Keskuskauppakamari: Perusopetukseen tarvitaan kansallinen päättökoe

Jaa

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tuoreesta raportista käy ilmi, että opettajien 6. luokkalaisille antamat arvosanat äidinkielessä eivät ole linjassa oppilaiden osaamistason kanssa.   Keskuskauppakamari ehdottaa ratkaisuksi valtakunnallista päättökoetta äidinkielen ja matematiikan oppiaineisiin sekä vähimmäisosaamisen kuvausten laatimista 2. luokan loppuun.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (osaaminen ja maahanmuutto) Suvi Pulkkinen.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (osaaminen ja maahanmuutto) Suvi Pulkkinen. Kuva: Liisa Takala

Tuoreesta raportista käy ilmi, että tytöistä 81 prosenttia ja pojista 58 prosenttia sai äidinkielessä arvosanan 8–10, kun sen tason suoritukseen aidosti ylti vain 16 prosenttia oppilaista. Lisäksi huomio kiinnittyy siihen, että etenkin poikien suorituksissa korostui ns. minimivaivan periaate, eli pyrkimys mennä siitä, missä aita on matalin. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan valtakunnallinen päättökoe antaisi yhtenäisen kuvan perusopetustaan päättävien osaamistasosta äidinkielessä ja matematiikasta, ja se toimisi myös opettajille tärkeänä työkaluna oikean päättöarvosanan kalibroinnissa.  

“Ei ihme, että nuoria läpäisee peruskoulun ja ammatillisen koulutuksen yhä heikommalla osaamistasolla ja työkyvyllä, mikä heijastuu jo työn tuottavuuteen. Kouluissa tulisikin painottaa nykyistä enemmän hyvää perustaitojen hallintaa ja näihin riittävää tukea”, Pulkkinen sanoo. 

Opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen mukaan opettajat pitävät muutama vuosi sitten tehtyä päättöarviointiuudistusta, jossa arviointiohjeistuksia täsmennettiin, myönteisenä, mutta kokevat päättöarvioinnin kriteerien olevan kuitenkin liian tulkinnallisia. 

”Nyt oppilaat voivat saada saman arvosanan päättötodistukseen hyvin erilaisilla osaamistasoilla. Tämä on selkeä yhdenvertaisuusongelma erityisesti suurissa kaupungeissa, joissa kilpailu toisen asteen aloituspaikoista on kovaa”, Pulkkinen sanoo. 

Oppimisen vaikeuksiin puututtava ajoissa 

Esi- ja alkuopetuksella on tärkeä rooli oppimisen ja koulunkäynnin taitojen perustan, ja tavoitteellisen opiskeluotteen rakentamisessa. Kun vaikeudet havaitaan riittävän varhaisessa vaiheessa, voi tarve kalliisiin korjaaviin toimiin vähentyä merkittävästi ja myönteinen suhde koulunkäyntiin, opiskeluun ja ponnisteluun vahvistua. Siksi Keskuskauppakamari ehdottaa uutta ”tarkistuspistettä” 2. luokan loppuun. 

”Tässä vaiheessa vähintään vanhempien olisi hyvä saada kokonaiskuva siitä, miten esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin on päästy ja missä olisi vielä kerrattavaa tai lisätuen tarvetta”, Pulkkinen sanoo.  

Luomalla samankaltaiset vähimmäisosaamisen kuvaukset 2. luokan loppuun kuin mitä 6. luokalla jo nyt on, voitaisiin auttaa opettajia yhdessä oppilaan ja muiden aikuisten kanssa arvioimaan, onko riittävä osaaminen saavutettu vai tarvitseeko oppija kohdennettua tukea. 

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Edellytykset suhdanteen paranemiselle jatkaneet vahvistumista, suurin muutos antaa vielä odottaa itseään23.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote

Suomen talous on edelleen matalasuhdanteessa. Odotukset kasvun vauhdittumiselle ovat silti vahvistuneet. Tammikuun kauppakamarikyselyn perusteella tilanne näyttää aiempaa valoisammalta, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan toistaiseksi ei voida puhua merkittävästä muutoksesta talouden ”suursäätilassa”.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye