”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”
Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

Lehdistötiedote 28.1.2025
Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama talousahdinko näkyy Suomessa vielä surkeina uutisina konkursseista ja irtisanomisista. Suomalaisten onneksi taloudesta löytyy myös vahva merkki noususta: Pitkään syöksyneen kotimaisen verkkokaupan kasvu ei ole näköharhaa. Tämän vahvistaa noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava uunituore Verkkokauppaindeksi.
”Kun saimme ensimmäiset kasvu-uutiset viime syksynä, niin ilo oli suuri, mutta hiukan vielä huoli häilyi taustalla, riittääkö tämä sittenkään. Varsinkaan, kun alvin noususta maalattiin monenlaista kauhukuvaa. Nyt voi kuitenkin sanoa täydellä varmuudella, että ei ollut verkkokaupan kasvukäänne Q3 mikään poikkeama. 8 prosentin euromääräinen kasvu vuoden viimeisellä neljänneksellä vahvistaa, että suomalainen ostovoima on alkanut taas vahvistua”, analysoi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski.
Verkkokauppaindeksin myönteinen viesti koskee ennen muuta koko Suomen taloutta.
”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua, nyt uskaltaa näin hyvin sanoa. Taloudessa on monenlaisia murheita, mutta näin reipas kasvu ei synny tyhjästä, vaan kyllä siellä on todellinen ostovoiman kohentuminen taustalla”, kiteyttää Korkiakoski.
Matkahuolto seuraa verkkokauppaa tilannetta pakettitoimitusten näkökulmasta. Myönteinen käänne näkyy Matkahuollonkin tilastoissa viimeiseltä vuosineljännekseltä – jopa paremmin, kuin uskallettiin toivoa.
”Sesonki sujui jopa yli odotusten, voimme vahvistaa Verkkokauppaindeksin tulokset. Ennakoimme, että joululahjoja ostetaan kotimaisista verkkokaupoista ja näyttää siltä, että näin onneksi myös kävi. Taustalla ovat tietysti talouden suuret tekijät: Kun inflaatio ei enää laukkaa ja korkolasku suo liikkumavaraa kuluttajille, niin kokonaistilanne on paljon parempi. Eivät Suomen talousongelmat varmasti ole hävinneet, mutta kyllä kuluttajalla alkaa olla pää vedenpinnan yläpuolella”, maalaa Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen.
Kotimainen pärjää laadulla, Shein ja Temu vievät halpamarkkinat
Kotimaista verkkokauppaa haastavat yhä enemmän kiinalaisten halpajätit.
”Verkkokauppaindeksi osoittaa, että eivät Shein ja Temu kotimaista kasvua estä, mutta halvassa tavarassa ne jyräävät. Indeksin mukaan euromääräinen kasvu oli selvästi suurempaa kuin tilausmäärien kasvu, eli kotimaisista verkkokaupoista ostettiin kalliimpaa kuin ennen. Kiinasta myydään halpaa, mutta kalliimmassa tavarassa laatu painaa ja ostokset kääntyvät kotimaan suuntaan. Hatunnosto suomalaisille kauppiaille, että kivikovassa kilpailussa kaikesta huolimatta näin pärjätään”, kiittää verkkokaupan kehitystä aitiopaikalta jo yli 25 seurannut Korkiakoski.
Jatkossa Korkiakoski näkee suuret mahdollisuudet rohkeille uusille verkkokauppiaille.
”Nyt on hyvä aika perustaa verkkokauppa, jos on laadukasta myytävää ja panostaa verkkokaupan uusiin tehokkaisiin työkaluihin, kuten vaikkapa AI-agentteihin. Meneillään on digitaalisen maailman uusjako, ja kun usko talouteen kunnolla palautuu, mennään tosi kovaa ja tilaa löytyy uusille suomalaisille menestystarinoille. Olisi aika näyttää ruotsalaisille, että meilläkin osataan kasvaa verkon kautta maailmalle”, myhäilee Korkiakoski.
Matkahuollon Nevalainen on niinikään optimistinen, mutta kysymysmerkkejä silti löytyy.
”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä. Toivon todella, että nämä lupaavat merkit taloudessa painavat enemmän kuin konkurssiuutiset ja muu negatiivinen uutisointi, koska talous elää niin voimakkaasti psykologian kautta. Pelkkä ostovoiman kasvukaan ei siis kanna, jos huoli tulevasta tappaa ostohalut. Itse haluan veikata myönteisen trendin jatkuvan, synkistely kun toteuttaa itse itseään”, hymyilee Nevalainen.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, hallituksen pj, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Kati Nevalainen, Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja, Matkahuolto, 040 756 5894, kati.nevalainen@matkahuolto.fi
Avainsanat
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme