettiin. Järjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa tiedonkulkua yksiköstä toiseen, mikä parantaa sekä hoitoprosessien nopeutta että potilasturvallisuutta. Siirtyminen uuteen potilastietojärjestelmään ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
Yhteyshenkilöt
Toni Suihkokehitys- ja ict-johtaja
Puh:040 703 5159toni.suihko@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystys on pahasti ruuhkautunut3.1.2025 13:08:40 EET | Uutinen
Ruuhkautuneeseen tilanteeseen on vaikuttanut muun muassa pitkät pyhät sekä koronasta ja influenssasta johtuvat sairastumiset. Tilanne ei johdu potilastietojärjestelmän muutoksista.
Potilastietojärjestelmän päivitys ruuhkauttaa terveysasemia2.1.2025 12:36:11 EET | Uutinen
Puhelut ovat ruuhkautuneet Päivystysapu 116 117 -kiireellisen hoidon ensilinjassa. Hätätilanteessa on otettava yhteys hätänumeroon 112. Jos asia ei ole kiireellinen, pyydämme ystävällisesti siirtämään yhteydenottoa terveysasemaan myöhemmäksi.
Potilastietojärjestelmien yhdistäminen on saatu valmiiksi2.1.2025 10:11:38 EET | Uutinen
Tietojärjestelmien yhdistäminen alkoi keskiviikkona 1. tammikuuta kello 00 ja päättyi hieman suunniteltua aikataulua myöhemmin, noin kello 9 torstaiaamuna.
Katri Pellinen on laulava sosiaalityöntekijä, joka haluaa vaikuttaa ja ravistella sosiaalialaa31.12.2024 08:30:00 EET | Artikkeli
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalihuollon erityisasiantuntija Katri Pellinen suhtautuu intohimoisesti rakenteelliseen sosiaalityöhön ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Hänen mukaansa yksilöä autetaan parhaiten puuttumalla yhteiskunnan, organisaation ja palveluiden rakenteisiin.
Potilastietojärjestelmien yhdistäminen hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä vuoden ensimmäisinä päivinä30.12.2024 16:44:02 EET | Tiedote
Oma Häme siirtyy vuoden 2025 alussa yhteen, yhteiseen potilastietojärjestelmään, kun Forssan seudun ja muun Kanta-Hämeen alueen Lifecare-potilastietojärjestelmien tiedot yhdistetään. Järjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa tiedonkulkua yksiköstä toiseen, mikä parantaa sekä hoitoprosessien nopeutta että potilasturvallisuutta. Siirtyminen uuteen potilastietojärjestelmään ei vaadi asiakkaita toimenpiteitä. Muutos hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä Tietojärjestelmien yhdistäminen alkaa keskiviikkona 1. tammikuuta keskiyöllä ja loppuu aamuyöllä torstaina 2. tammikuuta. Yhdistämisen aikana potilastietojen katseluun käytetään tietojärjestelmän kopiota. Lisäksi muun muassa röntgen- ja verikoepyynnöt, sairauslomatodistukset ja reseptit kirjoitetaan paperille, kun ne normaalisti tehtäisiin järjestelmän kautta. Tämä hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä, vaikka töissä on normaalia enemmän henkilökuntaa. Keskussairaalan päivystyksen sekä Forssan ja Riihimäen
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme