Kekäle vastaa vaatealan pikakulutuskulttuuriin: “Koulutamme lähivuosien aikana satoja myyjiä varmistamaan harkitut valinnat vaatekaupoilla”
Kekäle on kouluttanut tähän mennessä yli sata vaatemyyjää, joiden tehtävänä on varmistaa järkivalinnat vaatekaupoilla. Tavoitteena on myydä pitkäkestoisia lempivaatteita suomalaisille asiakkaille.

“14:ssä myymälässämme tapahtuu 2,2 miljoonaa asiakaskohtaamista vuoden aikana. Se, mitä niissä tapahtuu ja miten voimme muuttaa kulutustottumuksia, on paitsi meille, mutta myös koko vaatealalle merkityksellistä”, Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.
Koulutuksen avulla Kekäle vahvistaa pyrkimyksensä toteutumista: tavoite ei ole myydä asiakkaalle mahdollisimman montaa vaatetta, vaan harkittuja laadukkaita vaatteita, joihin syntyy tunneside ja joita käytetään pitkään.
“Olemme panostaneet vuosien ajan laajasti Lempivaatevalmentajien koulutuksiin. Vuosi sitten teimme taas Rakkauspuhe-kampanjan, jossa asiakaskohtaamiset olivat ja ovat edelleen kaiken ytimessä. Arvostavalla ja empaattisella kohtaamisella voi olla äärettömän suuri merkitys”, Joonas Kekäle sanoo.
Tämän vuoden alussa käynnistynyt koulutuskokonaisuus syventää kekäleläisten osaamista vastuullisuusteemassa ja kestävissä valinnoissa. Täsmällinen tarpeeseen ostamisen kannustaminen, asiakkaan nykyisen vaatekaapin ja sen täydennystarpeiden huomiointi, asiakkaan mittojen mukaan tehtävien muutosten mahdollisuus ja vaatteen käyttöiän pidentäminen vaatehuollon vinkeillä ovat keinoja, joilla pitämisen tunnetta ja toteutumista lisätään.
“Kekäleellä on jo pitkään ollut vahvana arvona kestävän muodin kehitys ja siihen liittyvät palvelut. Second hand on mielestäni upea ja ajankohtainen lisäys palveluvalikoimaan. Asiakkailla on usein vahvoja näkemyksiä: moni kertoo, ettei halua vaatteisiinsa tekokuituja ja heille on hyvin tärkeää, missä olosuhteissa vaatteet on valmistettu. Keskustelemme paljon valmistusmaista, materiaaleista ja muista ominaisuuksista, jotka vaikuttavat valmistukseen, kestävyyteen ja hoidettavuuteen”, Sanni Nevalainen Jumbon myymälästä kertoo.
“Materiaalien ja sertifikaattien maailma voi tuntua asiakkaalle viidakolta. Myyjämme auttavat ymmärtämisessä ja järkivalintojen tekemisessä. Kekäle aikoo panostaa jatkossakin kestäviin valintoihin, merkityksellisiin asiakaskohtaamisiin sekä myyjien ammattitaitoon. Pikakulutuskulttuurin vastavoimaksi tarvitaan meitä ja kaltaisiamme toimijoita”, Joonas Kekäle painottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiKekäle. Pitämisen puolesta.
Kekäle on kotimainen vaatealan perheyritys, joka on palvellut vuodesta 1957 lähtien.
Kekäleen tavoitteena on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa. Vastuullisuustyöstään se on saanut kansainvälisen ja arvostetun B Corp -vastuullisuussertifikaatin.
Yrityksellä on tällä hetkellä 14 myymälää ja verkkokauppa, ja se työllistää yli 200 työntekijää.
Liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34 miljoonaa euroa. www.kekale.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.
Millainen on hyvä kohtaaminen? Uusi radio-ohjelma esittelee arvostavan kohtaamisen anatomiaa3.9.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomalainen vaateliike Kekäle mahdollistaa uuden Kohtaamisen anatomia -radio-ohjelman, jossa vieraat Pekka Haavistosta Palefaceen avaavat merkityksellisen kohtaamisen kaavaa. Sillä, miten ihmiset kohtaavat itsensä ja toisensa, on henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen merkitys.
Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta29.4.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.
Tutkimus: 67 % puhuu peilikuvalleen julmasti ja arvostellen – vaatekauppa Kekäle ja MIELI ry haluavat herättää suomalaisnaiset miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu10.4.2024 08:50:00 EEST | Tiedote
Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin. Yhteistyössä MIELI ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen. ”Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itsel
Kekäle lukitsi vastuullisuuteen sitoutumisen yhtiöjärjestykseensä – tavoitteena ei ole pelkkä voiton maksimointi, vaan positiivinen vaikuttavuus yhteiskunnalle ja ympäristölle29.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on muuttanut Suomessa ensimmäisten joukossa yhtiöjärjestystään kansainvälisen B Corp -vastuullisuusyhteisön mukaiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme