Kelan Kemin palvelupisteen aukioloaika muuttuu
Kemin palvelupiste on 24.2. alkaen avoinna torstaisin ja perjantaisin klo 12–16 sekä ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Kemissä palvelee jatkossa torstaina ja perjantaina klo 12–16 sekä ajanvarauksella. Ajan palvelupisteeseen voi varata Kelan puhelinpalvelusta. Kemin palvelupiste sijaitsee osoitteessa Meripuistokatu 16.
Jatkossa asiakas otetaan vastaan infopisteessä, jossa palveluasiantuntija selvittää asiakkaan tilannetta ja ohjaa asiakkaan hänen tarpeeseensa sopivaan Kelan palveluun, esimerkiksi asioimaan OmaKelassa tai ajanvarauksella palvelupisteessä tai puhelimessa.
Kemin palvelupisteen asiakastilassa on myös mahdollisuus käyttää asiakastietokoneita Kelan verkkoasiointiin palvelupisteen aukioloaikana.
– Muutoksilla mahdollistetaan jatkossa enemmän palvelua ajanvarauksella ja tavoitellaan sujuvampaa asiointia. Näin pystymme tarjoamaan kaikille palvelupisteellä asioiville riittävää tukea, kertoo Kelan pohjoisen asiakaspalvelukeskuksen päällikkö Outi Hyrkäs.
Aikaisemmin Kemin palvelupiste on ollut avoinna samaan aikaan keskiviikkoisin ja torstaisin.
Useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa ja puhelimitse
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa. Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Hyrkäsasiakaspalvelukeskuksen päällikköKela, Pohjoinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:040 486 7490outi.hyrkas@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA:s chattjänst för samarbetspartner och arbetsgivare upphör20.2.2025 10:12:19 EET | Pressmeddelande
FPA erbjuder sina samarbetspartner och arbetsgivarkunder många sätt att sköta ärenden. Också utbyte av information mellan myndigheter gör det lättare att hjälpa gemensamma kunder. FPA utvecklar sina tjänster att bättre svara mot kundernas behov. Chattjänsten för samarbetspartner och arbetsgivare upphör i sin nuvarande form 28.2.
Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy20.2.2025 10:12:19 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela tarjoaa kumppaneilleen ja työnantaja-asiakkailleen monia asiointitapoja verkosta puhelimeen. Myös viranomaisten välinen tiedonvaihto helpottaa yhteisen asiakkaan auttamista. Kela kehittää palveluja vastaamaan paremmin eri asiakkaiden tarpeita. Kumppanien ja työnantajien chattipalvelu nykymuotoisena päättyy 28.2.
Kostnaderna för det grundläggande utkomststödet ökade med nästan hundra miljoner euro20.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Antalet hushåll som fick grundläggande utkomststöd från FPA var på samma nivå som året innan, men kostnaderna ökade med 95 miljoner euro. Ökningen av utgifterna förklaras till stor del av nedskärningarna i den sociala tryggheten samt av de många ukrainarna som flytt undan kriget och som omfattas av den sociala tryggheten, säger en forskare.
Perustoimeentulotuen kustannukset kasvoivat lähes sata miljoonaa euroa20.2.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan maksaman perustoimeentulotuen saajakotitalouksien määrä pysyi edellisvuoden tasolla, mutta kustannukset kasvoivat 95 miljoonaa euroa. Menojen kasvu selittyy pitkälti sosiaaliturvan leikkauksilla sekä sosiaaliturvan piiriin tulleilla sotaa paenneilla ukrainalaisilla, kertoo tutkija.
Missbruk av FPA-förmåner är ovanligt – flest misstankar om bidragsfusk inom utkomststöd och arbetslöshetsförmåner18.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Misstankar om bidragsfusk i samband med FPA:s förmåner förekommer mest inom det grundläggande utkomststödet, arbetslöshetsförmånerna och det allmänna bostadsbidraget. År 2024 utgjorde de misstänkta fallen mindre än en halv promille av alla utbetalda förmåner.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme