Jyväskylän yliopisto edistää maahanmuuttaneiden pääsyä yliopisto-opintoihin
Maahanmuuttaneet ovat aliedustettuina kielellisesti vaativissa ja korkeakoulutusta edellyttävissä asiantuntijatehtävissä. Tähän mennessä opiskelijoita on houkuteltu ulkomailta yliopistojen englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin, mutta maassa jo olevien maahanmuuttaneiden potentiaali on jäänyt hyödyntämättä. Julkisessa keskustelussa on keskitytty ratkaisujen sijaan ongelmiin, kuten kielitaidon puutteisiin.
Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa kehitetään uusia ratkaisuja maahanmuuttaneiden yliopistopolkujen sujuvoittamiseksi. Erityisesti sosiaalityössä on tunnistettu tarve työntekijöiden moninaisuudelle, jotta alalla voidaan vastata moninaistuvan asiakaskunnan tarpeisiin. Valmistuvat monikieliset asiantuntijat lisäävät samalla sosiaalialan ammattilaisten osaamien kielten laajuutta.
Kehittämistyön tukena toimii tiedekunnassa valmistunut selvitys, jossa tarkastellaan sosiaalityön koulutuksen saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä. Tutkimuskoordinaattori Aija Virtanen on tarkastellut maahanmuuttaneiden tavoittamisen, opintoihin pääsyn ja opintojen aikana tarvittavan tuen kysymyksiä. Vaikka selvitys keskittyy sosiaalityöhön, saavutettavuuden kysymykset koskettavat koko yliopistokenttää. Yliopistojen tulee reagoida demografiseen kehitykseen ja huomioida hakijoiden ja opiskelijoiden moninaiset taustat myös suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa.
Kielellisten esteiden poistaminen opiskelijavalinnoissa
Selvityksessä suositetut toimenpiteet kohdistuvat erityisesti opiskelijavalintakäytänteisiin, jotka ovat maahanmuuttaneiden näkökulmasta kielellisesti ulossulkevia. Esimerkiksi valintakokeet vaativat erinomaista suomen kielen taitoa, vaikka yliopistoon hakeutuvalta ei tätä muuten edellytetä. Tämä tulisi huomioida valintakokeita laadittaessa, ja tarjota myös lisäaikaa kokeiden suorittamiseen.
– On kuitenkin tärkeää huomioida, että pääsyn esteiden purkaminen ei yksin riitä. Yliopistojen tulee myös markkinoinnin keinoin vaikuttaa kuvaan vallitsevasta ihanneopiskelijasta ja tavoittaa näin uusia hakijaryhmiä. Samaan aikaan jo olemassa oleviin opintokokonaisuuksiin täytyy rakentaa tarvittavat tukitoimet. Myös henkilöstö tarvitsee tietoa kielitietoisista opetus- ja ohjauskäytänteistä, jotta opiskelijat voivat menestyä opinnoissaan ja työllistyä kielellisesti vaativiin asiantuntijatehtäviin mahdollisimman sujuvasti. Kaikilla opiskelijoilla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet edetä toivomilleen työurille, Virtanen tähdentää.
Jyväskylän yliopistossa etsitäänkin keinoja pilotoida maahanmuuttaneille suunnattua omaa valintaväylää sosiaalityön tutkinto-ohjelmiin. Väylä on ensimmäinen askel yhdenvertaisten opiskelijavalintakäytänteiden luomisessa yliopistotasolla, ja se mahdollistaa tarkoituksenmukaisten tuen muotojen rakentamisen tutkinto-ohjelmien osaksi.
Lisätietoja: Aija Virtanen, aija.virtanen@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Koulu-uupumusoireilu on otettava vakavasti – tukea on saatava peruskoulusta lähtien31.1.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus seurasi opiskelijoiden psyykkistä oireilua alakoulusta aikuisuuden kynnykselle. Väitöskirjatutkimuksen perusteella on selvää, että opiskelijoiden psyykkisen pahoinvoinnin kierteen katkaisemiseksi huomio on syytä suunnata peruskouluvaiheeseen.
Uudet mittaukset paljastivat kiinnostavan piirteen radioaktiivisissa lantaani-isotoopeissa31.1.2025 07:10:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kiihdytinlaboratorion tutkijat mittasivat erittäin tarkasti radioaktiivisten lantaani-isotooppien atomimassoja ja löysivät kiinnostavan piirteen niiden ydinten sidosenergioissa. Löydös tarjoaa olennaista dataa sen mallintamiseen, miten rautaa raskaammat alkuaineet ovat syntyneet maailmankaikkeudessa. Lisäksi tulokset osoittavat, että tarvitaan lisää kokeellista tutkimusta ja teoreettisten ydinmallien kehittämistä havaitun piirteen ymmärtämiseksi.
Opettajaopiskelijat ylittivät monia rajoja monialaisessa yhteistyössä ja etäopetuksen aikana30.1.2025 12:37:42 EET | Tiedote
Koulun toivotaan vastaavan yhä moninaisimpiin yhteiskunnallisiin haasteisiin. Samaan aikaan tulevat opettajat ovat opiskelleet erilaisten myllerrysten, kuten pandemian ja kriisien, aikana. Lisää tutkimusta tarvitaan opettajankoulutuksen käytänteistä suhteessa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Jotta tulevaisuuden haasteisiin voidaan vastata kasvatuksen keinoin, tarvitaan monialaista yhteistyötä jo opettajankoulutuksen aikana.
Kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajat kokivat esiopetuksen aiempaa tavoitteellisemmaksi30.1.2025 10:17:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat tarkastelleet kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä siitä, erosiko viisivuotiaiden lasten esiopetus tavallisesta viisivuotiaiden varhaiskasvatuksesta. Suuri osa kokeilun opettajista koki viisivuotiaiden esiopetuksen tavoitteellisempana ja systemaattisempana toimintana verrattuna aiempaan. Vaikka osa opettajista koki kuormitusta kokeilun aikana, niin valtaosan mielestä kaksivuotinen esiopetus oli mahdollista toteuttaa työhyvinvoinnin kärsimättä.
Tiedekilpailulla uutta kipinää matemaattisiin aineisiin29.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ja informaatioteknologian tiedekunta yhdessä Keski-Suomen LUMA-keskuksen kanssa järjestivät torstaina 23.1.2025 perinteiset Keski-Suomen ja maakunnan lähikuntien lukiolaisille tarkoitetut fysiikan, kemian, matematiikan ja tietotekniikan kilpailut. Kilpailussa maakuntien lukioiden parhaat kilpailivat matemaattisissa aineissa opiskelupaikoista. Samalla järjestettiin lukiolaisille käytännönläheistä toimintaa, jossa luotiin uudenlaista kipinää matemaattisia aineita kohtaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme