Jyväskylän yliopisto

Väitös: Vieraan kielen opetus ammattikouluissa vaatii tarpeiden mukaan räätälöityjä ratkaisuja

Jaa

Nykyisissä tutkimuksissa työelämän kielitaidosta ja sen oppimisesta oppikirja- ja opettajajohtoista vieraan kielen opetusta pidetään vanhanaikaisena. Sen ei myöskään katsota vastaavan opiskelijoiden ja työelämän tarpeita. FM Sanna Dziomban väitöstutkimus kuitenkin osoittaa, että ammattikouluopiskelijat, joilla on heikko kielellinen lähtötaso, pitävät tällaista opetusta tarpeitaan vastaavana. Sen sijaan opiskelijat, joilla on hyvä kielellinen ja ammatillinen lähtötaso, toivovat oppija- ja työelämälähtöistä oppimista.

Sanna Dziomballa on päällään tummakuviollinen huivi ja hän hymyilee hieman kameralle. Taustalla on vaalea seinä.

Jotta ammattikoulun vieraan kielen opetus vastaisi kaikkien opiskelijoiden ja työelämän tarpeita, perinteisen oppikirja- ja opettajajohtoisen opetuksen rinnalle tarvitaan vieraan kielen ja ammattiaineen integroitua oppimista. Se voi tapahtua joko ammattitunneilla, tiimitunneilla tai työssäoppimispaikalla. 

Dziomba tutki väitöskirjassaan saksalaisten ja suomalaisten ammattikouluopiskelijoiden, heidän opettajien ja työelämän edustajien näkemyksiä vieraan kielen tarpeesta ja tarpeen mukaisesta opetuksesta ammattikoulussa. Tutkimustaan varten hän teki haastatteluja ja kyselyjä niin Saksassa kuin Suomessa.  

Opiskelijoiden ja opettajien moninaisuus haastaa opetuksen 

Vieraan kielen opetus ammatillisella toisella asteella on haasteellista johtuen sekä opiskelijoiden moninaisista tarpeista ja kielellisistä ja ammatillisista taidoista että opettajien taitojen moninaisuudesta eli heterogeenisyydestä. Suurin osa haastatelluista näki tarvetta vieraan kielen opetukselle, ts. ammattikoululaiset tarvitsevat tulevien työtehtäviensä ja liikkuvuuden mahdollistamiseksi englannin kieltä, osan mielestä englannin lisäksi myös muita vieraita kieliä. Pieni osa puolestaan oli sitä mieltä, etteivät ammattikoululaiset välttämättä tarvitse vieraita kieliä lainkaan.  

”Ryhmissä, joissa opiskelijoiden kielelliset ja ammatilliset valmiudet eroavat toisistaan paljon, ei opiskelijoiden mukaan oppija- ja työelämälähtöisyys usein onnistu”, Dziomba kommentoi. 

Ratkaisuna vieraan kielen opetuksen eriyttäminen lähtötason mukaan   

Dziomba ehdottaa niin saksalaisen kuin suomalaisen ammattikoulun vieraan kielen opetuksen eriyttämistä opiskelijoiden kielellisten ja ammatillisten valmiuksien mukaan. Ehdotuksen mukaan opetussisältöjä (esim. erityiskieli ja yleiskieli) painotetaan opiskelijan lähtötason mukaan ja kieliluokan lisäksi hyödynnetään ammattitunteja tai työssäoppimispaikkaa, osittain vapaaehtoisuuden pohjalta.   

FM Sanna Dziomban väitöskirja “Bedarfsorientierter Erwerb von Fremdsprachen in der beruflichen Ausbildung: Einstellungen von deutschen und finnischen Auszubildenden, Berufsschullehrern und Arbeitgebern” tarkastetaan 25.1.2025 klo 12:00 Jyväskylän yliopistossa Seminarium vanhassa juhlasalissa S 212. Kustoksena toimii FT, dosentti Sabine Ylönen (Jyväskylän yliopisto). Vastaväittäjänä toimii FT, dosentti Sabine Grasz (Oulun yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on saksa. 

Tilaisuutta voi seurata suorana verkossa: https://r.jyu.fi/dissertation-dziomba-250125 

Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0470-9 

Lisätietoa: 

Sanna Dziomba (o.s. Ranta-Nilkku) on työskennellyt Suomessa yritys- ja koulumaailmassa yhteensä 16 vuotta, joista 9 vuotta vieraan kielen opettajana ammatillisella toisella asteella. Nykyään Dziomba asuu Saksassa. 

Sanna Dziomba 

sanna.m.dziomba@student.jyu.fi 

+358 50 3400095 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Peter Sarlin tekee mittavan lahjoituksen Suomen tekoälytutkimuksen vahvistamiseksi – 13 uutta professuuria suomalaisiin yliopistoihin ja ELLIS-instituuttiin15.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Mittava lahjoitus tukee tekoälytutkimusta kolmessatoista yliopistossa: Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto, Maanpuolustuskorkeakoulu, Oulun yliopisto, Svenska Handelshögskolan, Taideyliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Lahjoitus tukee kansainvälisen ELLIS-instituutin toimintaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye