Talouspolitiikan arviointineuvosto (TPAN)

Rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken: Välfärdsområdena inledde sin verksamhet under utmanande förhållanden – mer flexibilitet behövs för att täcka underskotten

Dela

Besluten som fattades under vårens ramförhandlingar stöder regeringens ekonomiska mål, men den svaga ekonomiska utvecklingen och de stigande kostnaderna inom välfärdsområdena försvagar utsikterna för de offentliga finanserna. På kort sikt bör ytterligare anpassningar som försämrar den samlade efterfrågan undvikas. Det vore rimligt att ge välfärdsområdena mer tid att genomföra besparingarna.

Economicum

Förra året var Finlands ekonomiska utveckling svagare än i resten av euroområdet och de övriga nordiska länderna. Sysselsättningsgraden har också sjunkit mer än i övriga Norden. En anledning till detta är de sanktioner som har införts mot Ryssland. Också euroområdets gemensamma penningpolitik har för Finlands del varit onödigt stram. Ekonomin har dock redan börjat växa och räntenedgången bör stärka efterfrågan under innevarande år.

Tidsfristen för skyldigheten att täcka välfärdsområdenas underskott bör omprövas

Social- och hälsovårdens utgifter har ökat snabbt och många välfärdsområden hade tydliga underskott 2023 och 2024. Regleringen av välfärdsområdena förutsätter att det ackumulerade underskottet ska täckas av motsvarande överskott 2025 och 2026, vilket kräver betydande utgiftsnedskärningar i många regioner. Om välfärdsområdena lyckas täcka sina ackumulerade underskott innan tidsfristen löper ut, tillåter regleringen dem att öka sina utgifter snabbt 2027.

För att trygga tjänsterna vore det klokt om välfärdsområdena fördelade besparingarna jämnare över en längre tidsperiod. Rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken rekommenderar en tillfällig ytterligare flexibilitet för välfärdsområdena. Detta behöver inte innebära att statens finansiering ökas på längre sikt.

Välfärdsområdenas underskott inte tecken på sote-reformens misslyckande

Det är inte motiverat att bedöma hur framgångsrik social- och hälsovårdsreformen har varit enbart baserat på den faktiska ökningen av utgifterna. Bakom ökningen av utgifterna och underskottet ligger faktorer som är oberoende av välfärdsområdena, såsom den tilltagande inflationen och den relativt snabba ökningen av löner. För att reformen ska kunna utvärderas krävs en uppföljning av utvecklingen under en längre tidsperiod, samt en mer omfattande granskning av konsekvenserna för ekonomin och välfärden.

Svårigheterna med att rekrytera läkare kan vara det enskilt största hindret för att säkerställa tillräckliga hälso- och sjukvårdstjänster. Regeringens beslut att höja ersättningarna för användning av privata läkartjänster minskar kanske inte problemet, eftersom det sannolikt kommer att öka efterfrågan på läkare inom den privata sektorn. Som lösningar föreslås bättre fördelning av läkarnas arbetsbörda, en utökning av läkarutbildningen samt försök att locka utländsk kompetens.

Anpassningsbeslut indikerar att regeringen har förbundit sig att stärka de offentliga finanserna

Våren 2024 beslutade regeringen om nya betydande anpassningsåtgärder för att stabilisera skuldkvoten för de offentliga finanserna före utgången av regeringsperioden. Den viktigaste nya anpassningsåtgärden är höjningen av den allmänna mervärdesskattesatsen som trädde i kraft i september 2024, vilket på grund av indexförfrysningar också försvagar många inkomstöverföringar. Pensionärerna är dock i stort sett skyddade från momshöjningen. Det är därför naturligt att regeringen också stramar åt beskattningen av pensioner något.

Trots anpassningsåtgärderna är stabiliseringen av skuldkvoten fortfarande mycket osäker. Detta beror på en svag sysselsättningsutveckling och snabbt stigande kostnader inom välfärdsområdena. Nya anpassningsåtgärder som försvagar den totala efterfrågan bör undvikas på kort sikt, eftersom regeringens finanspolitik redan stramas åt betydligt under innevarande år jämfört med 2024. De offentliga finanserna kan också stärkas genom reformer som inte samtidigt försvagar den totala efterfrågan. Den pensionsreform som nämns i regeringsprogrammet är en viktig möjlighet här.

Urbanisering och arbetskraftsinvandring främjar produktiviteten

Koncentrationen av arbetsplatser och arbetstagare till stora städer skapar agglomerationsfördelar som gynnar både arbetstagare och företag. Arbetstagarna är mer benägna att hitta arbeten som motsvarar deras kompetens, vilket gör att städerna kan hålla en högre lönenivå. Urbanisering främjar också arbetsproduktiviteten och sysselsättningsutvecklingen på hela samhällsekonomins nivå. Arbetskraftsinvandring kan bidra till att stärka denna utveckling utan att befolkningen behöver minska i andra regioner.

I början av året överfördes ansvaret för sysselsättningstjänsterna till kommunerna. Reformen ökade kommunernas andel av de arbetslöshetsersättningar som ska betalas ut till kommuninvånarna, vilket skapade ett tydligt incitament för kommunerna att främja sysselsättningen. För att kunna avlägsna hinder för sysselsättning krävs ofta också social- och hälsovårdstjänster som nu välfärdsområdena ansvarar för.

Kontakter

Dokument

Länkar

Rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken inrättades 2014 för oberoende utvärdering av mål och metoder i den ekonomiska politiken. Målet för rådet är att förbättra kvaliteten på beredningen och beslutsfattandet i ekonomipolitiska frågor och komma med oberoende perspektiv på diskussionen om den ekonomiska politiken utifrån forskningsresultat.

Andra språk

Följ Talouspolitiikan arviointineuvosto (TPAN)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Talouspolitiikan arviointineuvosto (TPAN)

Talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportti: Alueellisella ja ammatillisella kohtaanto-ongelmalla vähäinen yhteys työttömyyteen7.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan esteet työttömien työnhakijoiden maantieteellisessä tai ammatillisessa liikkuvuudessa eivät ole viime vuosina merkittävästi hidastaneet työpaikkojen täyttymistä tai nostaneet työttömyyttä Suomessa. Taustalla näyttää olevan työnhakijoiden ja työmahdollisuuksien lisääntynyt keskittyminen samoille alueille ja ammatteihin.

Rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken: Regeringens viktigaste finanspolitiska mål är välgrundade, men åtgärderna måste breddas24.1.2024 10:00:00 EET | Pressmeddelande

Regeringens centrala finanspolitiska mål är att stabilisera den offentliga skuldkvoten fram till slutet av mandatperioden. Detta är ett bra mål om man antar att den ekonomiska miljön förblir relativt normal. De åtgärder som skrivits in i regeringsprogrammet kommer dock troligtvis inte att vara tillräckliga för att uppnå regeringens finanspolitiska mål.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye