Chatten vid social- och hälsocentralerna och ÅUCS Laboratorier nu i Varha-appen
Flera nya funktioner som ska hjälpa invånarna i Egentliga Finland har öppnats i Varha-appen, bland annat chattarna vid social- och hälsocentraler och ÅUCS Laboratorier.

På årsnivå används Varhas tjänster av cirka 350 000 kunder. Varha har över 100 serviceenheter och cirka 18 000 anställda som kan utnyttja de digitala tjänsterna inom kundservicen. I framtiden kan olika former av digitala tjänster ingå i all kundservice, t.ex. chatt, meddelanden, tidsbokning, distansmottagning eller digitala vårdvägar.
– Digitaliseringen är ett välkommet tillägg till våra traditionella närtjänster. Vårt mål är att Varha-appen ska erbjuda en ny typ av kundservice, där kunden i allt högre grad kan sköta sina ärenden själv, utan en yrkesperson. Vår personal får också mer information om kunden på förhand, vilket innebär att kundens ärende blir lättare och snabbare att sköta, förklarar programchef Tapio Järvenpää.
Varha-appen förväntas minska behovet av kontakt, både per telefon och på verksamhetsställena. Klient- och patientdatasystemen och Varha-appen kommer att integreras för att möjliggöra en enkel och smidig användarupplevelse för både kunder och personal.
Appen utvecklas under 2024–2026 och nya tjänster öppnas varje månad.
Följande tjänster har öppnats i Varha-appen den 29 januari:
- Chatten för insjuknande och hälsovård
- Laboratoriets rådgivningschatt
- Distansmottagning, icke-brådskande meddelandetjänst och formulär med förhandsuppgifter för kunder vid diabetesmottagningen i Åbo
- Icke-brådskande meddelandetjänst och formulär med förhandsuppgifter för kunder vid ÅUCS Fysiatri
- Meddelandetjänst där kontakten sker på initiativ av vårdpersonalen för under 65-åriga klienter vid social- och funktionshinderservicen inom närståendevården
Under våren kommer nya tjänster för bland annat äldre och barnfamiljer att öppnas.
Social- och hälsocentraltjänsterna tar sina första steg i Varha-appen
Chatten Insjuknande och hälsovård inom social- och hälsocentraltjänsterna, som nu öppnats i Varha-appen, är ett alternativ till att ta kontakt per telefon. Chatten inleds med att fylla i ett symtomformulär, varefter en sjukskötare bedömer vårdbehovet, ger anvisningar för fortsatt vård samt hänvisar vid behov till rätt service. Chatten är tillgänglig för alla invånare i Egentliga Finland på svenska och finska mån.–tors. kl. 8–16 och fre. kl. 8–14. Kunden identifierar sig i chatten med bankkoder eller mobilcertifikat.
– Chatten lämpar sig bäst för enskilda symtom eller sjukdomar och den är inte avsedd för symtom som kräver jourvård. Vi önskar också att kunderna använder antingen telefon eller chatt, inte båda samtidigt, betonar Susanna Laivoranta-Nyman, direktör för universitetssocial- och hälsocentralen.
När chatten är stängd kan man bedöma sitt vårdbehov på Omaolo-tjänsten (omaolo.fi). Symtombedömningen används för att bedöma vårdbehovet utifrån kundens symtom och medicinsk, forskningsbaserad kunskap. Efter symtombedömningen förenas kunden vid behov till vårdpersonalen, beroende på hur brådskande ärendet är. Omaolo-tjänsten är öppen 24/7. I en nödsituation bör man inte vänta på att chatten öppnar, utan ringa 112.
Begäran om recepförnyelse sker fortfarande i MittKanta (kanta.fi).
Handledning och råd via chatten vid ÅUCS Laboratorier
Chatten Laboratoriets rådgivning ger för närvarande råd om bland annat förberedelser inför laboratorieundersökningar, val av lämpligt laboratorium samt tidsbokning. Chatten är öppen mån.–fre. kl. 7–14.30. Kunden identifierar sig i chatten med bankkoder eller mobilcertifikat. Chattfunktionen ska avhjälpa situationen för laboratoriernas telefonservice, som nu är överbelastad särskilt på måndagar.
Laboratorietider bokas på adressen tyks.vihta.com eller på numret 02 313 6321 (mån.–fre. kl. 7–14.30). För tillfället sköts 7000 samtal per månad i laboratoriets telefontjänst, dvs. 300–900 samtal per dag. I synnerhet på måndagar och vardagar efter helgdagar är telefontjänsten mycket belastad.
Under våren blir det möjligt att boka tid till laboratorierna i appen och även en icke-brådskande meddelandetjänst kommer att öppnas. Fler digitala tjänster för ÅUCS-sjukhustjänster kommer att införas i appen under 2025.
Mun- och tandvården öppnade snabbt sin chatt i höstas
Invånarna i Egentliga Finland har nu kunnat använda mun- och tandvårdens chatt under fyra månaders tid, och nästan 900 kunder har besökt tjänsten. Till en början fanns det egna chattar för brådskande vård, icke-brådskande vård och rådgivning. Sedan den 29 januari finns alla dessa tjänster bakom en och samma chatt. Kundernas respons på mun- och tandvårdens chatt har varit mycket positiv.
– Med hjälp av appen får kunden väldigt snabbt kontakt med personalen inom mun- och tandvården. Det är just det som tjänsten får beröm för, att den är snabb och smidig. Den mest använda tjänsten är tidsbokningen för icke-brådskande vård, som kan göras i chatten utifrån en bedömning av vårdbehovet, säger Marina Merne-Grafström, chef för mun- och tandvården.
För närvarande är det möjligt att boka tid och bedöma vårdbehovet inom mun- och tandvården i Åbo, Nådendal, Loimaa, Pargas, Kimitoön, Gustavs, Oripää, Masku, Nousis, Virmo, Letala, Pyhäranta, Tövsala, Nystad, Vemo, Aura, Pöytis, Lundo, Marttila och Koskis. De återstående kommunerna införs stegvis under våren 2025, allteftersom det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen framskrider.
Nyckelord
Kontakter
Susanna Laivoranta-NymanDirektör för universitetssocial- och hälsocentralenVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:050 511 1734susanna.laivoranta-nyman@varha.fiMarina Merne-GrafströmChef för mun- och tandvårdenVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:040 481 1047marina.merne-grafstrom@varha.fiTapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiDokument
Egentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Politiska samarbetskommittén: Fördelningen av politiska platser i Varha gick i gott samförstånd24.4.2025 16:47:06 EEST | Pressmeddelande
Platsfördelningen gällande de politiska förtroendeuppdragen i Egentliga Finlands välfärdsområde har genomförts i gott samförstånd mellan partierna. Man har fört förhandlingarna i en konstruktiv anda och man har velat betona samarbete mellan fullmäktigegrupperna.
Poliittinen yhteistyötoimikunta: Poliittisten paikkojen jako Varhassa sujui hyvässä yhteisymmärryksessä24.4.2025 16:47:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen poliittisten luottamustehtävien paikkajako on toteutettu hyvässä yhteisymmärryksessä puolueiden kesken. Neuvotteluita on käyty rakentavassa hengessä, ja valtuustoryhmien keskinäistä yhteistyötä on haluttu painottaa.
Varha testar artificiell intelligens som stöd för dokumentation inom socialservicen23.4.2025 14:33:49 EEST | Pressmeddelande
Varha utvecklar en lösning med artificiell intelligens (AI) som ska underlätta dokumenteringen av klientuppgifter för personalen inom socialservicen. Varha är en av de första i Finland med att testa tjänsten, som utvecklas i samarbete med Gosta Labs Oy. Syftet är att minska den tid som går åt till rutinmässig dokumentation, så att personalen kan ägna mer tid åt klienterna.
Varha kokeilee tekoälyä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna23.4.2025 14:33:49 EEST | Tiedote
Varha kehittää yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa Suomessa. Tavoitteena on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.
Välfärdsområdesfullmäktige i Varha 9.4.2025: Beslut om servicenivå för prehospital akutsjukvård och räddningsväsende9.4.2025 20:46:39 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdesfullmäktige i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) godkände vid sitt sammanträde på onsdagskväll beslutet om servicenivån för den prehospitala akutsjukvården 2025 och ändringar i beslutet om räddningsväsendets servicenivå 2024-2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum