AVEKin tukia haettiin ennätyksellisen paljon vuonna 2024
Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK jakoi av-alalle tukea viime vuonna yhteensä 2,9 miljoonaa euroa. Alan ahdinko ja ennakkotieto AVEKin rahoituksen leikkaamisesta näkyivät hakemusten määrän kasvussa. Vuosi 2024 oli viimeinen AVEKin toiminnan normaali vuosi. AVEKin rahoituksen päälähteen, yksityisen kopioinnin hyvityksen, puolittamisen vuoksi ei tämän vuoden tukivaroista ole vieläkään varmuutta.

AVEKilta haettiin viime vuonna tukea yli 11 miljoonan euron edestä. Vuoden aikana käsitellyistä 1190 hakemuksesta myönteisen päätöksen sai 319 (27 %). Yhteensä hakemuksia saatiin ennätykselliset 1273 kappaletta, kun vuonna 2023 vastaava luku oli 1170 ja vuonna 2022 hakemuksia tuli 996. Osa hakemuksista käsitellään vuoden 2025 puolella. Tukea jaettiin viime vuonna yhteensä 2,9 miljoonaa euroa.
Vuoden 2024 aikana AVEK tuki 163 teoksen tekemistä. Tukea saavia teoksia oli 20 % (28 kpl) enemmän kuin edellisenä vuonna. Tuki jakaantui laajemmalle kuin vuonna 2023, sillä alan tarve rahoitukselle oli niin suurta.
”AVEKin jakamilla tuilla on merkittävä rooli etenkin uusien av-tuotantojen käynnistämisessä. Tuotantoneuvojamme päättivät loppuvuodesta tekijöiden kanssa käydyn keskustelun jälkeen pienentää tukisummia haetusta ja myöntää tukea useammalle hankkeelle, jotta mahdollisimman moni teos pääsisi etenemään”, kertoo AVEKin johtaja Ulla Simonen.
Hallituksen päättämä leikkaus yksityisen kopioinnin hyvitykseen näkyi hakemusten määrän nousuna
Merkittävimmän osan AVEKin rahoituksesta muodostaa valtion budjetista peräisin oleva yksityisen kopioinnin hyvitys. Vuonna 2024 AVEKin tukivaroista 1,9 miljoonaa euroa saatiin hyvitysmaksuvaroista. Näillä varoilla AVEK tukee audiovisuaalisten teosten käsikirjoittamista ja tuotantoa sekä alan tekijöiden kansainvälistymistä ja täydennyskoulutusta.
Kevään kehysriihessä päätetty ja syksyn budjettiriihessä vahvistettu raju leikkaus hyvitysmaksuun aiheutti epävarmuutta vuoden 2025 jakovaroista.
”Hallituksen tekemä päätös hyvitysmaksun puolittamisesta tälle vuodelle on herättänyt paljon huolta alalla. Tekijät reagoivat av-alan rahoituspohjaa rapauttavaan päätökseen hakemalla tukea hankkeilleen vielä, kun se oli mahdollista. Meille se näkyi viime vuonna erityisesti käsikirjoitushakemusten rajussa nousussa”, kertoo Simonen.
AVEKiin tuli teostukien hakemuksia ennätykselliset 619. Näin siitä huolimatta, että hakujärjestelmä jouduttiin rahoitukseen liittyvien epävarmuuksien takia sulkemaan jo lokakuun lopussa. Vuoden 2023 aikana teostukien hakemuksia saatiin 543 ja vuonna 2023 hakemusmäärä oli 385.
Yksityisen kopioinnin hyvityksestä saaduilla varoilla katetaan myös AVEKin osuus nuorten av-alan tekijöiden ammatilliseen kehittämiseen tähtäävän Kehittämö-ohjelman rahoituksesta. Puolet Kehittämöstä rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto. Ohjelma toteutettiin toista kertaa vuonna 2024. Vuoden lopussa päättyi haku Kehittämön kolmannelle kaudelle, josta päätökset tehdään alkuvuodesta 2025.
Tukea myös kulttuuriyrittäjyyden kehittämishankkeisiin
Hyvitysmaksuvarojen lisäksi AVEK jakaa tukea myös opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämistä erityismäärärahoista. Niillä rahoitetaan mediataiteen tuotantoyhtiöille ja tuottajille suunnattua Mediarata-tukea sekä laajemmin luovalle alalle suunnattuja CreaDemo- ja DigiDemo-tukia. CreaDemo-tukea myönnetään luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämishankkeisiin. DigiDemo puolestaan on tukea uusien digitaalisten sisältöjen tuotekehitykseen. Näitä tukia jaettiin vuoden aikana yhteensä 700 000 euroa.
Tukea av-alalle ympäri Suomen
AVEKin tuki jakaantuu maantieteellisesti ympäri Suomen. Vuonna 2024 käsitellyistä hakemuksista suurin osa (70 %) tuli Uudeltamaalta, jossa myös myönteisten tukipäätösten määrä on suurin (78 % hakemuksista). Luvuissa näkyy av-alan tuotantoyhtiöiden voimakas keskittyminen pääkaupunkiseudulle.
Luovien alojen Crea- ja DigiDemo -tuet jakautuivat tasaisemmin ympäri Suomen. Puolet hakemuksista tuli Etelä-Suomesta, noin viidesosa Länsi-Suomesta ja hieman alle 15 % Pohjois-Suomesta.
AVEK tilastoi myös teostukien jakautumista sukupuolten välillä. Vuonna 2024 myönteisen päätöksen teostuesta saaneissa hankkeissa ohjaajista yli puolet oli naisia (61 %) ja vajaa kolmannes miehiä (28 %). Muita vastausvaihtoehtoja olivat ”muu”, ”työryhmä” ja ”en halua kertoa”. Myös käsikirjoittajista naisia oli hieman yli puolet (59 %), miehiä 28 % ja työryhmiä 15 %. Tuottajista miehiä oli 43 %, naisia 37 % ja työryhmiä 19 %.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ulla SimonenjohtajaAVEK
Puh:09 4315 2384ulla.simonen@avek.kopiosto.fiLiitteet
AVEK tukee monimuotoista kotimaista audiovisuaalista kulttuuria tekijänoikeusvaroin. Tuellamme syntyy uusia dokumenttielokuvia, animaatioita ja lyhytelokuvia sekä mediataideteoksia. Toimimme osana tekijänoikeusjärjestö Kopiostoa. Varamme ovat pääasiassa peräisin valtion budjetista saatavasta yksityisen kopioinnin hyvityksestä. www.kopiosto.fi/avek
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta AVEK
Eurooppalaiset elokuva-alan toimijat osoittavat tukensa dokumentti- ja lyhytelokuvia rahoittavalle AVEKille14.8.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKin rahoitukseen kohdistuva massiivinen leikkaus herättää huolta suomalaisen elokuva-alan tulevaisuudesta. Leikkauksella uskotaan olevan tuhoisat vaikutukset suomalaisten elokuvien asemaan kansainvälisillä markkinoilla.
AVEKin toimintoja uhkaa alasajo: valtionvarainministeriö esittää hyvitysmaksun puolitusta9.8.2024 14:09:28 EEST | Tiedote
Lain mukaan teosten yksityisestä kopioinnista pitää maksaa luovalle alalle kohtuullista hyvitystä. Leikkauksen jälkeen hyvitys olisi kuitenkin vain 2,5 senttiä per kopiointikerta. Leikkaus uhkaa audiovisuaaliselle alalle elintärkeitä AVEKin tukia ja puolittaa av-tekijöille kuuluvat korvaukset. Kopiosto ja AVEK vaativat hyvitysjärjestelmän pikaista uudistamista.
Kehysriihen leikkauspäätös asettaa AVEKin jakamat elokuvatuet vaakalaudalle17.4.2024 16:24:07 EEST | Tiedote
Eilen kehysriihestä kuultiin leikkausuutinen, joka koskettaa suoraan audiovisuaalisen alan tekijöitä. Yksityisen kopioinnin hyvitys, josta isoin osa AVEKin varoista on peräisin, ollaan puolittamassa. Leikkaus voi tarkoittaa kuoliniskua AVEKin tukitoiminnalle. Myös Kopioston kautta jaettavat suorat korvaukset av-tekijöille ovat vaikutuksen piirissä.
Ainutlaatuisessa Kehittämö-ohjelmassa synnytetään kotimaisia elokuvauutuuksia1.3.2024 06:25:00 EET | Tiedote
Viisi uutta elokuvahanketta on valittu AVEKin ja Suomen Kulttuurirahaston Kehittämö-ohjelmaan. Viime vuonna käynnistynyt Kehittämö on Suomen ensimmäinen audiovisuaalisen alan tuoreille tekijöille suunnattu kehittämisohjelma. Mukaan valitut tekijät saavat 55 000 euroa teostensa työstämiseen ja mentorointia alan huipuilta.
Kehittämössä luodaan uusien elokuvien alkuja – 10 teosideaa jatkoon8.1.2024 11:11:33 EET | Tiedote
AVEKin ja Suomen Kulttuurirahaston Kehittämö-ohjelma käynnistyi jo toista kertaa. Yli sadan hakijan joukosta jatkoon valikoitui kymmenen tekijää teosideoineen. Tavoitteena on synnyttää korkeatasoisia audiovisuaalisia teoksia sekä tukea alan uusia tekijöitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme