SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaisten matkustamisessa tapahtuu nyt selvä muutos – Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa

Jaa

Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi.

Ronnie Hole

Moni suuntaa tulevana hiihtolomana ulkomaille ja se näkyy myös Prisman myyntidatassa. Lokakuusta tammikuuhun tarkasteltuna yleisesti matkalaukkujen ja -kassien myynti on kasvanut 30 prosenttia. Suurinta kasvua on ollut selvästi laukuissa, jotka soveltuvat nimenomaan käsimatkatavaroiksi.

”Näissä laukuissa kasvu on jopa kahdeksankertaista. Nyt näyttää vahvasti siltä, että yhä useampi ei halua maksaa erikseen ruumaan laitettavasta matkalaukusta, vaan yrittää optimoida tavaransa mahtumaan käsimatkatavaroihin,” Prisman jalkineiden ja laukkujen myyntipäällikkö Camilla Rosenqvist kertoo.

Esimerkiksi yksi alkutalven suosituimmista tuotteista on ollut nimenomaan tähän tarkoitukseen suunnattu American Touristerin Take2Cabin Casual –reppu.

Ilmiöstä kertoo myös yllättävän tuotteen räjähdysmäinen kysynnän kasvu.

”Digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysyntä on noussut viime kuukausina monisatakertaiseksi. Tämä on todella poikkeuksellista ja kertoo siitä, että yhä useampi haluaa optimoida käsimatkatavaroihin mahdollisimman paljon tavaraa ilman, että se ylittää painorajoja,” Rosenqvist toteaa.

Myös muissa matkailutuotteissa selkeää kasvua

Matkalaukut eivät ole ainoa tuotekategoria, jossa kasvua nähdään ennen hiihtolomaa. Myös eri matkustustarvikkeet ovat kasvattaneet kysyntäänsä.

”Myynti on ollut niin vilkasta, että suosituimmat tuotteet ovat osaltaan loppumassa pian. Olemme tähän kuitenkin jo reagoineet ja, tuotteisiin saadaan pian täydennystä”, Rosenqvist sanoo.

”Esimerkiksi niskatyynyjen myynti on kasvanut 37 prosenttia ja passikansien ja -pussien puolestaan yli kaksinkertaistunut lokakuun alusta. Erityisen suosittuja ovat olleet puhallettavat ja memory foam -täytteiset niskatyynyt.”

Suomalaisten tietoisuuteen ovat myös uineet tavaroiden järjestämistä helpottavat pakkauspussit.

”Näiden kysyntä on kasvanut 50 prosenttia loka-tammikuun aikana. Tällä hetkellä matkailussa selvästi arvostetaan aiempaa enemmän sitä, että tavarat ovat helposti löydettävissä ja selkeässä järjestyksessä,” Rosenqvist pohtii.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Camilla Rosenqvist
Myyntipäällikkö (urheilu, jalkineet ja laukut)
camilla.rosenqvist@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

American tourister Take2cabin Casual -reppu
American tourister Take2cabin Casual -reppu
Lataa
Travelines puhallettava matkatyyny
Travelines puhallettava matkatyyny
Lataa
Travelines matkatyyny memory foam
Travelines matkatyyny memory foam
Lataa
Travelines pakkauspussi 3 kpl
Travelines pakkauspussi 3 kpl
Lataa
Travelines digitaalinen matkalaukkuvaaka
Travelines digitaalinen matkalaukkuvaaka
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.

Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye