Hoidon tarpeen arviointi on ruuhkautunut
Kaikkia takaisinsoittopyyntöjä ei pystytä hoitaa saman vuorokauden aikana. Jos asiasi on kiireellinen, soita päivystysapuun, 116 117.
Hyvinvointialueen hoidon tarpeen arvioinnissa on tällä hetkellä ruuhkaa. Takaisinsoittoa joutuvat odottamaan erityisesti vaasalaiset ja mustasaarelaiset asiakkaat. Näistä kunnista soittajia on määrällisesti eniten. Takaisinsoittoja ei pystytä tällä hetkellä tehdä saman vuorokauden aikana.
Takaisinsoittoja voi jättää tällä viikolla vain kello 11 saakka. Koska jonotusaika puhelimessa on venynyt normaalia pidemmäksi, tavallista useampi soittaja on jättänyt takaisinsoittopyynnön.
Hoidon tarpeen arvioinnista toivotaan, että ei-kiireellisissä asioissa otettaisiin yhteyttä vasta ensi viikolla.
– Jos asiasi on kiireellinen, voit soittaa myös päivystysavun numeroon 116 117. Sieltä saat neuvoja ja kotihoito-ohjeita tai tarvittaessa kehotuksen ja ohjeet hakeutua hoitoon. Jos harkitset lähtöä päivystykseen, soita ensin päivystysapuun, osastonhoitaja Erja Lahti neuvoo.
Myös Omaolon digitaaliset oirearviot toimivat normaalisti.
– Täytetyn oirearvion voi tarvittaessa lähettää palvelusta hoitajallemme ja asiasi etenee sitä kautta.
Jonoja voi olla vielä ensi viikollakin
Jonotusaika puhelimessa on venynyt normaalia pidemmäksi, ollen keskiviikkona iltapäivällä keskimäärin 28 minuuttia.
– Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto on sujunut hoidon tarpeen arvioinnin näkökulmasta hyvin ja henkilöstö on hienosti oppinut käyttämään uutta järjestelmää. Yhden potilaan asioiden hoitaminen kestää kuitenkin normaalia pidempään, koska joudumme vielä osittain käyttää vanhaa järjestelmää uuden rinnalla, Lahti kertoo.
Samasta syystä myös vastaanottokäynnit terveyskeskuksissa ja hyvinvointiasemilla voivat kestää normaalia pidempään.
Ongelmia Marevan-lääkitystä koskevissa tekstiviesteissä
Marevan-potilaat saavat tekstiviestillä tiedon laboratoriotutkimuksesta ja INR-arvosta sekä tiedot lääkeannostuksesta. Kaikki alueen potilaat eivät ole saaneet tällä viikolla viestejä ja ongelman syytä selvitetään parhaillaan.
Mikäli odotat tietoa INR-arvosta tai lääkityksestäsi tekstiviestillä, etkä ole saanut viestiä, voit soittaa numeroon 040 679 0680, puhelinaika arkisin klo 9–11.
Kerromme perjantaina, miten ensimmäinen viikko uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän kanssa on sujunut Vaasassa, Mustasaaressa, Vöyrillä, Laihialla, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä.
Yhteyshenkilöt
Erja LahtiOsastonhoitaja
Puh:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Övergången till det nya systemet har skapat viss tröghet – men har ändå löpt smidigare än väntat21.2.2025 14:47:59 EET | Pressmeddelande
Under föregående veckoslut togs ett nytt klient- och patientdatasystem i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Det nya systemet Lifecare togs i bruk inom primärvården och munhälsovården samt socialvårdens boendeservice, hemvård, dag- och arbetsverksamhet.
Uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttanut hitautta – muutos silti odotettua sujuvampi21.2.2025 14:46:59 EET | Tiedote
Viime viikonlopun aikana otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Lifecare-järjestelmään siirtyivät näissä kunnissa perusterveydenhuolto ja suun terveydenhuolto sekä sosiaalihuollon asumispalvelut, kotihoito ja päivä- ja työtoiminta.
Skötarmottagningen fortsätter på Kaskö välfärdsstation21.2.2025 08:56:35 EET | Pressmeddelande
Den 7 april flyttar den brådskande mottagningen och läkarmottagningen vid Kaskö välfärdsstation till Närpes hälsovårdscentral. Skötarmottagningen i Kaskö kräver i fortsättningen tidsbokning.
Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisten hyvinvointiasemalla21.2.2025 08:56:20 EET | Tiedote
Kaskisten hyvinvointiaseman kiirevastaanotto ja lääkärin vastaanottotoiminta siirtyvät kokonaan Närpiön terveyskeskukseen 7. huhtikuuta. Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisissa pelkästään ajanvarauksella.
Vårdbehovsbedömningen är överbelastad19.2.2025 16:23:13 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdet hinner just nu inte besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag. Om ditt ärende är brådskande, ring Jourhjälpen på nummer 116 117.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme