Yhä useampi täyttää sosiaalihuollon lomakkeen digitaalisesti
Kun sosiaalihuollon ammattilaiset siirtyivät syksyllä käyttämään uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää Lifecarea, asiakkaat saivat käyttöön digitaalisen Omapalvelu-asiointikanavan. Yhä useampi asiakas täyttää hakemuksen digitaalisesti.
Kun asiakas tekee hakemuksen Omapalvelussa digitaalisesti, asian käsittelyä voi seurata ja myös päätös on nähtävissä siellä heti, kun se valmistuu.
Hakemuksen tai lomakkeen täyttäminen verkossa ei vaikuta asioinnin etenemiseen tai käsittelyaikaan.
– Tiedon päätöksestä saa kuitenkin nopeammin, kun sen voi käydä katsomassa asiointipalvelusta, eikä tarvitse odottaa postin tuomaa kirjettä, johtava sosiaalityöntekijä Johanna Koivusaari kertoo.
Digitaalinen asiointi voi madaltaa kynnystä lähettää hakemus, sillä sen voi tehdä missä ja milloin itselle sopii, esimerkiksi älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Asiakkaalta tarvitaan samat tiedot hakemukseen, täytti sen digitaalisesti tai paperilla.
Vaasassa työskentelevä Koivusaari näkee, että digitaalinen asiointi on hyvä lisä kaikille, jotka pystyvät sitä käyttää.
– Aina on toki heitä, jotka tarvitsevat paperisen hakemuksen. Sosiaalitoimistoon infotiskille saa edelleen tulla asioimaan. Sieltä saa paperisen hakemuksen sekä apua ja ohjausta sen täyttämiseen. Meillä on täällä myös tietokone asiakkaiden käytössä, jolla hakemuksen voi täyttää.
Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen lomake käytetyin
Monia sosiaalihuollon lomakkeita on voinut täyttää digitaalisesti jo ennen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoa.
Viime vuoden aikana täytetyin sosiaalihuollon digitaalinen lomake oli täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemus, jota ehdittiin täyttää digitaalisesti jo yli 1200 kertaa ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa. Lastensuojeluilmoituksia ehdittiin täyttää yli 600 kertaa digitaalisesti.
Sosiaalihuollon digitaalinen asiointi kasvoi koko viime vuoden ajan ja on jatkunut lokakuusta kohti vuoden loppua vastaavalla tasolla myös Omapalvelun kautta.
Digitaalisesti voi täyttää seuraavia lomakkeita ja hakemuksia:
- Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki, sisältäen hautausavustuksen
- Vammaispalveluhakemus
- Lastensuojeluilmoitus
- Lapsiperheiden palvelujen hakemus
- Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
- Työikäisten palvelujen hakemus
- Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
- Ennakollinen lastensuojeluilmoitus
- Omaishoidon tuen hakemus, alle 65-vuotiaat
- Liikkumisen tuki
- Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukainen muistutus
- Pyydä apua lapsiperheelle –lomake
- Sosiaalihuollon muistutus
Yhteyshenkilöt
Jouni Nummiaikuissosiaalityön päällikkö
Puh:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiJohanna Koivusaarijohtava sosiaalityöntekijä
Puh:040 136 3642johanna.koivusaari@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning9.1.2025 16:15:00 EET | Pressmeddelande
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa9.1.2025 16:15:00 EET | Tiedote
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt9.1.2025 15:21:03 EET | Pressmeddelande
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
Avgifterna höjdes så lite som möjligt16.12.2024 12:48:30 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdesstyrelsen fastställde nivån på de klientavgifter som ska tas ut år 2025 vid sitt sammanträde den 16 december. Prishöjningarna baserar sig på den nationella förordningen om klientavgifter. Mindre bemedlade klienter kan ansöka om lättnad i avgifterna.
Maksuja nostettiin mahdollisimman vähän16.12.2024 12:44:38 EET | Tiedote
Aluehallitus hyväksyi maanantaina 16.12. vuoden 2025 asiakasmaksujen tason. Hintoja korotetaan valtakunnallisen asetuksen mukaisesti. Vähävaraisilla asiakkailla on mahdollisuus hakea huojennusta maksuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme