10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Huijaukset korostuivat pankkiasioissa
Pankkiasioihin liittyvät yhteydenotot kasvoivat edellisvuodesta 23 prosenttia, ja erityisesti erilaiset huijaukset korostuivat. Huijausasioiden määrä kaksinkertaistui ja niitä oli noin tuhat. Monet huijauksen uhriksi joutuneet asiakkaat halusivat selvittää, oliko heidän kannettava itse aiheutuneet taloudelliset vahingot vai oliko pankilla jokin vastuu näissä tilanteissa.
Yleisimpiä FINEn käsittelyyn tulleista huijausasioista olivat tapaukset, jotka tapahtuivat verkkokaupan myyntialustojen, esimerkiksi Tori.fi:n, Facebook Marketplacen tai Vinted-palvelun kautta. Toistuvia olivat myös tapaukset, joissa pankin nimissä pyydettiin asiakasta siirtämään varoja niin sanotulle turvatilille tai perumaan rikollisten asiakkaan nimissä hakemia luottoja.
Moni huijaus alkoi, kun uhri päätyi hakukoneen kautta aidolta verkkopankilta tai viranomaisen verkkosivulta näyttävälle valesivustolla, esimerkiksi OmaKanta-valesivuille, johon kirjautumisen yhteydessä asiakas tuli hyväksyneeksi maksuja tai syöttäneeksi valesivuille pankin tunnistussovelluksen käyttöönoton edellyttämät pankkitunnus- ja aktivointikooditiedot. Lisäksi ilmeni tilanteita, joissa asiakas oli antanut tietokoneelleen etähallintaoikeuden huijarille.
Neuvontatapausten lisäksi huijauksiin ja pankkiasioihin liittyviä riitatapauksia päättyi 51 kappaletta. Näissä annettiin kirjalliset ratkaisusuositukset asiakkaan ja palveluntarjoajan välisiin erimielisyyksiin.
FINEn toimitusjohtaja Anu Koskenvuo toteaa, että riitatapauksissa ilmenee usein täysin uudenlaisia tilanteita, joista ei ole vielä vakiintunutta oikeuskäytäntöä:
”Käsitykset siitä, miten vastuu jakautuu huijaustilanteissa, tulevat usein asiakkaille yllätyksenä. Pankkilautakunnan linjaukset tuovat apua ja selkeyttä erityisesti vastuukysymyksiin. On tärkeää, että oikeuskäytäntöä kehitetään, jotta tietoa voidaan jakaa ja alan käytäntöjä selkeytettyä edelleen."
Huijauksiin liittyvistä tapauksista vain harvat ovat edenneet tuomioistuinkäsittelyyn. Näistä riita-asioista kahdessa on annettu hovioikeusratkaisut, joiden lopputulos oli sama kuin Pankkilautakunnassa. On todennäköistä, että mainitut tapaukset etenevät korkeimman oikeuden arvioitaviksi.
Vakuutusasioissa kysytään eniten korvattavuudesta
Vakuutusasioissa eniten yhteydenottoja tuli koti-, kasko- ja yksityistapaturmavakuutuksista. Tyypillisiä kysymyksiä olivat muun muassa vahinkojen korvattavuus ja korvauksen määrä, kosteuden aiheuttamat vauriot, rakentamismääräysten ja -ohjeiden tulkinta sekä omakotitalojen palovahinkojen arviointi. Yksityistapaturmavakuutuksissa pohdittiin yleisimmin, onko tapaturman ja syntyneen vamman välillä selkeä syy-yhteys tai miten mahdollinen pysyvä haitta määritellään.
Maksuton neuvonta ja sähköinen asiointipalvelu
FINEn tarjoama neuvonta ja riitojen ratkaisu pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioissa ovat asiakkaille maksuttomia. FINE on riippumaton, tuomioistuimille vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin, jonka päätöksenteossa noudatetaan lainsäädännön asettamia vaatimuksia. Asiakas ei tarvitse oikeusavustajaa tai muuta asiamiestä pyytääkseen FINEltä kirjallista ratkaisusuositusta.
Palvelua on lisäksi kehitetty entistä käyttäjäystävällisemmäksi: FINE on juuri avannut verkkosivuillaan (fine.fi) uuden sähköisen asiointipalvelun, joka sujuvoittaa puhelinneuvonnan ohella asiakkaiden kysymyksiin vastaamista ja asioiden tietoturvallista käsittelyä niin neuvonnassa kuin riidanratkaisussakin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu KoskenvuoToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 50 309 6055anu.koskenvuo@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme