Läkarbesök via telefon vid behov
Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.
Det kostar inget att ringa 116 117. Om man ringer från ett utländskt abonnemang kan det hända att operatören tar ut en avgift för samtalet. Vid behov erbjuds kunden en läkartid på distans, då ger Jourhjälpen kunden en tid när läkaren ringer upp.
– Det handlar inte om att man skulle behöva be Jourhjälpen om lov för att komma till jouren. Men om ärendet kan skötas via Jourhjälpen är det både lättare och billigare än att åka in till jouren. Jourhjälpens professionella kan förstås identifiera nödsituationer och då det behövs säger de att den som ringt ska ringa nödnumret och då kan den prehospitala akutsjukvården skickas snabbt ut till patienten, säger akutsjukhusets ledande läkare Taneli Väyrynen.
Distansläkaren tar hand om akuta fall som inte kräver fysisk undersökning av patienten. Hit hör exempelvis förkylningssymtom eller andra lindriga infektioner, olika utslag, konstaterande av ögoninflammationer samt allergisymtom.
Sedan början av år 2025 är det 10 euro billigare att sköta läkarbesöket på distans än att åka in till jouren. För tillfället kostar ett besök på jouren 66,70 euro. Om distansläkaren ändå bedömer att kunden måste besöka jouren och kunden sedan åker in, tas ingen avgift ut för telefonsamtalet med distansläkaren.
Jourhjälpen i Österbottens välfärdsområde tar emot cirka 5 000 samtal per månad. Flest samtal kommer från Vasabor, medan invånarna i Jakobstadsnejden är de som använder tjänsten minst. Jourhjälpen kan till exempel ge egenvårdsanvisningar som kunden kan följa hemma. Jourhjälpen ger också medicin- och vaccinationsrådgivning och hänvisar kunden efter behov till distansläkaren, hälsocentralen eller ett annat telefonnummer.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Saija Seppelinöverskötare
Tel:040 653 1726saija.seppelin@ovph.fiTaneli Väyrynenledande läkare, akutsjukhus
Tel:044 323 1319taneli.vayrynen@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Övergången till det nya systemet har skapat viss tröghet – men har ändå löpt smidigare än väntat21.2.2025 14:47:59 EET | Pressmeddelande
Under föregående veckoslut togs ett nytt klient- och patientdatasystem i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Det nya systemet Lifecare togs i bruk inom primärvården och munhälsovården samt socialvårdens boendeservice, hemvård, dag- och arbetsverksamhet.
Uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttanut hitautta – muutos silti odotettua sujuvampi21.2.2025 14:46:59 EET | Tiedote
Viime viikonlopun aikana otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Lifecare-järjestelmään siirtyivät näissä kunnissa perusterveydenhuolto ja suun terveydenhuolto sekä sosiaalihuollon asumispalvelut, kotihoito ja päivä- ja työtoiminta.
Skötarmottagningen fortsätter på Kaskö välfärdsstation21.2.2025 08:56:35 EET | Pressmeddelande
Den 7 april flyttar den brådskande mottagningen och läkarmottagningen vid Kaskö välfärdsstation till Närpes hälsovårdscentral. Skötarmottagningen i Kaskö kräver i fortsättningen tidsbokning.
Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisten hyvinvointiasemalla21.2.2025 08:56:20 EET | Tiedote
Kaskisten hyvinvointiaseman kiirevastaanotto ja lääkärin vastaanottotoiminta siirtyvät kokonaan Närpiön terveyskeskukseen 7. huhtikuuta. Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisissa pelkästään ajanvarauksella.
Vårdbehovsbedömningen är överbelastad19.2.2025 16:23:13 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdet hinner just nu inte besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag. Om ditt ärende är brådskande, ring Jourhjälpen på nummer 116 117.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum