Den digitala servicen för invånarna i sju kommuner uppdaterades
Under veckoslutet togs det nya klient- och patientdatasystemet i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Den här veckan kan det uppstå rusning i våra tjänster. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först nästa vecka.
Ibruktagandet av det nya systemet kan förorsaka fördröjningar i vissa tjänster, eftersom personalen behöver få tid att lära sig använda det nya arbetsredskapet. En del data har ännu inte överförts från de gamla systemen, så personalen använder för tillfället både det nya och de gamla systemen parallellt.
Den som ska uträtta ärenden i exempelvis vårdbehovsbedömningen eller vid ovan nämnda kommuners hälsocentraler eller välfärdsstationer bör alltså vara förberedd på fördröjningar.
– Begäran om återuppringning av vårdbehovsbedömningen kan undantagsvis bara lämnas klockan 8–11 den här veckan. Symtombedömningarna i den digitala tjänsten Omaolo kan däremot fyllas i normalt. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först i slutet av veckan eller nästa vecka, råder avdelningsskötare Erja Lahti.
Boka tid via den nya digitala servicekanalen
I och med ibruktagandet utvidgades användningen av hälso- och sjukvårdens digitala servicekanal, Medborgarnas hälsovårdstjänst.
Tjänsterna i den nya servicekanalen kan nu användas i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Samma system togs i bruk i Kristinestad och Kaskö redan i höst. Du hittar våra digitala tjänster på vår webbplats, Uträtta dina ärenden på nätet.
Du kan nu sköta följande ärenden digitalt inom primärvården och munhälsovården:
- Du kan hantera och kontrollera dina egna tidsbokningar och hälsouppgifter, men även uträtta ärenden för någon annan.
-
Du kan fylla i förhands- och uppföljningsblanketter och enkäter.
-
Du kan läsa meddelanden som yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården skickat till dig.
-
Du kan ansluta dig till en förhandsbokad videomottagning med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.
-
Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter och tillåta sms-påminnelser.
Som vårdnadshavare kan du digitalt uträtta ärenden för ditt barn som är under 12 år. I en del fall kan du som vårdnadshavare även uträtta ärenden för ditt barn som är under 18 år om en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedömt detta som nödvändigt.
Ge tillstånd till sms-påminnelser
Ibruktagningen av det nya systemet kan påverka sms-påminnelserna. Om du har en mottagningstid i februari kan det hända att du inte får någon sms-påminnelse.
Logga in i den nya digitala servicekanalen Medborgarnas hälsovårdstjänst för att kontrollera dina kontaktuppgifter och samtidigt ge välfärdsområdet tillstånd att skicka sms. I fortsättningen får du då sms-påminnelser om alla dina mottagningstider inom primärvården, exempelvis om läkarmottagningar och rådgivningsbesök.Noggrannare anvisningar finns på vår webbplats.
I fortsättningen kommer primärvårdens och munhälsovårdens laboratorieresultat inte att skickas per sms, utan kommer i stället att kunna läsas på MittKanta.
Enheterna inom den specialiserade sjukvården samt primärvårds- och munhälsovårdsenheterna i Jakobstad, Larsmo, Pedersöre, Nykarleby och Kronoby övergår till den gemensamma servicekanalen senare i vår i samband den sista fasen av ibruktagningen av klient- och patientdatasystemet.
Kontakter
Pia HaglundIT-direktör
Tel:040 183 2739pia.haglund@ovph.fiErja LahtiAvdelningsskötare
Tel:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Övergången till det nya systemet har skapat viss tröghet – men har ändå löpt smidigare än väntat21.2.2025 14:47:59 EET | Pressmeddelande
Under föregående veckoslut togs ett nytt klient- och patientdatasystem i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Det nya systemet Lifecare togs i bruk inom primärvården och munhälsovården samt socialvårdens boendeservice, hemvård, dag- och arbetsverksamhet.
Uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttanut hitautta – muutos silti odotettua sujuvampi21.2.2025 14:46:59 EET | Tiedote
Viime viikonlopun aikana otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Lifecare-järjestelmään siirtyivät näissä kunnissa perusterveydenhuolto ja suun terveydenhuolto sekä sosiaalihuollon asumispalvelut, kotihoito ja päivä- ja työtoiminta.
Skötarmottagningen fortsätter på Kaskö välfärdsstation21.2.2025 08:56:35 EET | Pressmeddelande
Den 7 april flyttar den brådskande mottagningen och läkarmottagningen vid Kaskö välfärdsstation till Närpes hälsovårdscentral. Skötarmottagningen i Kaskö kräver i fortsättningen tidsbokning.
Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisten hyvinvointiasemalla21.2.2025 08:56:20 EET | Tiedote
Kaskisten hyvinvointiaseman kiirevastaanotto ja lääkärin vastaanottotoiminta siirtyvät kokonaan Närpiön terveyskeskukseen 7. huhtikuuta. Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisissa pelkästään ajanvarauksella.
Vårdbehovsbedömningen är överbelastad19.2.2025 16:23:13 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdet hinner just nu inte besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag. Om ditt ärende är brådskande, ring Jourhjälpen på nummer 116 117.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum