Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen asiointi Lunna otetaan käyttöön huhtikuussa
Huhtikuussa käyttöön otetaan chat ja kiireettömät viestit terveysasemilla, neuvolassa, hammashoidossa ja Seniori-infossa. Hyvinvointialueen yhteisen digitaalisen asioinnin käyttöönotto laajenee vaiheittain.

Sujuvaa asiointia chatin välityksellä
Hyvinvointialueen digitaalinen asiointi Lunna otetaan käyttöön huhtikuussa, jolloin avautuvat terveysasemien, hammashoidon, neuvolan ja Seniori-infon chat ja kiireettömät viestit. Lisäksi Lunnasta löytyvät yleisen asiakasneuvonnan chat sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kiireetön viesti.
”Asukkaidemme mielestä tärkeintä hyvinvointialueen palveluissa ovat sujuva yhteydenotto, nopea palveluihin pääsy ja osaavat ammattilaiset. Lunna on tärkeä panostus erityisesti sujuvaan yhteydenottoon”, kertoo hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.
Lunnassa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaavat hyvinvointialueen ammattilaiset. Chat-keskustelu on uusi ja sujuva asiointikanava, jossa viesteihin vastataan arkisin kello 8–16.
Kiireettömän viestin voi puolestaan lähettää ympäri vuorokauden, ja ammattilainen vastaa asiakkaan kiireettömään viestiin kolmen arkipäivän kuluessa.
Lunnaa voi käyttää joko älypuhelinsovelluksena tai internetselaimen kautta. Palvelut avataan koko alueen asukkaille, ja palvelua voi käyttää suomen, ruotsin tai englannin kielellä. Myös puolesta asiointi onnistuu Lunnassa.
Palvelun käyttö edellyttää vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiakasneuvonnan chatissa voi asioida internetselaimella myös ilman tunnistautumista. Tarvittaessa asiakas ohjataan Lunnasta vastaanotolle tai asioimaan puhelimitse.
Digitaalisen asioinnin nimeksi tulee Lunna
Digitaalisen asioinnin nimeksi tulee Lunna. Nimi on suuhun paremmin sopiva versio hyvinvointialueen LUVN-lyhenteestä, ja noussut esille henkilöstön keskuudesta.
”Henkilöstömme mielestä nimen täytyy olla selkeä ja lyhyt, jotta digitaalisten palvelujen pariin on helppo ohjata asiakkaita esimerkiksi puhelimessa. Lisäksi henkilöstö näki tärkeäksi, että nimi on sama suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi”, kuvaa hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.
Lunnan palvelut laajenevat vaiheittain
Lunnan palvelut laajenevat ensimmäisen kerran jo toukokuussa. Tuolloin käyttöön otetaan kuntoutuspalvelujen digitaalisia lomakkeita ja videovastaanottoja. Terveysasemilla ja neuvolassa videovastaanotot avataan syksyllä.
Asiakkaat ovat toivoneet erityisesti mahdollisuutta ajanvaraukseen. Tämä on suunnitelmissa myöhemmin, kun LUVNin yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto etenee.
Tulevaisuudessa Lunnasta on tarkoitus tulla valtaosalle asukkaista ensisijainen yhteydenottotapa hyvinvointialueen palveluihin. Puhelinasiointi ja paikan päällä asiointi säilyvät jatkossakin käytössä.
Lunna on rakennettu SuomiSote-alustalle
Länsi-Uudellamaalla digitaalisen asioinnin alustaksi valittiin joulukuussa 2024 BeeHealthyn SuomiSote, joka mahdollistaa digitaalisen asioinnin keskittämisen helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi. SuomiSote-alusta on käytössä myös monella muulla hyvinvointialueella.
Lunnan avautumisen päivämäärä selviää lähempänä huhtikuuta. Digitaalisen asioinnin palveluista julkaistaan lisää tietoa kevään aikana hyvinvointialueen verkkosivuilla ja monissa muissa kanavissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiKuvat
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Lunna, plattformen för digitala tjänster i Västra Nylands välfärdsområde, införs i april27.2.2025 07:02:00 EET | Tiedote
I april inför välfärdsområdet en chattjänst och en tjänst för icke-brådskande meddelanden för hälsostationer, rådgivningsbyråer, tandvård och Seniorinfo. Den gemensamma plattformen för välfärdsområdets digitala tjänster utökas stegvis.
Välfärdsområdets klimatprogram återremitterades för ny beredning25.2.2025 22:56:46 EET | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige återremitterade klimatprogrammet för ny beredning efter en omröstning, detta för att innehållet och målen i programmet ska kunna diskuteras vidare. Välfärdsområdesfullmäktige godkände den uppdaterade investeringsplanen för Västra Nylands välfärdsområde för 2025–2028.
Hyvinvointialueen ilmasto-ohjelma uudelleen valmisteluun25.2.2025 22:53:54 EET | Tiedote
Aluevaltuusto palautti äänestyksen jälkeen ilmasto-ohjelman uudelleen valmisteluun, jotta ohjelman sisällöstä ja tavoitteista voidaan käydä lisää keskustelua. Aluevaltuusto hyväksyi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn investointisuunnitelman vuosille 2025–2028.
Välfärdsområdesfullmäktige sammanträder den 25 februari 2025 i Ingå20.2.2025 15:56:23 EET | Tiedote
Västra Nylands välfärdsområdesfullmäktiges nästa sammanträde hålls tisdagen den 25 februari 2025 från kl. 17.30 i Ingå: Kyrkfjärdens skola, Museivägen 7.
Aluevaltuusto kokoontuu 25.2.2025 Inkoossa20.2.2025 15:53:03 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston seuraava kokous järjestetään tiistaina 25.2.2025, klo 17:30 alkaen Inkoossa: Kyrkfjärdens skola, Museontie 7.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme