Vårdbehovsbedömningen är överbelastad
Välfärdsområdet hinner just nu inte besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag. Om ditt ärende är brådskande, ring Jourhjälpen på nummer 116 117.
Välfärdsområdets vårdbehovsbedömning är för tillfället överbelastad. Speciellt de som bor i Vasa och Korsholm måste vänta på att bli uppringda. För det är flest kunder som ringer från just dessa kommuner. För tillfället hinner inte vårdbehovsbedömningen besvara begäranden om återuppringning under samma dag.
Den här veckan kan begäranden om återuppringning lämnas endast till klockan 11. Eftersom väntetiden i telefon blivit längre än normalt, är det också fler än vanligt som lämnat begäranden om återuppringning.
Vårdbehovsbedömningen önskar att den som har ett icke-brådskande ärende ska ta kontakt först nästa vecka.
– Om ditt ärende är brådskande kan du också ringa jourhjälpens nummer 116 117. Där får du råd och egenvårdsanvisningar eller uppmanas vid behov att söka vård och får då anvisningar för det. Ring jourhjälpen först om du överväger att åka till jouren, säger avdelningsskötare Erja Lahti.
De digitala symtombedömningarna i Omaolo fungerar normalt.
– Vid behov kan kunden skicka sin ifyllda symtombedömning från tjänsten till våra skötare och då går ärendet vidare på det sättet.
Köerna kan vara långa även nästa vecka
Väntetiden i telefon är längre än normalt och på onsdagseftermiddagen är den genomsnittliga väntetiden 28 minuter.
– Ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet lyckades bra vid vårdbehovs-bedömningen och personalen har lärt sig att använda det nya systemet. Men det tar ändå längre än normalt att sköta en patients ärende, eftersom vi ännu till viss del måste använda det gamla systemet parallellt med det nya, säger Lahti.
Av samma anledning kan också besök på hälsocentraler och välfärdsstationer ta längre än vanligt.
Problem i textmeddelanden om Marevan-behandling
Marevan-patienter får textmeddelanden med information om laboratorieundersökningar och INR-värdet samt medicindosen. Alla patienter i välfärdsområdet har inte fått meddelanden den här veckan – orsaken till problemet utreds som bäst.
Om du väntar på information om ditt INR-värde eller din medicinering och du inte har fått något meddelande, kan du ringa telefonnummer 040 679 0680 på vardagar klockan 9–11.
På fredag berättar vi mer om hur den första veckan med det nya klient- och patientdatasystemet har gått i Vasa, Korsholm, Vörå, Laihela, Malax, Korsnäs och Närpes.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Erja LahtiAvdelningsskötare
Tel:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Övergången till det nya systemet har skapat viss tröghet – men har ändå löpt smidigare än väntat21.2.2025 14:47:59 EET | Pressmeddelande
Under föregående veckoslut togs ett nytt klient- och patientdatasystem i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Det nya systemet Lifecare togs i bruk inom primärvården och munhälsovården samt socialvårdens boendeservice, hemvård, dag- och arbetsverksamhet.
Uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttanut hitautta – muutos silti odotettua sujuvampi21.2.2025 14:46:59 EET | Tiedote
Viime viikonlopun aikana otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Lifecare-järjestelmään siirtyivät näissä kunnissa perusterveydenhuolto ja suun terveydenhuolto sekä sosiaalihuollon asumispalvelut, kotihoito ja päivä- ja työtoiminta.
Skötarmottagningen fortsätter på Kaskö välfärdsstation21.2.2025 08:56:35 EET | Pressmeddelande
Den 7 april flyttar den brådskande mottagningen och läkarmottagningen vid Kaskö välfärdsstation till Närpes hälsovårdscentral. Skötarmottagningen i Kaskö kräver i fortsättningen tidsbokning.
Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisten hyvinvointiasemalla21.2.2025 08:56:20 EET | Tiedote
Kaskisten hyvinvointiaseman kiirevastaanotto ja lääkärin vastaanottotoiminta siirtyvät kokonaan Närpiön terveyskeskukseen 7. huhtikuuta. Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisissa pelkästään ajanvarauksella.
Hoidon tarpeen arviointi on ruuhkautunut19.2.2025 16:22:38 EET | Tiedote
Kaikkia takaisinsoittopyyntöjä ei pystytä hoitaa saman vuorokauden aikana. Jos asiasi on kiireellinen, soita päivystysapuun, 116 117.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum