Lunna, plattformen för digitala tjänster i Västra Nylands välfärdsområde, införs i april
I april inför välfärdsområdet en chattjänst och en tjänst för icke-brådskande meddelanden för hälsostationer, rådgivningsbyråer, tandvård och Seniorinfo. Den gemensamma plattformen för välfärdsområdets digitala tjänster utökas stegvis.

Smidig service i chatten
Plattformen för välfärdsområdets digitala tjänster Lunna införs i april, och då öppnas hälsostationernas, tandvårdens, rådgivningens och Seniorinfos chattjänst och tjänst för icke-brådskande meddelanden. I Lunna finns dessutom den allmänna kundtjänstens chattjänst och skol- och studerandehälsovårdens tjänst för icke-brådskande meddelanden.
”Våra invånare anser att det viktigaste med välfärdsområdets tjänster är smidig kontakt, snabb tillgång till tjänster och kompetent yrkespersonal. Lunna är en viktig satsning i synnerhet på smidig kontakt”, berättar välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Kundernas meddelanden i Lunna besvaras av yrkespersoner inom social- och hälsovården. Chattjänsten är ett nytt och smidigt sätt att uträtta ärenden med möjlighet att få svar på meddelanden vardagar klockan 8–16. Icke-brådskande meddelanden kan skickas dygnet runt, och de besvaras inom tre vardagar.
Lunna kan användas antingen via applikationen för smarttelefoner eller i webbläsaren. Tjänsterna blir tillgängliga för alla invånare i välfärdsområdet, och de kan användas på finska, svenska eller engelska. Det går också att uträtta ärenden för en annan person i Lunna.
För att använda tjänsten krävs stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. I kundtjänstens chatt går det att uträtta ärenden i webbläsaren utan autentisering. Vid behov hänvisas kunden till en mottagning eller telefontjänsten.
Plattformen för digitala tjänster heter Lunna
Plattformen för digitala tjänster får namnet Lunna. Namnet är en enklare version av förkortningen LUVN, som står för Västra Nylands välfärdsområde. Lunna är ett namnförslag som lyftes fram av personalen.
”Vår personal anser att namnet ska vara kort och tydligt för att man lätt till exempel i telefon kan hänvisa kunder till digitala tjänster. Dessutom anser personalen att det är viktigt att namnet är samma på finska, svenska och engelska”, berättar välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Tjänsterna i Lunna utökas stegvis
Tjänsterna i Lunna utökas första gången redan i maj. Då öppnas digitala blanketter och videomottagningar för rehabiliterings- och habiliteringstjänsterna. Videomottagningarna för hälsostationer och rådgivningsbyråer införs på hösten.
Kunderna har särskilt önskat kunna boka tider via tjänsten. Det finns planer att införa denna funktion senare när vi framskrider med att införa välfärdsområdets gemensamma klient- och patientdatasystem.
I framtiden är det meningen att Lunna blir förstahandsalternativet för största delen av invånarna för att kontakta välfärdsområdets tjänster. Telefontjänsten och besök på plats förblir alternativ också i fortsättningen.
Lunna har skapats på plattformen SuomiSote
I december 2024 valdes BeeHealthys plattform SuomiSote för de digitala tjänsterna i Västra Nylands välfärdsområde. SuomiSote gör det möjligt att koncentrera alla tjänster till en lättillgänglig helhet. Plattformen SuomiSote används också av många andra välfärdsområden.
Datumet när Lunna öppnas klarnar närmare april. Mer information om digitala tjänster publiceras under våren på välfärdsområdets webbplats och via många andra kanaler.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiKuvat
Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Tanskan vanhusministeri tutustui hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluihin12.4.2025 11:58:07 EEST | Tiedote
Tanskan vanhusministeri Mette Kierkgaard vieraili Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 10.4.2025 yhdessä Tanskan Suomen-suurlähettilään Jakob Nymann-Lindegrenin kanssa. Ministeri ja suurlähettiläs tutustuivat Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskuksen toimintaan sekä hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa käytettävään teknologiaan, kuten lääkeautomaattiin ja etäkotihoidon palveluihin.
Inga fortsatta åtgärder efter utredning om diagnostikstjänster1.4.2025 11:07:25 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade om strategiska principer för upphandling av textiltjänster och behandlade bokslutet för 2024. I fråga om utredningen om diagnostikstjänster konstaterade välfärdsområdesstyrelsen att utredningen inte föranleder fortsatta åtgärder.
Diagnostiikkapalvelujen selvityksestä ei jatkotoimenpiteitä31.3.2025 18:43:24 EEST | Tiedote
Aluehallitus päätti tekstiilipalvelujen hankinnan strategisista periaatteista ja käsitteli vuoden 2024 tilinpäätöksen. Aluehallitus totesi diagnostiikkapalvelujen selvityksen osalta, ettei selvitys johda jatkotoimenpiteisiin.
Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april26.3.2025 09:50:25 EET | Tiedote
Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.
Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.26.3.2025 09:40:01 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme