Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela tarjoaa kumppaneilleen ja työnantaja-asiakkailleen monia asiointitapoja verkosta puhelimeen. Myös viranomaisten välinen tiedonvaihto helpottaa yhteisen asiakkaan auttamista. Kela kehittää palveluja vastaamaan paremmin eri asiakkaiden tarpeita. Kumppanien ja työnantajien chattipalvelu nykymuotoisena päättyy 28.2.
Kelan tavoitteena on asiakaslähtöinen ja asiakkaan tarpeet huomioiva palvelu. Selvitämme parhaillaan, millaiset palvelut palvelevat parhaiten kumppani- ja työnantaja-asiakkaitamme. Chattipalvelu korvataan jatkossa muilla palveluilla. Chatissä kumppaneita ja työnantajia on neuvottu yleisellä tasolla.
Palvelemme kumppaneita ja työnantajia puhelimitse ja kiireettömissä asioissa suojatulla sähköpostilla. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa kumppanien ja työnantajien asiointipalveluissa. Tarvitset Suomi.fi-valtuudet asiointipalveluiden käyttöön. Saat tunnistautumistavan ja valtuudet omalta organisaatioltasi.
Näin Kela palvelee kumppaneita
Kelan viranomaislinja palvelee kumppania puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235. Viranomaislinjalla saat vastauksia kysymyksiin etuuksien perusteista, hakemismenettelystä, asian käsittelyvaiheesta, etuuden määrästä ja maksamisesta. Kaikki kumppanien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.
Voit myös varata asiakkaallesi Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voit myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.
Kelan etuustietopalvelu Kelmusta voit tarkistaa tiedot esimerkiksi asiakkaasi etuuksista, maksuista ja lääkekatosta. Palvelua voivat käyttää Suomi.fi-valtuudella ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.
Löydät kaikki kumppanien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.
Näin Kela palvelee työnantajia
Kelan asiantuntijat neuvovat työnantajalinjalla puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 241 perhe-etuuksiin, sairauspäivärahoihin, kuntoutusrahaan ja kuntoutukseen liittyvissä kyselyissä. Työnantajalinjalla voit kysyä hakemisesta, lisäselvityksistä ja siitä, miten palkkatiedot ilmoitetaan eri etuuksiin. Kaikki työnantajien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.
Kiireettömissä asioissa työnantajan edustaja voi olla yhteydessä suojatulla sähköpostilla. Suojatulla sähköpostilla voit lähettää Kelaan liitteitä tai kysyä neuvoa. Suosittelemme, että käytät Kelan omaa suojattua sähköpostia.
Sairastamiseen, vanhempainvapaisiin tai kuntoutusrahaan liittyvät työnantajan hakemukset ja lisäselvitykset voit toimittaa Kelaan Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Palvelusta näet maksu- ja päätöstiedot ja lisäksi voit ilmoittaa ulkomailla työskentelystä.
Löydät kaikki työnantajien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.
Lue lisää
Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen
Yhteyshenkilöt
Anna Pellinenkehittämisen asiantuntija, AsiakkuusyksikköKela
Puh:050 552 2085anna.pellinen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kostnaderna för det grundläggande utkomststödet ökade med nästan hundra miljoner euro20.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Antalet hushåll som fick grundläggande utkomststöd från FPA var på samma nivå som året innan, men kostnaderna ökade med 95 miljoner euro. Ökningen av utgifterna förklaras till stor del av nedskärningarna i den sociala tryggheten samt av de många ukrainarna som flytt undan kriget och som omfattas av den sociala tryggheten, säger en forskare.
Perustoimeentulotuen kustannukset kasvoivat lähes sata miljoonaa euroa20.2.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan maksaman perustoimeentulotuen saajakotitalouksien määrä pysyi edellisvuoden tasolla, mutta kustannukset kasvoivat 95 miljoonaa euroa. Menojen kasvu selittyy pitkälti sosiaaliturvan leikkauksilla sekä sosiaaliturvan piiriin tulleilla sotaa paenneilla ukrainalaisilla, kertoo tutkija.
Missbruk av FPA-förmåner är ovanligt – flest misstankar om bidragsfusk inom utkomststöd och arbetslöshetsförmåner18.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Misstankar om bidragsfusk i samband med FPA:s förmåner förekommer mest inom det grundläggande utkomststödet, arbetslöshetsförmånerna och det allmänna bostadsbidraget. År 2024 utgjorde de misstänkta fallen mindre än en halv promille av alla utbetalda förmåner.
Kelan etuuksien väärinkäyttö vähäistä – väärinkäytösepäilyjä eniten toimeentulotuessa ja työttömyysturvassa18.2.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan etuuksia koskevia väärinkäytösepäilyjä on eniten perustoimeentulotuessa, työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa. Vuonna 2024 väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli alle puoli promillea.
Kelan Kemin palvelupisteen aukioloaika muuttuu17.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Kemin palvelupiste on 24.2. alkaen avoinna torstaisin ja perjantaisin klo 12–16 sekä ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme