Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Välkommen till presskonferensen för utställningen Gränsöverskridare onsdagen den 5 mars 2025 kl. 10.15.

Dela

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen den 5 mars 2025 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. 

Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Då konstnärerna på Gränsöverskridare var verksamma hade kvinnor ännu inte rösträtt. Kvinnor tvingades ofta välja mellan karriär och familj: i och med äktenskap blev de ofta tvungna att sluta med sitt arbete som konstnär. Många av de modiga konstnärerna på utställningen har varit förebilder för kvinnliga konstnärer som levde senare, såsom Helene Schjerfbeck och Ellen Thesleff. Ett konsthistoriskt betydande utställning lyfter fram tidigare helt okända konstnärer och deras nätverk, och presenterar verk som aldrig tidigare setts i Finland. Utställningen är en fortsättning på Ateneums arbete som en pionjär inom forskningen kring kvinnliga konstnärer.

Obs! Du hittar pressbilderna nedan. Bertha Froriep: Porträtt av Victoria Åberg (1880). Amanda Kjellberg: Porträtt av fröken Charlotta Fredrika Sparre utklädd till Vestal, kopia efter Nonotte (1870–1879). Maria Martinau: Kvinnoporträtt (ca 1880–1899) Julie Hagen-Schwarz: Självporträtt (1855). Alexandra Frosterus-Såltin: Ung dam (1858). Nathalie Martinau: Trotjänarinna (1882). Ida Silfverberg: Självporträtt (1868). Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Johanne Mathilde Dietrichson: Självporträtt (1865).
Obs! Du hittar pressbilderna nedan. Bertha Froriep: Porträtt av Victoria Åberg (1880). Amanda Kjellberg: Porträtt av fröken Charlotta Fredrika Sparre utklädd till Vestal, kopia efter Nonotte (1870–1879). Maria Martinau: Kvinnoporträtt (ca 1880–1899) Julie Hagen-Schwarz: Självporträtt (1855). Alexandra Frosterus-Såltin: Ung dam (1858). Nathalie Martinau: Trotjänarinna (1882). Ida Silfverberg: Självporträtt (1868). Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Johanne Mathilde Dietrichson: Självporträtt (1865).

Presskonferens för media onsdag 5.3 kl. 10.15 – också på nätet

Presskonferensen för utställningen hålls i Ateneum-salen med början kl. 10.15. Ateneums dörrar öppnar kl. 10. Till och med kl. 13 kan man stifta bekantskap med utställningen på våning 3 på museet. Det går också att följa presskonferensen på nätet. 

Vid evenemanget kommer utställningens kurator Anne-Maria Pennonen att diskutera utställningen tillsammans med Ateneums museichef Anna-Maria von Bonsdorff och den andra huvudredaktören för utställningspublikationen Hanne Selkokari.

Presskonferensen hålls på finska och engelska. Vänligen anmäl dig senast den 4.3.2025. Anmäl dig genom att klicka på den här länken.

Läs ankomstanvisningarna 

Det går också att följa presskonferensen på nätet 

Logga in på presskonferensen på nätet genom att klicka på den här länken. Man kan logga in från och med kl. 10 och presskonferensen inleds kl. 10.15. Under presskonferensens gång kan man ställa frågor genom att skriva i chatten. 

För att följa presskonferensen på mobil eller surfplatta krävs att Teams-appen är installerad. På dator kan man också följa presskonferensen i webbläsaren. Vi rekommenderar webbläsarna Chrome eller Edge, uppdaterade till senaste version.  

Information:
Informatör Reetta Haarajoki, tfn 050 476 6290, reetta.haarajoki [a] ateneum.fi 
Kommunikationschef Anna Kari, tfn 040 717 8185, anna.kari [a] ateneum.fi 

Gränsöverskridare förändrar vår uppfattning om kvinnliga konstnärers liv på 1800-talet

Gränsöverskridare – 1800-talets resande kvinnliga konstnärer
7.3–24.8.2025 

För att få en bättre utbildning måste konstnärerna på 1800-talet resa utomlands, som till Düsseldorf, Dresden, München eller Berlin i Tyskland. Kvinnor fick bara studera som manliga konstnärers privatelever eller i konstskolar som de hade grundat för kvinnor. 

Att resa var långsamt, ibland farligt, och krävde specialarrangemang eftersom en kvinna inte tilläts resa ensam. Resandet påverkade också verkens motiv: blommor, stilleben och porträtt var att föredra som motiv, snarare än landskap. Kvinnor klädde sig enligt tidens mode i krinolin, och därför var det enklare att måla inomhus än utomhus.  

Då konstnärerna på Gränsöverskridare var verksamma hade kvinnor ännu inte rösträtt. Kvinnor tvingades ofta välja mellan karriär och familj: i och med äktenskap blev de ofta tvungna att sluta med sitt arbete som konstnär. Många av de modiga konstnärerna på utställningen har varit förebilder för kvinnliga konstnärer som levde senare, såsom Helene Schjerfbeck och Ellen Thesleff. 

Ett konsthistoriskt betydande utställning lyfter fram tidigare helt okända konstnärer och deras nätverk, och presenterar verk som aldrig tidigare setts i Finland. Utställningen är en fortsättning på Ateneums arbete som en pionjär inom forskningen kring kvinnliga konstnärer, och kurator för utställningen är amanuens Anne-Maria Pennonen. Den belyser Tysklands betydelse som konstland och resemål jämfört med Frankrike, som det har forskats mycket mer om. 

Alla de nordiska, baltiska, tyska och polska konstnärerna på Gränsöverskridare studerade och arbetade i Tyskland på 1800-talet. Finska konstnärer på utställningen är bland annat Fanny ChurbergAlexandra Frosterus-SåltinIda Silfverberg och Victoria Åberg, och utländska Jeanna BauckMathilde Bonnevie-DietrichsonMarie Ellenrieder, Julie Hagen-SchwarzElisabeth Jerichau-BaumannMagda KrönerAmalia LindegrenEmmy Lischke och Bertha Wegmann. På utställningen ses också teckningar ur Naturhistoriska centralmuseets samlingar av den första kvinnliga vetenskapliga illustratören i Finland, Hilda Olson. Totalt visas målningar, skulpturer och teckningar av mer än 50 konstnärer, som alla är kvinnor.  

Samarbetspartner för den internationella utställningen och en av dem som lånat ut verk för utställningen är Kunstpalast i Düsseldorf, där en annan version av utställningen visas på hösten 2025, efter Ateneums utställning. Många av de visade verken kommer ur Finlands Nationalgalleris samlingar, och utöver dem har verk lånats av bland annat Alte Nationalgalerie (Tyskland), Nationalmuseum (Sverige), Göteborgs konstmuseum, Nasjonalmuseet (Norge), Ny Carlsberg Glyptotek och Statens Museum for Kunst (Danmark) samt Estlands konstmuseum. 

I samband med utställningen publiceras en omfattande utställningskatalog på finska, svenska och engelska. Chefredaktörer för publikationen är Anne-Maria Pennonen och Hanne Selkokari. I boken publiceras sammanlagt 18 artiklar av internationella forskare. 

Konstmuseet Ateneum
Öppettider och inträdesavgifter år 2025


Museet är öppet på följande sätt 27.1–30.6.2025 och 1.9–31.12.2025:
Måndag stängt | Tisdag–onsdag kl. 10–18 | Torsdag kl. 10–20 | Fredag kl. 10–18 | Lördag–söndag kl. 10–17 |  

I juli och augusti är museet öppet också på måndagar. Öppettiderna 1.7–31.8.2025 är:
Måndag kl. 11–17 | Tisdag–onsdag kl. 10–18 | Torsdag kl. 10–20 | Fredag kl. 10–18 | Lördag–söndag kl. 10–17  

Inträdesavgifter
Normal inträdesbiljett vid kassan 22 € | Normal inträdesbiljett på nätet 20 € | Inträdesbiljett till rabattpris 12 € | 18–24-åringar 12 € | Under 18-åringar gratis | Fritt inträde med Museikortet    

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Alma Erdmann: Kvinna från Schwarzwald (1899). Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie /Andres Kilger
Alma Erdmann: Kvinna från Schwarzwald (1899). Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie /Andres Kilger
Ladda ned bild
Hilda Olson: Spindlar, Helsingfors botaniska trädgård, 8.5.1860 och 12.5.1861 Alexander von Nordmanns arkivmaterial, Naturhistoriska centralmuseet, Helsingfors universitet. Foto: Finlands Nationalgalleri | Aleks Talve
Hilda Olson: Spindlar, Helsingfors botaniska trädgård, 8.5.1860 och 12.5.1861 Alexander von Nordmanns arkivmaterial, Naturhistoriska centralmuseet, Helsingfors universitet. Foto: Finlands Nationalgalleri | Aleks Talve
Ladda ned bild
Victoria Åberg: Vy från Capri (1879), Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Victoria Åberg: Vy från Capri (1879), Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Ladda ned bild
Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Göteborgs konstmuseum. Foto: Göteborgs konstmuseum / Hossein Sehatlou
Elisabeth Jerichau-Baumann: Kvinnohuvud (1874). Göteborgs konstmuseum. Foto: Göteborgs konstmuseum / Hossein Sehatlou
Ladda ned bild
Fanny Churberg: Månskenslandskap (1878). Fortums Konststiftelses samling. Foto: Fortums Konststiftelses samling  / Rauno Träskelin
Fanny Churberg: Månskenslandskap (1878). Fortums Konststiftelses samling. Foto: Fortums Konststiftelses samling  / Rauno Träskelin
Ladda ned bild
Magda Kröner: Stilleben med körsbär och jordgubbar i en flätad korg (1904). Kunstpalast, Düsseldorf. Foto: Kunstpalast - Horst Kolberg – ARTOTHEK
Magda Kröner: Stilleben med körsbär och jordgubbar i en flätad korg (1904). Kunstpalast, Düsseldorf. Foto: Kunstpalast - Horst Kolberg – ARTOTHEK
Ladda ned bild
Helmi Biese: Stormklipporna på Villinge, slutet av 1890-talet, Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen
Helmi Biese: Stormklipporna på Villinge, slutet av 1890-talet, Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen
Ladda ned bild
Maria Martinau: Flicka (odaterad). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen
Maria Martinau: Flicka (odaterad). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen
Ladda ned bild

Länkar

Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. 

Andra språk

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Pekka Halonens utställning visas på museet Petit Palais i Paris28.1.2025 09:55:00 EET | Pressmeddelande

En retrospektiv utställning av konstmålaren Pekka Halonen (1865–1933) visas på museet Petit Palais i Paris 4.11.2025–22.2.2026. Utställningen belyser Halonens exceptionella relation till naturen och hans livsstil omgiven av familjen och konstnärsgemenskapen. Petit Palais fortsätter härmed presentationerna av finska konstnärer: på museet sågs år 2022 den populära utställningen av Albert Edelfelt. Ateneums projekt Klassikerna ut i världen för ut den finska bildkonsten i världen med stöd av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.

Pekka Halosen näyttely Pariisin Petit Palais -museoon28.1.2025 09:55:00 EET | Tiedote

Taidemaalari Pekka Halosen (1865–1933) retrospektiivinen näyttely nähdään Pariisin Petit Palais -museossa 4.11.2025–22.2.2026. Näyttely esittelee Halosen poikkeuksellista luontosuhdetta ja elämäntapaa perheen ja taiteilijayhteisön ympäröimänä. Petit Palais jatkaa suomalaisten taiteilijoiden esittelyä: museossa nähtiin taidemaalari Albert Edelfeltin suosittu näyttely vuonna 2022. Ateneumin Klassikot maailmalle -hanke vie kuvataidetta ulkomaille Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.

Pekka Halonen exhibition to be shown at the Petit Palais in Paris28.1.2025 09:55:00 EET | Press release

A retrospective exhibition of works by the painter Pekka Halonen (1865–1933) will be shown at the Petit Palais museum in Paris from 4 November 2025 to 22 February 2026. The exhibition will explore Halonen’s exceptional relationship with nature and his way of life, surrounded by his family and a community of artists. The Petit Palais continues to feature Finnish artists: the museum hosted a popular exhibition of works by the painter Albert Edelfelt in 2022. The Ateneum’s Klassikot maailmalle (“Taking Finnish classics abroad”) project takes Finnish visual art abroad with the support of the Jane and Aatos Erkko Foundation.

1800-talets kvinnliga konstnärer och Wien i början av 1900-talet presenterar sig på utställningarna år 202514.11.2024 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På Konstmuseet Ateneum ses år 2025 två tillfälliga utställningar. Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Gallen-Kallela, Klimt & Wien som visas 26.9.2025–1.2.2026 berättar om hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernisterna som Gustav Klimt och Koloman Moser. Samtidigt visas samlingsutställningen En tidsfråga. Den nu pågående utställningen Gothic Modern visas fram till den 26 januari 2025.

Vuoden 2025 näyttelyissä esittäytyvät 1800-luvun naistaiteilijat ja 1900-luvun alun Wien14.11.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään vuonna 2025 kaksi vaihtuvaa näyttelyä. Rajojen rikkojat tuo ensimmäistä kertaa yhteen 1800-luvun matkustavien naistaiteilijoiden työtä 7.3.–24.8.2025. 26.9.2025–1.2.2026 nähtävä Gallen-Kallela, Klimt & Wien kertoo, miten Akseli Gallen-Kallelan taide kehittyi vuorovaikutuksessa kansainvälisten modernistien, kuten Gustav Klimtin ja Koloman Moserin kanssa. Lisäksi esillä on kokoelmanäyttely Ajan kysymys. Tällä hetkellä nähtävä Gothic Modern -näyttely on esillä 26. tammikuuta 2025 asti.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye