Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry

Opettajaksi opiskelevien kunta- ja aluevaalitavoitteet: ”Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus”

Jaa

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. SOOLin mielestä osaavan ja hyvinvoivan Suomen rakentaminen on jokaisen etu.

Kuvituskuvassa opiskelijoita keskustelemassa puistossa.
Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opettajaksi opiskeleville merkittävä paikka vaikuttaa. Kuvituskuva. Petri Anttila SOOL

Kunnassamme:

1. mahdollistetaan opettajien hyvinvointi ja osaaminen

2. koulutuksen järjestäjän on taattava oppilaille ja opettajille laadukkaat resurssit oppimiselle ja opettamiselle

3. opetuksen on tuettava oppilaiden osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä

Alueellamme:

4. on taattava hyvinvoiva kouluyhteisö

Osaavan ja hyvinvoivan Suomen rakentaminen on jokaisen etu. Koulujen laadun ja hyvinvoinnin sekä opettajankoulutuksen laadun ja osaamisen kehittäminen ovat avainasemassa valoisaa tulevaisuutta rakennettaessa. Tämän turvaamiseksi tarvitsemme jokaista päättäjää niin kunnissa kuin hyvinvointialueilla varmistamaan, että Suomella on resursseja tuottaa hyvinvoivaa osaamista tulevaisuudessa.

1. Mahdollistetaan opettajien hyvinvointi ja osaaminen

Pystyäkseen tarjoamaan laadukasta koulutusta, kunta tarvitsee päteviä ja hyvinvoivia opettajia.

Uudet opettajat

  • Kiinnittyäkseen työhönsä uusi opettaja tarvitsee kunnollisen perehdytyksen, riittävästi suunnitteluaikaa ennen opetustyön alkua ja mahdollisuuden mentorointiin.
  • Varmistaakseen suunnitelmallisen perehdytyksen ja sen arvioinnin opetuksen järjestäjällä on oltava uuden opettajan perehdytysohjelma.
  • Opettajien määräaikaisia työsuhteita tulisi käyttää vain äärimmäisen tarpeen vaatiessa.
  • Määräaikaisissa työsuhteissa on maksettava palkkaa myös kesäkeskeytyksen ajalta.

Terveelliset, turvalliset ja esteettömät työtilat

  • Opetus tulee järjestää esteettömässä ympäristössä, joka on sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti turvallinen niin henkilökunnalle kuin oppijoille. Opetuksen järjestäjän tulee reagoida nopeasti ilmoituksiin, jotka tehdään oppimisympäristöjen saavutettavuutta haittaavista tekijöistä.
  • Paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee lisätä feminististä ja antirasistista pedagogiikkaa, sekä ympäristö- ja seksuaalikasvatusta. Opettajille tulee tarjota näistä aiheista täydennyskoulutusta. Näin luodaan kaikille sosiaalisesti turvallinen ympäristö, missä ennaltaehkäistään kiusaamista, väkivaltaa ja syrjintää sekä puututaan niihin tehokkaasti.
  • Henkilökunnan ja oppijoiden ilmoitukset sisäilmaoireista tulee aina ottaa vakavasti. Opetuksen järjestäjän vastuulla on kartoittaa tilojen kuntoa terveyshaitoista tehtyjen ilmoitusten perusteella.

2. Koulutuksen järjestäjän on taattava oppilaille ja opettajille riittävä tuki

Laadukas kasvatus ja koulutus on turvattava kaikkina aikoina.

Oppimisen tuki ja resurssit

  • Oppilas- ja opiskelijahuollon palveluiden on pysyttävä oppilaitoksissa.
  • Jokaisen oppijan oikeus oppimisen tukeen tulee varmistaa  kohdistamalla resurssit paikkakuntakohtaisten tarpeiden mukaisesti.
  • Kuntien täytyy tarjota tarvittavat resurssit täydennyskoulutuksen järjestämiseen.
  • Kunnan tulee tarjota:
    • riittävä tuki ja henkilöstöresurssit varhaiskasvatuksessa,
    • tukea nivelvaiheeseen eli oppijan opetusasteelta toiselle siirtymiseen,
    • opinto-ohjausta, jonka tulee olla yksilöllistä ja jatkuvaa,
    • erityisopetuksen resursseja kaikilla asteilla.

Erityisopetus

  • Inkluusio ei ole säästötoimenpide. Ryhmä- ja oppilaskohtaista tukea tarvitsevalle oppijalle on tarjottava hänen etunsa mukaisia joustavia ratkaisuja. Kouluissa on oltava mahdollisuus osittaiseen tai kokoaikaiseen pienryhmäopetukseen.
  • Koulun tulee varmistaa, että oppilaalle HOJKS:ssa tai muuten oppilashuollossa sovitut tukimuodot toteutuvat uuden perusopetuslain mukaisesti ja niitä arvioidaan säännöllisesti.
  • Kuntien tulee varmistaa, että oppilaitoksissa on riittävä määrä kelpoisia erityisopettajia.

Opetushenkilöstön riittävyys

  • Kuntien tulee huolehtia riittävistä henkilöstöresursseista. Laadukas koulutus ja kasvatus turvataan riittävän pienillä opetusryhmillä seuraavin henkilöstömitoituksin:
Varhaiskasvatus, 0–3v 1:3
Varhaiskasvatus, 3–5v 1:6
Esiopetus 1:13
Perusopetus 1.–2.-luokilla 1:18
Opetus ylemmillä luokilla ja toisella asteella 1:20
Erityisopettajia esi- ja alkuopetuksessa 1:50
Erityisopettajia perusopetuksessa ja toisella asteella 1:100
Opinto-ohjaajia perusopetuksessa ja toisella asteella 1:150
Erityisluokanopetus, jossa vammaisopetusta 1:6
Erityisluokanopetus, ilman vammaisopetusta 1:8
  • Kunnan tulee houkutella pätevää opetushenkilöstöä. Laadukas kasvatus- ja koulutuspalveluihin satsaaminen varmistaa kunnan elinvoimaisuuden vahvistumisen.
  • Kuntien tehdessä lomautuspäätöksiä tulee varmistaa, että ne eivät kohdistu kasvatuksen ja koulutuksen henkilöstöön.
  • Kunnan pitää tukea moniammatillisen yhteistyön mahdollisuutta.
  • Kunta tunnistaa opettajankoulutuksen tuoman osaamisen ja ottaa tämän huomioon vakinaisten ja määräaikaisten opettajien rekryprosesseissa.
  • Kunta palkkaa ensisijaisesti kelpoisia opettajia myös lyhytaikaisiin sijaistuksiin. Kelpoisuuden tulee näkyä myös sijaisopettajan palkassa.

3. Opetuksen on tuettava oppilaiden osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä

Kuntien tulee osaltaan taata hyvän ja kestävän elämän edellytykset tuleville sukupolville.

Kestävä kehitys

  • Kuntien päätöksenteossa kestävä kehitys tulee huomioida kokonaisvaltaisesti – sosiaalisesti, taloudellisesti, kulttuurisesti ja ekologisesti kestävinä päätöksinä.
  • Paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kirjata kestävän kehityksen tavoitteet ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi.
  • Kouluissa toimivalle henkilökunnalle tulee tarjota laadukasta koulutusta kestävästä kehityksestä ja sen huomioimisesta omassa työssä.
  • Koulutuksen tulee olla saavutettavaa asuinpaikasta riippumatta ja koulutustarjonnan kattavaa ympäri maata.
  • Kuntien tulee kehittää ja tukea koulujen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, sekä luoda näiden kehittämiseen konkreettisia keinoja.

Opettajat ja oppijat osallisina päätöksenteossa

  • Kuntien tulee osallistaa lapsia ja nuoria yhteiskunnalliseen toimintaan ja luoda sopivia tapoja osallistua päätöksentekoon kannustaen heitä aktiiviseen kansalaisuuteen.
  • Kuntien pitää varmistaa, että lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus vaikuttaa myös kouluissa päätöksentekoon mielekkäillä ja merkityksellisillä tavoilla.
  • Oppilas- ja opiskelijatoimikuntia tulee kuulla heitä koskevissa asioissa kunnan päätöksenteossa.
  • Opetushenkilöstön asiantuntijuutta tulee hyödyntää laajasti koulutusta ja kasvatusta koskevassa päätöksenteossa.
  • Korkeakoulupaikkakunnilla tulee huomioida, että opiskelijoiden ääni kuullaan kunnan päätöksenteossa.

4. Alueiden on taattava hyvinvoiva kouluyhteisö

Terveydenhuolto ja terveyden edistäminen

  • Hyvinvointialueiden on taattava oppilaille ja opetushenkilöstölle riittävät resurssit sosiaali-, terveys- ja opiskeluhuollossa.
  • Hyvinvointialueiden ja kunnan viranomaisten välistä yhteistyötä on tehostettava, jotta oppilaille ja opetushenkilöstölle taataan hyvinvointia ja kehittymistä tukeva ympäristö.
  • Oppilaitosten esihenkilöiden tulee huolehtia opettajien työssä jaksamisesta vakavasti ja tarpeen vaatiessa muokata työtä hyvinvointia edistävämmäksi.

Mielenterveyspalvelut

  • Mielenterveyspalveluiden piiriin hakeutumiseen tulee olla erittäin matala kynnys ja nopea pääsy. Tieto palveluista tulee olla helposti saatavilla ja erityisesti ehkäisevän mielenterveystyön palveluihin tulee panostaa.
  • Kunnan on turvattava oppilaiden ja opetushenkilöstön pääsy mielenterveyteen erikoistuneiden osaajien ammattiavun piiriin.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on valtakunnallinen kaikkien opettajaksi opiskelevien edunvalvoja ja palvelujärjestö, johon kuuluu yli 6 000 eri alojen opettajaksi opiskelevaa. Liitto edistää ja valvoo jäsentensä etuja erityisesti koulutus-, sosiaali- ja nuorisopoliittisissa kysymyksissä sekä parantaa opettajaksi opiskelevien opiskeluedellytyksiä vaikuttamalla opettajankoulutuksen kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle14.11.2024 15:04:18 EET | Tiedote

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye