Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt

Dela

När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt. 

En ljushårig kvinna sitter bakom arbetsbordet och ler. Hon är klädd i en svart skjorta.
Möjligheten att uträtta ärenden digitalt kan sänka tröskeln för att skicka in en ansökan, säger ledande socialarbetare Johanna Koivusaari. Österbottens välfärdsområde

När klienten fyller i ansökan digitalt i Omapalvelu kan hen följa med handläggningen av ärendet och även se beslutet direkt det är färdigt. 

Handläggningsprocessen och handläggningstiden är de samma oavsett om man fyller i blanketten digitalt eller på papper.  

– Klienten får ändå informationen om beslutet snabbare, eftersom hen kan kontrollera det i den digitala kanalen och behöver inte vänta på att posten levererar brevet, säger ledande socialarbetare Johanna Koivusaari

Möjligheten att uträtta ärenden digitalt kan sänka tröskeln för att skicka in en ansökan, eftersom man kan göra det var som helst och då det passar en själv, till exempel på mobilen, surfplattan eller datorn. Klienten ska uppge samma uppgifter i ansökan oberoende av om hen fyller i den digitalt eller på papper. 

Koivusaari, som arbetar i Vasa, tycker att den digitala kanalen är en bra tilläggstjänst för dem som kan använda den.  

– Det finns förstås alltid de som behöver pappersansökan och man är fortfarande välkommen att besöka socialbyråns infodisk. Därifrån får man pappersansökan samt hjälp och handledning i hur man ska fylla i den. Vi har också en dator som klienterna får använda för att fylla i ansökan. 

Blanketten om kompletterande och förebyggande utkomststöd den mest använda 

Många av socialvårdens blanketter kunde fyllas i digitalt redan innan det nya klient- och patientdatasystemet togs i bruk.  

Den mest använda digitala blanketten inom socialvården under fjolåret var ansökan om kompletterande och förebyggande utkomststöd, som fylldes i digitalt över 1 200 gånger före det nya systemet togs i bruk. Blanketten för barnskyddsanmälan hann fyllas i digitalt över 600 gånger.  

Användningen av socialvårdens digitala kanaler ökade under hela fjolåret och fortsatte också från oktober mot slutet av året öka på motsvarande sätt via Omapalvelu. 

Följande blanketter och ansökningar kan fyllas i digitalt: 

  • Kompletterande och förebyggande utkomststöd, inklusive begravningsbidrag  
  • Ansökan om service för personer med funktionsnedsättning  
  • Barnskyddsanmälan  
  • Ansökan om service för barnfamiljer  
  • Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården  
  • Ansökan om service för personer i arbetsför ålder  
  • Anmälan om behov av socialvård 
  • Föregripande barnskyddsanmälan  
  • Ansökan om stöd för närståendevård, under 65-åringar  
  • Stöd för rörlighet 
  • Anmärkning enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården  
  • Blanketten Be om hjälp för en barnfamilj 
  • Anmärkning om socialvård 

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye