Terhi Kinnarin valmisruoka-ateriat ovat Suomalainen menestysresepti 2025 – ”Suomalaiset voivat rakastua kauraan muutenkin kuin puurossa”
Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitosta käytiin kova taisto kuuden elintarvikealan yrittäjän kesken. Voittajatuote käyttää rakastettua kotimaista raaka-ainetta ennakkoluulottomalla ja helposti lähestyttävällä tavalla. Voittajan ja finalistien kehittämät tuotteet ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.1. alkaen.
Suomalainen menestysresepti -kilpailun kuudennen tuotantokauden voittaja on Terhi Kinnari ja Kinnarin tilan kauraan pohjautuvat valmisruoka-ateriat. Puoli vuotta kestäneen kehitysmatkan aikana kilpailijat hioivat tuotteista toinen toistaan kiinnostavampia uutuustuotteita. Terhi vakuutti kilpailun tuomarit kotimaiseen kauraan pohjautuvilla täysin uudenlaisilla ja helposti lähestyttävillä valmisruoka-aterioilla.
– Voitto tuntuu uskomattoman upealta. Kilpailu oli mullistava ja uskomaton matka. Olemme saaneet mahdollisuuden lanseerata maailman ensimmäisen valmisruokasarjan, jossa pääraaka-aineena on kaura. Voitto todistaa, että suuria asioita voi tapahtua, kun kunnianhimo ja intohimo ohjaavat tekemistä, Terhi iloitsee.
Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioissa on kolme: Mausteinen kana ja kasvikset, Lempeä jauheliha ja kasvikset sekä Metsäsienet ja juusto.
Kotimaista kauraa täysin uudella tavalla
Kinnarin tila on Päijät-Hämeen Hollolassa sijaitseva sukutila 350 vuoden perinteellä.
– Uskon vahvasti, että kun kaurasta on tehty täysin uudenlainen, laadukas, herkullinen ja helposti lähestyttävä valmisruoka-ateria, voivat suomalaiset rakastua siihen yhä uudelleen, Terhi vakuuttaa.
Valmisaterioiden raaka-aineena käytettävä kaura tulee Päijät-Hämeen pelloilta oman sukutilan myllystä ja on 100-prosenttisesti suomalaista.
– Menestysreseptin voittaja on tänä vuonna ensimmäistä kertaa alkutuottaja, joka on lähtenyt rohkeasti itse kehittämään elintarvikkeita kotimaisesta ja vastuullisesta raaka-aineesta. Voittajatuote on loistava esimerkki luovasta ja ennakkoluulottomasta tuotekehityksestä. Terhi on kehittänyt todellisen menestysreseptin, jonka suosiolle on isot odotukset, toteaa kilpailun järjestäjän S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Merkittävä teko suomalaisen elintarvikealan puolesta
Suomalainen menestysresepti -kilpailu on tukenut kotimaista elintarvikealaa jo kuuden tuotantokauden ajan luomalla ruokailmiöitä ja kannustamalla elintarvikekehittäjiä kohti menestystä. Kilpailu on tuonut suurelle yleisölle tutuksi tuotekehityksen vaiheita ideasta kaupan hyllylle ja suomalaisten ruokapöytiin.
– Suomalaisesta menestysresepti -kilpailusta on muodostunut tehokas keino tukea erilaisten pienten ja keskisuurten yritysten ideoita ja oivalluksia. Kilpailu tuo esiin kotimaisen elintarvikealan yrittäjien tekemää arvokasta kehitystyötä ja se on lunastanut paikkansa suomalaisten sydämissä, Päällysaho iloitsee.
Suomalainen menestysresepti -kilpailu saavutti televisiossa ennätyksellisen yleisön. Seuraava tuotantokausi nähdään syksyllä 2025. Kilpailijoiden haku on parhaillaan käynnissä.
Kuusi tv:stä tuttua uutuustuotetta kauppojen hyllyille
Kilpailun voittajan lisäksi myös muiden finalistien tuotteet nähdään nyt S-ryhmän kauppojen hyllyillä ympäri Suomen.
-
Terhi Kinnarin, kilpailun voittajan kehittämien Kinnarin tilan valmisruoka-aterioiden ydin on tilan oman myllyn kaura. Annoksia on kolme: Mausteinen kana ja kasvikset, Lempeä jauheliha ja kasvikset sekä Metsäsienet ja juusto.
-
Röstivåhveli on Jack Mattssonin kehittämä ahvenanmaalaisista perunoista valmistettu pakastetaikina. Sen voi paistaa ohueksi ja rapeaksi pannulla tai vohveliraudalla.
-
Emilia Karttusen kehittämät Pizza muffinit ovat naposteltavia arkeen ja juhlaan. Maut Hawaii ja Mozzarella löytyvät pakastealtaasta. Pakkaus sisältää 5 muffinia. Pizza muffini mozzarellaa saa myös paistopisteistä.
-
Sitkas on Viipurilaisen Kotileipomon sitkeä ja hieman rapea ruistuorenäkkäri. Teppo Ylä-Hemmilän kehittämän tuotteen pakkauksessa on kahdeksan juureen leivottua ohutta tuorenäkkäriä.
-
Shakey-herkkupirtelö on kotimaisesta maidosta tehty amerikkalaistyyppinen herkkupirtelö. Makuina Teemu Koiton kehittämissä laktoosittomissa pirtelöissä ovat Suklaa-brownie ja Salted caramel.
-
Silpa Kinnusen Silpan piiraset on leivottu viljattomaan, juustoista leivottuun pohjaan ja ne tulevat kolmessa maussa; Kana-paprika, Chorizo ja Pinaatti-juusto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja VTT selvittivät: miten kauppa voi tukea kestävistä valinnoista kiinnostuneita?17.1.2025 08:06:00 EET | Tiedote
VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.
Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia10.1.2025 08:06:05 EET | Tiedote
Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.
Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.
S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.
S-ryhmän ja Vegaanihaasteen yhteistyö laajenee – mukana nyt kaikki S-ruokakaupat2.1.2025 07:35:00 EET | Tiedote
Tammikuussa järjestettävä kaikille avoin ja maksuton Vegaanihaaste kannustaa kokeilemaan kasviperäistä ruokaa kuukauden ajan. S-ryhmä tekee tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa, kun yhteistyö laajenee kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme