Oy Sinebrychoff Ab

Alkoholittomien oluiden suosio jatkaa kasvuaan – Sinebrychoff myi viime vuonna jo 10 miljoonaa tölkkiä ja pulloa

Jaa

Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu jatkuu Suomessa. Nollaoluen laatumielikuva on parantunut ja hyvinvointitrendi lisää alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien kulutusta. Suomen suosituinta alkoholitonta olutta, Crispiä, myytiin 2024 miljoonia litroja ja Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin jo kymmenen miljoonaa tölkillistä tai pullollista.

Sinebrychoff loi alkoholittoman oluen Crisp-brändin 2017. Silloin alkoholittoman oluen markkina oli vielä kasvunsa alussa. Kasvu lähti rajuun nousuun koronavuosien aikana ja on jatkunut sen jälkeen tasaisesti. Viimeisen viiden vuoden aikana Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden ja muiden alkoholittomien panimojuomien myynti on lähes kaksinkertaistunut ja samaa tahtia käy koko markkina*.

”Crisp on alkoholittomissa oluissa selkeästi Suomen suosituin brändi ja preferenssi on selvästi myös kasvanut kuten käyttökin. Crispiin yhdistetään meille tärkeät asiat kuten maku, raikkaus ja helposti juotavuus**”, kertoo Sinebrychoffin oluista vastaava markkinointijohtaja Niklas Rinne.

Crisp-oluen myynti kasvoi jopa 20 % edellisvuoteen verrattuna. Crispin lisäksi Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin yhteensä kymmenen miljoonaa tölkkiä tai pulloa. Alkoholittomia oluita valikoimassa on Crispin lisäksi Karhulta ja tuontituotteet 1664 Blanc, Brooklyn Brewery Special Effects ja Staropramen.

”Kuluttajien kiinnostus terveellisiin ruoka- ja juomavaihtoehtoihin on lisääntynyt. Tämä koskee myös alkoholittomia ja matala-alkoholisia juomia. Etenkin nuoremmat kuluttajat etsivät tuotteita minkä avulla voi saada tasapainoa elämäntapaan, joko vähentämällä esimerkiksi alkoholia tai sokeria.***”, kertoo Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila, joka seuraa työssään kuluttajien käyttäytymistä.

Alkoholittomien oluiden käyttäjien määrä kasvoi vuodessa Suomessa 2024 neljä prosenttiyksikköä 27 %:iin väestöstä.****

Sinebrychoffin valikoimassa on alkaneen vuoden tammikuussa 12 erilaista alkoholitonta olutta. Lisäksi tarjolla on kolme alkoholitonta siideriä ja yksi lonkero.

Suomessa valmistettu ja parhaaksi palkittu

Sinebrychoff valmistaa Crisp-oluet panimollaan Keravalla, jonne asennettiin uusi alkoholittoman oluen tuotantolaitteisto 2023. Uuden teknologian avulla alkoholin poistaminen oluesta on entistä hellävaraisempaa ja olut pysyy raikkaampana.

”Tärkeintä on maku. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluemme. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka. Kuten muutkin juomamme, valmistamme Crispin hiilineutraalisti uusiutuvalla energialla”, pääpanimomestari Heikki Vuokko kertoo.

Crisp Lager valittiin Suomen Paras Olut -kilpailussa 2023 parhaaksi alkoholittomaksi tai matala-alkoholiseksi olueksi. Kyseessä on ainoa pelkästään Suomessa valmistettuja oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena kaikenkokoiset panimot.

Uusin maku: Crisp Radler Mango-Passion

Crispin tuore uutuus on Crisp Radler Mango-Passion, raikas yhdistelmä alkoholitonta olutta ja hedelmäistä mehua. Radleriin mehu lisätään sekoittamalla se valmiiseen alkoholittomaan olueen.

”Radlerit monipuolistavat alkoholittomien juomien valikoimaa. Kuluttajat pitävät raikkaista ja hedelmäisistä mauista ja uusista vaihtoehdoista”, kertoo Ida Gustafsson, Crispin tuotepäällikkö Sinebrychoffilla.

Alkoholittoman oluen saatavuus ja laaja valikoima on myös osa Carlsberg-konsernin ja Sinebrychoffin Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs -vastuullisuusstrategiaa, jonka yksi osa-alue on kohtuullisen juomisen kulttuurin lisääminen. Alkoholittomien vaihtoehtojen määrä ja korkea laatu tukevat kuluttajan valintaa nauttia oluesta tai muista juomista ilman alkoholia.

Lähteet:

* Panimoliiton tilastot
** Sinebrychoff Online-tutkimus Cambri 2024 Suomi
*** Carlsberg Trends Framework 2024 ja Sinebrychoff oluiden kategoriatutkimus Knowit 2024 Suomi
****Sinebrychoff Brand Health Tracker Ipsos W1 2024 vs. W1 2023 Suomi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Crisp-oluita kaupassa
Crisp-oluita kaupassa
Lataa
Alkoholittomat oluet tammikuu 2025
Alkoholittomat oluet tammikuu 2025
Lataa
Crisp Radlerit
Crisp Radlerit
Lataa
Pääpanimomestari Heikki Vuokko
Pääpanimomestari Heikki Vuokko
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Monster Energy, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite.  Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.

sinebrychoff.fi — Sinebrychoff - Facebook & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oy Sinebrychoff Ab

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye